Három egykori világbajnok, Cal Crutchlow, James Toseland, valamint Neil Hodgson beszélgetett a Valentino Rossi által meghonosított féktávi „láblóbálásról”. Crutchlow pánikreakciónak tartja a mozdulatot, míg Toseland Toprak Razgatlıoğlu példáján keresztül mutatta be, hogyan segítheti ez a technika a magasabb pilótákat.
A technológia fejlődése és a kiélezett küzdelem mindig megkövetelte a motorversenyzőktől, hogy folyamatosan csiszolják a vezetési stílusukat. A fejlődés során pedig egészen új mozdulatok is meghonosodtak a mezőnyben. Ilyen a kemény féktávokon gyakran látott „láblóbálás”, lábleemelés is, amelyet Valentino Rossi honosított meg. Egy visszaemlékezés szerint Rossi azután kezdett el így lassítani, miután 2002-ben a 990 köbcentis gépek felváltották az 500 köbcentiseket. Azóta ezt nagyon sokan alkalmazzák, ám kívülről így sem feltétlenül egyértelmű ennek az oka.
Valentino Rossi vagy Marc Márquez? – három világbajnok vitatta meg, szerintük ki a legnagyobb
„Valentino kezdte el, aztán egyre többen csinálták, most meg már mindenki – hozta fel Neil Hodgson, a Superbike-világbajnokság 2003-as győztese a TNT Sports adásában. – Komolyan mondom, tudom, hogy öregnek fogok tűnni, de még mindig nem igazán értem, hogy mi az előnye. Cal, te már tíz éve lóbálod a lábad – mondd el, miért jobb ez így!”
A megszólított Cal Crutchlow volt, aki egy Supersport-vb-cím és tíz MotoGP-szezon után kapta meg mai állását, és lett a Yamaha tesztpilótája. Crutchlow igen közelről figyelhette Rossit, hiszen 2013-ban márkatársak voltak a Yamahánál. „Őszintén azt gondolom, hogy ez egyfajta pánikreakció – válaszolta a brit motoros. – Amikor gyerekként biciklizel, és érzed, hogy nem fogsz tudni megállni, az első dolog, amit csinálsz, hogy leteszed a lábad a földre. Szerintem a mai motorversenyzők annyira a határon mennek, hogy az első dolguk az, amikor fékeznek, hogy ösztönösen kirakják a lábukat. Mintha azt gondolnák: ez most lehet, hogy nem fog jól végződni.”
A Superbike-vb trónjára 2004-ben és 2007-ben felülő James Toseland, aki ma a sorozat szakkommentátoraként dolgozik, a kemény féktávjairól szintén híres Toprak Razgatlıoğlu magyarázatát osztotta meg. „Én sosem csináltam, én még a régi vágású generáció tagja voltam, de beszélgettem Toprakkal erről. Ő az egyik magasabb srác, akárcsak Valentino, és azt mondta, hogy fékezéskor sokkal kényelmesebb, ha egy pillanatra leemeli a lábát a tartóról” – magyarázta Toseland.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
„Ráadásul mindig a belső láb az, amit kiraknak, így a menetszél belekap, és segít befordítani a motort a kanyarba. Azt is mondta, hogy ez jelentősen levesz a karjaira fékezéskor nehezedő terhelésből, mert a szél így visszafelé nyomja a felsőtestét. De neki az a legfontosabb, hogy ilyenkor a hátsó kereke gyakran a levegőben van. És úgy fogalmazott: »tudom, hogy a hátsó gumi gyakran nem egyenes vonalban fog leérni, és akkor elugorhat vagy oldalra pattanhat.« Ha viszont kint van a lába, az olyan, mint egy macska farka. Amikor a kerék leér, és az egész motor megmozdul, a lábával stabilizálni tudja, ellensúlyozni [a hátsó kerék] mozgását. Egyfajta erőkarként stabilizál a lába.”
„Abban legalább egyetérthetünk, hogy Valentino megváltoztatta, hogyan vezetnek motorokat az emberek” – zárta le a beszélgetést Hodgson.
Marc Márquez a pilótaösztönnel szembemenve alakított ki utánozhatatlan stílust exmárkatársa szerint
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
..
.
.
.