A motorsportmagazine.com internetes oldal robbantott bombát a jerezi nagydíj után 9 nappal, amikor nyilvánosságra hozták a királykategória guminyomásának jelentését. Ezen az látszik, hogy a futamgyőztes Francesco Bagnaia, Jorge Martin a teljes verseny alatt, míg Alex Rins és Andrea Dovizioso a verseny egy szakaszában motorozott a megengedettnél alacsonyabb guminyomással.
Miért fontos a guminyomás?
Az első gumiabroncs a legfontosabb része egy versenymotornak, mivel ez dönti el, hogy milyen gyorsan megyünk be a kanyarokba, milyen gyorsan megyünk át a kanyarokon, és milyen gyorsan hagyjuk el a kanyarokat. Más szóval, jól működő első gumiabroncs nélkül nincs esélyed.
Ez különösen igaz a MotoGP-ben, ahol a Michelin szuperérzékeny első slick gumiabroncsainak pontosan a megfelelő hőmérsékleten és nyomáson kell működniük ahhoz, hogy a legjobb teljesítményt nyújtsák.
A nyomás kismértékű csökkentése javíthatja a tapadást, ráadásul az elmúlt években sok versenyző veszített eredményeket, mert az első gumiabroncs nyomása túlságosan megemelkedett, ami megváltoztatta a gumiabroncs profilját és csökkentette a tapadást.
Mi a szabály?
MotoGP-ben vannak minimális nyomásra vonatkozó szabályok, amelyek célja, hogy megakadályozzák, hogy a csapatok túl alacsony nyomást alkalmazzanak, ami a gumiabroncs burkolatának tönkremeneteléhez vezethet. Más, egyetlen abroncsmárkát használó bajnokságokban, mint például a Superbike-világbajnokságban és a Forma-1-ben is vannak minimumnyomás-korlátozások.
A királykategóriában a minimum guminyomás az első abroncs esetében 1.9 bar, míg a hátsónál 1.7 bar.
Hogyan mérik a guminyomást?
A 2016-os mugellói GP óta a hátsó és az első kerekeken szenzorokat kell elhelyezni a guminyomás ellenőrzésére. Ennek egyik oka a 2016. februári sepangi teszt során az Avintia-Ducatival versenyző Loris Baz hátsó gumija 330 km/órás sebességnél kiszakadt a célegyenesben. A Michelin, amely az első évben a széria abroncsokat szállította, az elégtelen guminyomást okolta.
Mi az oka annak, hogy tudnak a szabályszegésekről és mégsem szankcionálnak?
Van egy úgynevezett úriember megállapodás az MSMA (a gyártók szövetsége) és a Michelin között, miszerint nem hozzák nyilvánosságra a szabályszegést, és nem szankcionálják a regulák megsértését.
Ez a megállapodás nagyjából azóta van érvényben, hogy 2016-ban a Michelin lett a MotoGP gumiszállítója, de mostanra legalább két gyártónak elege lett, azt állítva, hogy ők a szabályoknak megfelelően tartják a gumikat, miközben egyes riválisok rendszeresen alacsony guminyomással küldik ki a versenyzőiket a pályára. A pilóták valószínűleg nem tudják, hogy megszegik a szabályokat.
A KTM-es Sebastian Risse elmondta, hogy mi az oka annak, hogy megállapodtak a gyártók: „Ez egy nehéz téma. Sajnos a jelenlegi szenzorok nem túl megbízhatóak, és a jeleket olyan könnyű meghamisítani, hogy végül egyetlen gyártó sem fogadna el büntetést egy ilyen szenzorérték miatt. „
Ki nem tartotta be a szabályt Jerezben?
A jerezi adatokból kiderül, hogy Bagnaia első gumiabroncsa a verseny minden egyes körében a megengedett nyomás alatt volt, míg Martiné a 25 körből 24-ben a határérték alatt volt.
A gumiabroncsok teljesítménye annyira kritikus – a csapatok 0,1 bar vagy annál kisebb beállításokkal dolgoznak -, hogy nagyon valószínűtlen, hogy ezek a nyomások véletlenül a legális minimum alatt lettek volna.
Két másik versenyzőnek is szabálytalanul alacsony volt a guminyomása. Alex Rins első abroncsa 14 körön keresztül a minimum alatt volt, ahogy Andrea Dovizioso hátsó abroncsa is.
Mit reagált a csalás vádjára a Ducati?
Gigi Dall’Igna az alábbiak szerint nyilatkozott a csalással kapcsolatban faggatózó újságíróknak:
„Nincs sok magyarázni való ebben a témában” – mondta a Ducati versenyfőnöke. „Egy megbízható rendszert keresünk, amivel mérni tudjuk a guminyomást. Az MSMA még mindig azon vitatkozik, hogy hány körön kell a Michelin által biztonsági okokból előírt minimum érték felett maradni, és hogy mely körökre kell használni. „
„Ez egy nagyon fontos biztonsági kérdés is. Míg a hátsó gumiabroncs esetében viszonylag könnyű a Michelin által megadott értékeken belül mozogni, addig az első gumiabroncs esetében ez rendkívül bonyolult. A guminyomás, függ a hőmérséklettől, attól, hogy a szélárnyékban haladsz-e vagy sem. Ha valaki arra számít, hogy a versenyen a szélárnyékban fog haladni, akkor erre hangolják a rendszert. Másrészt, ha valaki úgy gondolja, hogy egyedül fog versenyezni, akkor másképp állítják be a paramétereket. De ha ennek az ellenkezője történik, akkor túl magasak az értékek. Ha például valaki arra állítja be a guminyomást a versenyre, hogy egyedül fog menni, de végül egy ellenfél mögé kerül, akkor a magas nyomást és a bukást kockáztatja.
„Jelenleg az a rendszer, amelyet minden csapat és üzem használ, nem megbízható” – hangsúlyozza Gigi Dall’Igna. „Ez azt jelenti, hogy különböző érzékelőket használunk. A rendszer nem csalásbiztos. Ha valaki akarja, átverheti a rendszert, módosíthatja vagy manipulálhatja a guminyomás értékét. Ezért nem lehet szankciókat vagy büntetéseket kiszabni, ha nem érik el a guminyomást”.
„Azt is el kell mondani, hogy a jelenleg gyűjtött adatok nem veszik figyelembe a lehetséges hibákat, amelyek bármely mérőrendszerben előfordulhatnak. A minimum alattinak tűnő értékek sem biztos, hogy azok. Olyan ez, mint a közúti forgalomban a sebességellenőrzés, ahol nem azt az értéket használjuk, amit a sebességmérő kamera mér, hanem egy korrigáltat.”
Voltak más MotoGP futamgyőztesek is ebben a szezonban, akik szintén nem tartották be a minimális guminyomást? „Igen„ – válaszolta Dall’Igna. Más márkáktól is? „Igen” – mondta el a Ducati stratégája.
„A Ducatinál arra törekszünk, hogy minden nagydíjon betartsuk a Michelin előírásait” – mondta el az olasz szakember.