Újra rossz hírek láttak napvilágot a KTM-mel kapcsolatban, amelyek miatt látványosan esett a cég részvényeinek értéke. Az anyagi és termelési problémákkal is küzdő motorgyártónak még mindig óriási összegekre van szüksége, hogy meg tudjon felelni a hitelezőivel kötött megállapodásnak. Eközben a mattighofeni üzemben ismét leállt a gyártás, és majd csak csökkentett munkaidővel indul újra hamarosan.
Az idei MotoGP-szezon elindulásával párhuzamosan úgy tűnt, hogy végre elhárult a KTM-csőd fenyegető réme. Az osztrák motorgyártó, amelyet a motoreladások bezuhanása mellett a felelőtlen gazdálkodás lökött a tönk szélére, tavaly novemberben kért fizetésképtelenségi eljárást maga ellen. A 90 napos eljárás végén, 2025. február 25-én aztán a hitelezők jóváhagyták a vállalat átstrukturálási tervét, amely szerint a több mint 2 milliárd eurónyi tartozás 30 százalékát, körülbelül 680 ezer eurót kell törlesztenie május 23-ig. Bár ez is egy hatalmas összeg, de legalább a KTM, illetve pontosabban annak tulajdonosa, a Pierer Mobility AG látszólag már túl volt a nehezén.
Túl van a nehezén a KTM? – pozitívan zárult a kulcsfontosságú tárgyalás
Azonban nemrég újra sötét fellegek kezdtek el gyülekezni az osztrák cég fellett. Először is kiderült, hogy a közel 700 millió euró előteremtése sem olyan könnyű feladat. A KTM részben azért szervezte át a termelését, hogy könnyebben tudjon nemzetközi befektetőket bevonni. Legalább két ismert globális befektetési vállalat, az Apollo Global Management és a BlackRock Asset Management is leült a tárgyalóasztalhoz, de arról még nem érkezett hír, hogy sikerült-e megállapodni velük, pedig a május végi határidő vészesen közelít (egyébként ebben a folyamatban a Citigroup, egy amerikai befektetési bank segíti az osztrák vállalatot).
Ráadásul a fizetésképtelenségi eljárás alatt leállt gyártás újraindítása magában is 150 millió euróba került, amit a KTM a stratégiai partnere, a Bajaj és egy meg nem nevezett befektető segítségével teremtett elő. A második legnagyobb indiai motorgyártó ezért részvényeket kapott, amivel a legnagyobb résztulajdonossá lépett elő. Viszont szó volt arról is, hogy a KTM újabb részvények kibocsájtásával vonna be tőkét, valamint, hogy a Bajaj további 200 millió euró bocsájtana a rendelkezésére szintén részvényekért cserébe. Viszont egyelőre ezeket a lépéseket „a változó körülményekre” hivatkozva elhalasztották.
Újabb bizonyíték, hogy a KTM egyelőre hosszú távon sem tett le a MotoGP-ről
Az egyik ilyen körülmény pedig a termelés újabb kényszerszünete lehetett, amelyről a GPOne.com számolt be. Az eredeti tervek szerint a március 17. újraindítástól számítva az év végéig 230 ezer motort akart legyártani a cég a különböző márkanevei alatt (összehasonlításképp: 2023-ban Európa legnagyobb motorgyártójaként nagyjából 382 ezret készített el). Azonban gyorsan rádöbbentek Mattighofenben, hogy ez a cél túl optimista, ugyanis az első hetekben alig pár száz gépet tudtak összerakni, illetve csak 4200-hoz elegendő alkatrészt tudtak beszerezni.
Jelenleg a legnagyobb problémát pont az alkatrészek hiánya jelenti. A fizetésképtelenségi eljárás alatt elmaradt megrendelések után ugyanis sok beszállító vonakodik újra gyártani, mivel félnek tőle, hogy majd nem fizetik ki őket, illetve egyesek már új partnerek után is néztek. Egyébként ennek a következményeit a hazai KTM-tulajdonosok is megérezhették, hiszen jelentősen, körülbelül 20 hétre nőtt egyes pótlólagos alkatrészek szállításának ideje is.
Mindennek köszönhetően pedig hétfőn, április 28-án újra leálltak a gyártósorok. Ez közvetlenül is több ezer munkavállalót érint, viszont a KTM szeretné elkerülni az újabb elbocsájtásokat. Emiatt május 1. és július 31. között egyes munkavállalók csak heti 30 órában dolgoznak, mások pedig otthon maradnak, de a fizetést megkapják. Ugyanakkor a béreket mindenkinél csökkentik, hogy így vágjanak a költségeken. A tervek szerint július végén indulhat majd ismét újra a termelés teljes kapacitással, de ennek feltétele, hogy a fentebb tárgyal hitelezői megállapodásnak eleget tegyen a cég. Mellékesen a dolgozókat a munkaidő- és fizetéscsökkentésről már az új vezérigazgató, Gottfried Neumeister tájékoztatta egy videóüzenetben.
Ezek a kellemetlen hírek persze a KTM anyavállalatának, a Pierer Mobility AG-nak a részvényárfolyamára is rossz hatással voltak. A cég részvényeinek értéke folyamatosan csökkent az elmúlt időszakban, kedden este már csak 12,10 eurón jegyezték a bécsi tőzsdén a YahooFinance szerint. Pedig a februári megállapodáskor az árfolyam egyszer még a 24 eurót is elérte, tehát lényegében azóta megfeleződött. És amennyiben ez a folyamat tovább tart, elképzelhető, hogy a decemberi mélypontot, a 7,9 eurót is megközelítheti. Összehasonlításképp érdemes megjegyezni, hogy tavaly ilyenkor az árfolyam még 37 és 40 euró között ingadozott…