back to top
2025. június 18. 16:45
KezdőlapMotoGPA Yamaha vezére elárulta, mikor tesztelheti először Razgatlıoğlu a MotoGP-gépet 

A Yamaha vezére elárulta, mikor tesztelheti először Razgatlıoğlu a MotoGP-gépet 

Paolo Pavesio, a Yamaha Motor Racing ügyvezető igazgatója elmondta, hogy Toprak Razgatlıoğlu nagy valószínűséggel a Superbike-szezon lezárulta után tesztelhet majd MotoGP-gépet. Pavesio emellett a török pilóta eddigi egyetlen MotoGP-tesztjéről, az előtte álló kihívásokról és a Pramac státuszáról is szót ejtett. 

Hatalmas lehetőséget kapott Toprak Razgatlıoğlu: a kétszeres Superbike-világbajnok jövőre már a MotoGP-mezőny tagja lesz, méghozzá a Pramac Yamaha pilótájaként. Az ember azt gondolhatná, hogy így először a szokásos szezonzáró utáni valenciai MotoGP-teszten próbálhatja ki a királykategóriás gépet. Viszont nemrég kiderült, hogy jó eséllyel már a Superbike-vb utolsó fordulóját – amelyre október 17. és 19. között Jerezben fog sor kerülni – követően meglehet az első ilyen alkalom. 

Először szólalt meg Razgatlıoğlu a MotoGP-bejelentés óta, a riválisok is elmondták a véleményüket

„A helyzet az, hogy nagy valószínűséggel lehetősége lesz tesztelni közvetlenül a Superbike-szezon után – árulta el Paolo Pavesio, a Yamaha Motor Racing ügyvezető igazgatója. – El kell mondanom, hogy igazán hálás vagyok a BMW-nek azért, ahogyan ezt az egész folyamatot közösen kezeljük. Az, hogy a versenyző bajnokságot vált, természetesen megkönnyíti a helyzetet. És az is, hogy Toprak már szerzett egy rendkívül fontos bajnoki címet a BMW-nek, ami igazán jóvá tette a kapcsolatukat. Valamint ő Toprak – egy remek fickó, akit mindenki próbál támogatni, amennyire csak tud.” 

Viszont fontos megemlékezni arról, hogy nem ekkor fog először királykategóriás gépen ülni Razgatlıoğlu. Ugyanis miután 2022-ben megszerezte a Yamahával a Superbike-világbajnoki címet, a japán gyártó lehetővé tette neki, hogy tesztelje az M1-est. Ám ez a gyakorlás aztán nem lett a versenyző kedvenc emléke; későbbi visszaemlékezése szerint a Yamahánál nem tanúsítottak megfelelő hozzáállást az irányába.

MotoGP-tesztje után lett elege a Yamahából Razgatlıoğlunak, be sem akarta fejezni a programot

De rajta kívül a Yamahánál sem voltak megelégedve a teszttel, mivel a török pilóta teljesítménye elmaradt a várttól. A hírek szerint 1,4 másodperccel volt lassabb, mint a KTM tesztpilótája, Dani Pedrosa, és 1-gyel maradt el a Yamaha tesztpilótájától, Cal Crutchlow-tól. Ez is közrejátszott abban, hogy 2024-ben már a BMW-t erősítette, majd – ismert módon – leszállította a bajnoki címet a bajor márkának. Külön érdekessé teszi a mostani váltást, hogy bár a Yamaha nem engedélyezte neki, hogy már 2023-ban tesztelje a BMW-t, úgy tűnik, a müncheniek nem gördítenek ilyen akadályt elé. 

„Őszintén szólva, az a teszt alulmúlta Toprak elvárásait – ismerte el Pavesio. – De lehet, hogy akkoriban még mi sem voltunk igazán felkészülve. Nem titok, hogy 2022, 2023 és 2024 nehezek voltak a Yamahának a MotoGP-ben. Amikor pedig nehézségekkel küzd valaki, annak oka van. De azóta az egész MotoGP-programunkat átszerveztük, beleértve a tesztcsapat működését is.” 

„Mindenesetre sosem volt köztünk harag. Persze az a teszt egyáltalán nem úgy sikerült, ahogyan szerettük volna. Ez indította el Toprakot abba az irányba, hogy új kihívást keressen a BMW-nél. Őszintén szólva, ha most visszatekintek a történtekre, örülök, hogy egy másik motoron is bizonyítani tudott, ezzel is megmutatva, hogy képes váltani és mégis sikeres maradni. Ez pedig csak még több reménnyel és bizalommal tölt el a következő évek kapcsán. Maradhatott volna [a Superbike-vb-n], élvezve, hogy ő a sztár a paddockban, akár még éveken át. De ő új kihívásokat keresett, ami nekem nagyon tetszik.” 

Razgatlıoğlunak nem fog ízleni a Yamaha? – Lorenzo máshol jobban el tudná képzelni

Az alanyai motoros menedzsere, Kenan Sofuoğlu korábban sokáig azon az állásponton volt, hogy Razgatlıoğlu csak egy gyári MotoGP-programban venne részt, ám végül a Pramackal mégis egy szatellitcsapatot választottak új állomáshelyként a versenyző számára. Viszont ez nem jelenti azt, hogy technikailag bármiben is hiányt szenvedne majd a következő évben. 

„A MotoGP-ben igazából két gyári csapatunk van, amelyek pontosan ugyanolyan motorokat használnak – magyarázta Pavesio. – Hét Yamaha-mérnök dolgozik a Pramacnál, és ugyanaz a technikai igazgató, Max Bartolini vezeti mindkét csapatot. Tehát Toprak teljesen gyári ülést kap. És szerintem egy Pramachoz hasonló csapatnál nekiindulni akár még könnyebb is lehet. Kisebb a nyomás, és megmarad a családias hangulat. Ugyanakkor százszázalékos gyári technikai támogatás és gyári szerződés jár hozzá.” 

Ki lesz Razgatlıoğlu jövő évi csapattársa? – Miller akár jó barátjával is összeállhat a Superbike-vb-n

Korábban sokan azt várták, hogy Razgatlıoğlu csak 2027-ben fog megérkezni a MotoGP-be. Az akkor életbe lépő új technikai szabálykönyv és a Superbike-vb-n megismert Pirelli érkezése ugyanis előnyt jelenthet neki, így viszont jövőre olyan dolgokat kell majd megszoknia, mint például a magasságállító eszköz, amelyek utána már nem lesznek ott a sorozatban. Ám a Yamahánál úgy látják, ezáltal is csak fejlődni fog. 

„Biztos, hogy sok mindent meg kell tanulni, még ha ezek: a gumik, a motor, a magasságállító rendszer, csak egy évig is lesznek már használatban – mondta Pavesio. – Ahogy a MotoGP működik, a szezon ritmusa, a versenyek és tesztek száma, sőt a nyomás is – ezek mind olyan dolgok, amikhez hozzá kell szoknia. És szerintem minél előbb kezd el tanulni, annál jobb. 2027-ben pedig, amikor mindenkinek új lesz a motor és a gumi, talán előnye lesz abból, hogy az egyéb dolgokat már ismeri. De 2027 előtt teljesen a 2026-os szezon van a fókuszban.”