Azt látjuk, hogy a Yamaha elképesztő előrelépést mutatott az elmúlt versenyhétvégéken. Most összeszedtük, hogy egészen pontosan milyen területeket érintenek a hangvillások fejlesztései.
Amellett, hogy a Honda óriásit lépett előre a 2025-ös szezonban, a Yamaha fejlődése is látványos. Fabio Quartararo vezényletével már két pole pozíciónál tartanak, valamint a jerezi főfutamon a második helyen ért célba, de összességében is stabil pontokat szerez a hangvillásoknak, elsősorban a sprinteken. Álex Rins ugyan nem nyújt látványos teljesítményt, de egyértelműen bebetonozta magát a középmezőnybe, ahonnan elég nehéz lesz kirobbantani.
Már több alkalommal is érintettük a Yamaha új motorblokkjának, a V4-es erőforrásnak a témáját, ennek éles debütálására azonban még várnunk kell. Ezzel együtt az eddigi fejlesztési csomagok betaláltak, a legfőbb újításokat pedig a Francia Nagydíjon kapták lencsevégre.
Teljesülhet Quartararo kívánsága, a Yamaha főnöke fontos információt árult el az új motorblokkról
„Megnövelték a nyomatékot, finomítottak a kigyorsításokon, és javultak a végsebességben – kezdte az újítások tételes felsorolását a jelenleg a TNT Sports szakértőjeként dolgozó egykori MotoGP-versenyző, Michael Laverty. – Általában ezzel a kombinációval nehezebbé válik a vezethetőség, de minden versenyző elégedett vele. Nincsenek negatívumok. Továbbra is megvan bennük az a fajta finom teljesítményleadás, amelyről a Yamaha ismert. És működik.”
Beszéltem Max Bartolinivel [a Yamaha technikai igazgatója – a szerk.], aki elárulta, azon dolgoztak, hogy a motorblokk révén mechanikus tapadást idézzenek elő. Az aerodinamikai csomagon is rengeteget dolgoztak. Hasonlónak néz ki, mint a 2024-es, de minden területhez hozzányúltak” – folytatta.
„Azt mondta, hogy minimálisan le vannak korlátozva a soros motorblokk szélessége miatt. A leszorítóerőn is javítaniuk kell, de az egy folyamatos fejlődés [eredménye]. Magán a vázon már többször is változtattak az év folyamán. Elképesztően vékony, még a lengővilla és a forgáspont környékén is, ahol inkább megerősítik a szerkezetet, hogy elkerüljék a csavarodást. Azt akarják elérni, hogy ez a váz meg tudjon hajlani, ezáltal maximális bedöntésnél képes legyen arra a motor, hogy elforduljon, miközben a felfüggesztés már nem sok mindent tesz.”
A Yamaha tényleg fontos lépést tett a nagy váltás felé, amely akár már jövőre is elérkezhet
Laverty arra is rámutatott, hogy visszatértek az alumínium lengővillához, miután több különböző koncepciót is kipróbáltak. Eltávolították a hátsó sárvédőt, helyette pedig egy olyan infravörös szenzort helyeztek el, amely figyeli a hátsó gumi felszíni hőmérsékletét. A megálláson azonban még dolgoznak, mivel ez egy kulcsfontosságú tényező a Michelin gumikkal. Hozzátette, Bartolini arról is beszámolt neki, hogy amikor egy területen fejlődést tudnak felmutatni, egy másikon hátrányt szenvednek.
Végezetül Quartararo kapcsán is kiszúrt egy érdekességet: „Fabiónak egy személyes preferenciája – a hátsó tankrész. Emiatt a fenekét jóval hátrébb helyezi el az ülésen a féktávon, ezáltal nagyobb terhelés jut a hátsó gumira. A vezetési stílusa? A felsőteste meglehetősen hosszú és egyenes a háta, ezért természetes módon nagyobb nyomást helyez a hátsó gumira, és ez fékezésnél segít.”
Quartararo egyértelművé tette, mit vár a Yamahától a V4-es motorblokkal kapcsolatban