A hétvégén Cremonába látogat a Superbike-világbajnokság, történelme során másodszor. A forduló legnagyobb esélyesei a bajnoki párharcot folytató Nicolò Bulega és Toprak Razgatlıoğlu. Amennyiben a török pilóta két futamot meg tudna nyerni, beérné Álvaro Bautistát a győzelmi rangsorban. Persze rajtuk kívül a tavaly meglepetésre triplázó Danilo Petruccit és az előző fordulókban megvillanó Andrea Locatellit sem lehet leírni. A Yamahánál nemcsak Locatelli esélyei, hanem Jonathan Rea valószínű visszatérése is okot adhat a bizakodásra.
A mostani hétvégén sem maradnak versenyek nélkül a motorsportrajongók, hiszen ekkor kerül majd sor a Superbike-világbajnokság idei negyedik fordulójára. A fordulónak a még mindig lényegében ismeretlennek tekinthető Cremona Circuit ad otthont, amely tavaly került be először a sorozat naptárába. A pálya, amellyel akkor öt évre írt alá a szériát irányító Dorna, az imolai helyét vette át mint a misanói mellett a második olasz versenyhelyszín.
A pálya 2011-ben nyitotta meg a kapuit Circuito di San Martino del Lago néven (ez az elnevezés 2015-ig volt használatban). A nyomvonala 3702 méter hosszú, 13 kanyarból, 6 jobbosból és 7 balosból áll. Ezeket az óra járásával ellentétes irányban teljesítik egymás után a pilóták. A rajt helyéül szolgáló egyenes 353, a leghosszabb pedig 900 méter hosszú. Egyébként 2020-21-ben jelentős felújításon esett át az aszfaltcsík, az egészet újraaszfaltozták és 350 méterrel, két új kanyar betoldásával megnövelték. Az átalakítások hatására egy rövid, de egyben kifejezetten technikás és nagy kihívást jelentő versenypálya jött létre. Mindeközben a létesítmény bővítése is folyt, ekkor húzták fel a Superbike-vb fogadásához szükséges épületeket és lelátókat is.
A cremonai győztesek listája egyelőre nem hosszú, hiszen tavaly mindhárom itteni futamot Danilo Petrucci nyerte meg, aki ekkor aratta első győzelmét és egyben első mesterhármasát is a Superbike-vb-on. Ráadásul a versenyben futott leggyorsabb, 1: 28.289 másodperces kör is az ő nevéhez fűződik. A körrekordot viszont a Superpole-t behúzó Nicolò Bulega tartja 1:27.953-mal. Ehhez fontos hozzátenni, hogy az akkor domináló Toprak Razgatlıoğlunak esélye sem volt megmutatni, mennyire fekszik neki a pálya, mivel egy súlyos sérülés miatt kihagyta a tavalyi fordulót.
Viszont remélhetőleg idén már teljes lesz a névsor, hiszen a szezon előtti teszten megsérült Jonathan Rea a tervek szerint vissza fog térni a hétvégén. Az északír klasszis, aki igazi tortúrán ment keresztül, mindenképpen elutazik Olaszországba, de csütörtök reggel fog átesni az utolsó orvosi vizsgálaton, amelyen véglegesen eldöntik, hogy motorra ülhet-e. Amennyiben nem tudja vállalni a részvételt, minden bizonnyal ezúttal is Jason O’Halloran fogja helyettesíteni. Egyébként egy változás biztosan lesz a mezőnyben, hiszen Gabriele Ruiu szabadkártyával rajthoz áll Cremonában. A 25 éves olasz pilóta harmincegy Superbike-futamon van túl, amelyeken eddig összesen 5 pontot szerzett. Ruiu a hétvégén egy Ducatira fog felülni, amit az tesz érdekessé, hogy eddig egy Kawasakival, majd egy BMW-vel mérettette meg magát.
Frissítés: Rea csütörtök reggel az első orvosi vizsgálaton átment, így részt vehet a péntek délelőtti első szabadedzésen. Viszont az orvosok a gyakorlás után ismét értékelni fogják az állapotát, és akkor fognak dönteni a továbbiakról.
He’s back! 💙 @jonathanrea has been declared fit to ride on Friday at Cremona and will be reviewed after FP1 👉 https://t.co/zGAsvxyCFJ
Great to see you back, Jonny 🙌#ItalianWorldSBK 🇮🇹 #WorldSBK pic.twitter.com/ahQE9ooyz2
— WorldSBK (@WorldSBK) May 1, 2025
A hétvége persze szinte biztosan nem Rea-ről fog szólni, hiszen a sorozat legeredményesebb pilótája február óta nem motorozott éles körülmények között. A kiugró eredményt a Yamahánál sokkal inkább a csapattársától, Andrea Locatellitől lehet várni, aki a harmadik asseni futamon megszerezte első győzelmét a Superbike-világbajnokságon. Ráadásul Locatelli esetén ezt nem a véletlen hozta össze, hiszen az olasz pilóta idén konzisztensen jó teljesítmény nyújt, aminek köszönhetően jelenleg harmadik a tabellán.
Persze azt sem szabad elhallgatni, hogy Locatellit nagyban segítette, és a hétvégén is segíteni fogja a Ducati és a BMW visszafogása. Az említett két gyártó ugyanis „túl jól” szerepelt az első két fordulóban, így a sorozat az üzemanyagáramlás-szabályzásával „letekerte” őket. Ennek ellenére a bajnokságot továbbra is Nicolò Bulega vezeti, aki három győzelmével és három második helyével nagyszerűen kezdte az évet. Viszont miután Assenben megnyerte az első viadalt, kétszer is megadta magát alatta a technika. Így az ő esetén az lesz a hétvége legnagyobb kérdése, hogy sikerül-e problémamentesen célba érnie.
Bulegának „nem könnyű elviselnie” a dupla kiesést, de magabiztosan távozik Assenből
Razgatlıoğlunak pillanatnyilag 21 pont a hátránya Bulega mögött (Locatellit pedig 8-ra megközelítette), de főként nem a bajnoki állás, hanem a BMW asseni gyengélkedése aggaszthatja. Az alanyai motorost láthatóan jobban akadályozta a visszafogás, mint a Ducati-pilótákat, így bár megnyerte a Superpole futamot, a másik kettőn nem volt igazán versenyképes a tempója. Az pedig szintén nem segíti, hogy neki lényegében még teljesen ismeretlen a cremonai pálya. Ennek ellenére persze a címvédő bármikor előhúzhat valamit a kalapból. Amennyiben végül két versenyt meg tudna nyerni, úgy 63 győzelemmel beérné Álvaro Bautistát az örökranglista második helyén. Az első viszont még így is elég messze lenne tőle, mivel Rea 119 diadalig jutott eddig.
Razgatlıoğlu szerint „nem korrekt”, hogy a Ducatit és a BMW-t ugyanolyan mértékben korlátozzák
Az említetteken kívül persze a tavaly meglepetésre triplázó Petruccitól is lehet arra számítani, hogy ott lesz a mezőny elejében. Viszont a Ducati visszafogása őt is hátráltatja, hiszen csapata, a Barni Racing a bolognai gyártó ügyfele. Petrucci asseni teljesítményén pedig eléggé nyomot hagyott a kiegyenlítő intézkedés, hiszen amíg az első két fordulóban végig az első hatban zárt, Hollandiában kétszer is kicsúszott a legjobb tízből.
Zárásként szeretnénk néhány szót ejteni az időjárásról, hiszen a hétvége végére Cremonába megérkezhet a rossz idő. Cikkünk írásakor az előrejelzések péntekre és szombatra elég meleg, 28-29 fokos hőmérsékletet, és némi felhőzetet jósoltak. Viszont vasárnapra közel 50 százalék esély adnak a csapadék megérkezésére, amely ezek szerint vihar formájában, délután lesz várható.
A Superbike-vb cremonai hétvégéjének menetrendje
Péntek | ||
9:40 – 10:05 | Női világbajnokság | Szabadedzés |
10:20 – 11:05 | Superbike | Első szabadedzés |
11:20 – 12:00 | Supersport | Szabadedzés |
14:10 – 14:35 | Női világbajnokság | Superpole |
15:00 – 15:45 | Superbike | Második szabadedzés |
16:00 – 16:40 | Supersport | Superpole |
Szombat | ||
9:00 – 9:20 | Superbike | Harmadik szabadedzés |
9:30 – 9:40 | Női világbajnokság | Bemelegítés (első) |
9:50 – 10:00 | Supersport | Bemelegítés (első) |
11:00 – 11:15 | Superbike | Superpole |
12:45 – | Női világbajnokság | Első verseny |
14:00 – | Superbike | Első verseny |
15:15 – | Supersport | Első verseny |
Vasárnap | ||
9:00 – 9:10 | Superbike | Bemelegítés |
9:20 – 9:30 | Női világbajnokság | Bemelegítés (második) |
9:40 – 9:50 | Supersport | Bemelegítés (második) |
11:00 – | Superbike | Superpole futam |
12:45 – | Női világbajnokság | Második verseny |
14:00 – | Superbike | Második verseny |
15:15 – | Supersport | Második verseny |