szombat, április 19, 2025
HurryTimer: Invalid campaign ID.
KezdőlapMotoGPÚt a MotoGP legnagyobb botrányához: 10 éve ütközött meg először Rossi és...

Út a MotoGP legnagyobb botrányához: 10 éve ütközött meg először Rossi és Marc Márquez

- Hirdetés -
- Hirdetés -

Pontosan 10 éve, a 2015-ös Argentin Nagydíjon indult látványos romlásnak Valentino Rossi és Marc Márquez viszonya. A két kiválóság az április 19-i termasi futam hajrájában csatázott az első helyért, amikor Rossi egyik előzése után Márquez bukott. Az eset után mindketten aránylag nyugodtan reagáltak, bár az olasz pilóta egyértelműen az ellenfelét tette felelőssé, de ezzel érezhetően nőni kezdett köztük a feszültség.

2015-ben hatalmas botrány rázta meg a MotoGP paddockját: Valentino Rossi és Marc Márquez, a motorversenyzés két ikonja akadt össze a sepangi pályán, majd azon kívül is. A 10 éves évforduló alkalmából cikksorozatban idézzük fel a hírhedt ütközéshez vezető eseményeket.

Izgalmasan kezdődött el a 2015-ös MotoGP-szezon, hiszen a katari szezonnyitót Valentino Rossi, a második, az austini futamot pedig Marc Márquez nyerte meg. A harmadik forduló előtt Rossi vezette a tabellát, miután Texasban is dobogóra állhatott, Márquez viszont csak ötödik lett Lusailban. Egyébként az összetettben kettejük közé beékelődött Andrea Dovizioso, aki két, pontosabban három második hellyel kezdte az évet – de ne szaladjunk ennyire előre.

Lorenzo és Marc Márquez árnyékából a Legendák közé – Dovizioso útja a Hírességek Csarnokába

- Advertisement -

Azt már korábban is sejteni lehetett, hogy a 2015-ös egy feszült szezon lesz, hiszen legalább hárman komoly bajnoki reményekkel várhatták a nyitányt. Az előző két idényt „új jövevényként” behúzó Márquezt mindenki ide sorolta (ahogy sokan s másik gyári Hondán ülő Dani Pedrosát is). Rajta kívül a gyári Yamaha duóját is a legmagasabb szintre helyezték. Erre minden ok megvolt, hiszen 2013-ban Jorge Lorenzo, 2014-ben pedig Rossi volt Márquez első számú kihívója.

A Doktor az említett vetélytársaihoz képest is különleges helyzetben volt, hiszen 2009 óta nem ért fel a csúcsra. Rossi a yamahás sikerkorszaka után két évet eltöltött a Ducatinál, viszont az olasz gyártó nehezen vezethető motorjával nem tudott sikereket elérni. 2013-ra így visszatért a japán márkához, amelynél azonnal felvette a ritmust. Azonban az a szezon így is Márquez és a címvédő Lorenzo küzdelméről, a 2014-es pedig a Honda-versenyző dominanciájáról szólt. Rossi így kifejezetten motiváltan fordult rá a 2015-ös idényre, amelyet az említett módon jól is kezdett.

Rossi „innovátor” volt, Marc Márquez „pitbull” – így vélekedik Lorenzo korábbi riválisairól

Ilyen helyzetben érkezett meg a mezőny április végén az Argentin Nagydíj helyszínére. Termasban aztán már az időmérő is hozott némi meglepetést, na nem a győztes személyét illetően, hiszen a kvalifikációkon általában remeklő Márquez vitte el azévi második pole pozícióját. Mögötte viszont Aleix Espargaró végzett, aki ekkor töltötte az első évét a Suzukinál. Rossi eközben csak nyolcadik lett, 2015-ben már másodszor. A tárgyalt szezonban az olasz pilótának sokszor meggyűlt a baja a gyorskörökkel, részben az akkori Bridgestone-gumik sajátosságai, részben a Yamaha beállítási „arzenálja” miatt.

Viszont az április 19-i futam – amelyet tehát pont 10 éve rendeztek meg – későbbi végeredményt a rajtsorrendnél jobban befolyásolta a gumiválasztás. Márquez ugyanis már a startprocedúra közben úgy döntött, hogy az „extra kemény” hátsó abroncsát egyszerű „keményre” cseréli. A spanyol pilóta azt remélte, ezzel a viadal elején előnybe kerül a vetélytársaihoz képest, akik közül a legtöbben kitartottak a „piros csíkos” keverék mellett. A számítása pedig be is jött, hiszen a rajtnál könnyedén megtartotta az első helyet, majd fokozatosan elkezdett ellépni az üldözőitől. A 25 körös verseny féltávjához közeledve nagyjából 4 másodperccel vezetett Dovizioso előtt.

Ám 14 körrel a vége előtt új név tűnt fel mögötte, mivel Rossi elment Dovi mellett. Az urbinói motoros a rajttól kezdve hihetetlen tempót diktált, és látszólag könnyedén végigelőzte a mezőnyt, majd Márquez után eredt. A keményebb hátsó gumiját kihasználva folyamatosan zárkózott rá, 3 körrel a vége előtt pedig utol is érte. Ezután a két rivális csatázni kezdett, aminek keretében Rossi egy bátor manőverrel átvette a vezetést, de kissé kisodródott, így visszakerült a második helyre.

Persze rövidesen újra bevetette magát, és ismét sikerült élre állnia, ám nem tudta „letisztázni” Márquezt, akivel még össze is értek. Az 5-ös kanyarhoz érve aztán a kilencszeres világbajnok megpróbálta lezárni a kérdést, de eközben a Yamaha hátsó kereke összeért a Honda elsőjével, aminek következtében a spanyol pilóta bukott. Rossi ezután magabiztosan megnyerte a versenyt Dovizioso előtt, és ezzel növelte az előnyét az összetettben.

Az esetet követően a két főszereplő aránylag nyugodtan reagált, de a közvéleményt, különösen a szurkolótáboraikat nagyon megosztották és felkavarták a történtek. Azonnal elkezdődött a felelős keresése, felmerült, hogy Márquez túl agresszívan próbált visszabújni Rossi mellé, ahogy az is, hogy az olasz motoros sportszerűtlenül keresztezte vetélytársa ívét. A sportfelügyelők elsősorban a két keréken maradt Rossi szerepét vizsgálták, de azt találták, hogy nem kell büntetést kiosztaniuk, versenybalesetnek minősítették a szerencsétlen befejezésű találkozást.

„Kár, hogy ez történt, mert jó versenyünk volt – nyilatkozta Márquez a leintés után. – Amikor utolért, néhány kanyarban csatáztunk, de sajnos összeértünk, én pedig elestem. Mindig is mondtam, hogy ő a példaképem és a referencia számomra, így mindig tanulhatok tőle.”

„Érdekes volt a helyzet, mert a gumiválasztásunk különbözött, mivel én a futam előtt úgy éreztem, hogy a keményebb keveréken nem vagyok annyira versenyképes – tette hozzá. – A stratégiánk jól működött, csak kár az utolsó két körért. Amikor láttam, hogy közeledik felém, úgy döntöttem, hogy egy kicsit spórolok a gumikkal. Az utolsó körökben visszatértem egy lassabb tempóhoz, hogy ellenőrizzem, a gumik még mindig jó állapotban vannak-e, hiszen azt gondoltam, hogy a végéig harcolni fogunk.”

Rossi vetélytársával szemben egyértelműen rámutatott, kit tart felelősnek. „Kár, hogy bukott, de szerintem ő hibázott – jegyezte meg. – Marc egy olyan versenyző, aki mindig mindent egy lapra tesz fel. Amikor megérkeztem mögé, jóval gyorsabb voltam, de már csak 2 kör volt hátra. Szóval megpróbáltam megelőzni, de közben arra gondoltam: »most már biztos, hogy Marc megpróbál valamit, hogy elöl maradjon«. És amint erre gondoltam, máris hozzámért a kanyar közepén. Rám tolta a motort, amire azt mondtam: »Bas*ki! Rögtön? Tudom, hogy kemény vagy, de erre nem számítottam!«”

„Aztán amikor gázt adtam, hogy gyorsítsak, mert egy kis előnyt akartam szerezni a következő féktávig, hallottam, hogy volt egy újabb összeérés. De őszintén szólva nem tudtam, hogy melyik oldalon. Szóval arra gondoltam, hogy »talán ez a csata is nagyon kemény lesz!« De miután a célegyenesben láttam a táblán, hogy Dovival szemben mennyi előnyöm van, rájöttem, hogy valami történt. Marc tudta, hogyha megelőzöm, akkor ott fogom hagyni, ezért mindent megpróbált, és azt hiszem, talán egy kicsit túl sokat is.”

Ugyan nem ez volt Rossi és Márquez első csatája, sőt még csak az első összeérésük sem – például ott volt a Honda-pilóta 2013-as vakmerő előzése Laguna Secában –, de ezután kezdtek látványosan elhidegülni egymástól. Az ezt megelőző két évben bármennyire is keményen harcoltak, még jó kapcsolatot tudtak ápolni. Ennek ékes példája, hogy bő fél évvel a termasi ütközésük előtt Rossi meghívta a Ranchára Márquezt, ahol közösen motoroztak, látszólag a legnagyobb harmóniában. Persze van, aki szerint valójában ekkor kezdett el nőni köztük a feszültség, de annyi biztos, részben az Argentin Nagydíjon történtek vezettek el ahhoz a sepangi botrányhoz, amely miatt még ma is ellenséges a két kiválóság viszonya.

A korábbi MotoGP-pilóta úgy tudja, nem Sepangban romlott meg Rossi és Marc Márquez viszonya

- Advertisement -