back to top
2025. augusztus 21. 10:35
KezdőlapMotoGPAz év legjobban várt fordulója: jön a Magyar Nagydíj! – hétvégi menetrend

Az év legjobban várt fordulója: jön a Magyar Nagydíj! – hétvégi menetrend

A tizennegyedik fordulóval folytatódik a MotoGP 2025-ös idénye. Vajon Marc Márquez folytatja elképesztő sorozatát? Vagy Francesco Bagnaia magára talál? Esetleg Marco Bezzecchi és az Aprilia számára fog átszakadni egy gát? Lesz-e magyar dobogósunk Varga Tibor személyében? Megannyi kérdés. Egy dolog azonban biztos. A Magyar Nagydíj 33 év után visszatér a MotoGP körforgásába. A történelmi hétvégét pedig természetesen mi is a Balaton Park Circuitről követjük végig.

1992. július 12-e. E dátum óta rengeteg olyan dolog történt, amely alapjaiban változtatta meg a világot. A MotoGP, valamint a gyorsaságimotoros-világbajnokság is számos fontos módosításon esett át, persze a versenyzők, valamint a pályák állandó keringőjét nem beleszámolva. Egy dologra azonban azóta sem volt példa, ez pedig a Magyar Nagydíj.

Minden, amit a MotoGP Magyar Nagydíjáról tudni kell – megjelent online felvezető magazinunk

1992 óta számos olyan törekvés tört magának utat, miszerint a MotoGP-nek igenis helye van hazánkban. A 2000-es évek végén, 2010-es évek elején Sávoly került fel a virtuális térképre, majd tíz évvel később Hajdúnánás közelében képzelték el a sorozat magyarországi folytatását. Mindkét koncepció azonban hamvába holt, a hazai motorsportkedvelők pedig annak ellenére bánkódhattak teljes joggal, hogy Talmácsi Gábor révén 2007-ben világbajnoki címet ünnepelhettünk a 125 köbcentiméteres kategóriában.

Ez a böjt azonban egy nap múlva véget ér, hiszen végérvényesen kijelenthető, hogy a gyorsaságimotoros-világbajnokság 33 év után visszatér Magyarországra. A helyszínünk ezúttal is a Balaton Park Circuit. A Balatonfőkajár közelében fekvő létesítmény a hetvenötödik olyan aszfaltcsík, amely valaha bekerült a programba. Építését már 2013-ban elkezdték, azonban csak 2023-ra készült el. A pályát pedig az a Gulácsi Ferenc tervezte, akinek a Hungaroringet is köszönhetjük. Az eredeti vonalvezetés 4115 méter hosszú, valamint tizenhat kanyart tartalmaz.

Balaton Park Circuit, 2025
Fotó. Balaton Park Circuit/Instagram

Az új létesítményre pedig viszonylag hamar ráharapott a kereskedelmi jogokat birtokló Dorna, akik a Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.-vel (HUMDA) kötöttek együttműködést. A Balaton Park Circuit 2023 szeptemberében bekerült a 2024-es előzetes programba, igaz, ekkor még csak tartalékstátuszt kapott. Néhány hónappal később azoban újabb sötét fellegek kezdtek gyülekezni a projekt felett, hiszen a 2024-re tervezett Superbike-fordulót le kellett fújni.

Ezeket a fellegeket azonban a 2024. szeptember 19-i bejelentés végleg elfújta: a MotoGP 33 év után visszatér Magyarországra. Ezen a sajtótájékoztatón az is kiderült, hogy ehhez némileg módosítani kell a vonalvezetést, melynek elsősorban biztonsági okai vannak. Az elkövetkezendő hónapokban minimálisan átalakult a 7-es, a 8-as, a 12-es, a 13-as, a 15-ös, a 16-os, valamint a 17-es kanyar. Ezen finomítások miatt az eredetihez képest a pálya negyven méterrel rövidebb lett, de eggyel több kanyarból áll. A versenytáv huszonhat kör lesz.

Talmácsi részletesen bemutatta a Balaton Park új nyomvonalát, amelyet jövőre a MotoGP fog használni

Mivel új pályáról van szó, így természetesen rekordokról sem beszélhetünk. Ráadásul a történelmi adatokba alapból sem lehetne mélyen belemenni, hiszen a Hungaroring is mindössze kétszer látta vendégül a sorozatot. Az első Magyar Nagydíjat az 500 köbcentisek között Mick Doohan nyerte meg, míg a másodikat Eddie Lawson húzta be. Érdekesség, hogy az amerikai versenyzőnek ez volt karrierjének utolsó futamgyőzelme.

De vajon ki iratkozhat fel harmadikként erre a listára? A legnagyobb esélyekkel egyértelműen Marc Márquez fut neki a hétvégének, aki Spielbergben is verhetetlen volt. Ugyan az időmérő edzésen bukott, de a sprintet, valamint a főfutamot is megnyerte. Veretlen sorozata immáron hat fordulóra rúg, a világbajnoki pontversenyben pedig már 143 pont az előnye Álex Márquezzel szemben.

Így áll a MotoGP-tabella az Osztrák Nagydíj után

„Nagyon boldog vagyok, végre nyerhettem Ausztriában – kezdte a 32 éves versenyző. – Ez még hiányzott a bakancslistámról, és külön örömmel tölt el, hogy mindezt a Ducatival tehettem meg. Három éven át az utolsó kanyarban előztek meg engem. Mindezek után a Balaton Parkon térünk vissza a pályára, egy olyan helyszínre, ahol a Panigale V4S-es adatokon kívül semmilyen referenciánk nincs. Persze, ez egy teljesen más történet lesz, sokkal keményebb péntekre számítunk, rengeteg ismeretlennel a képletben. És ez ezúttal nem csak az időjárásban fog testet ölteni.”

Marc Márquez számításai bejöttek, Aldeguer szerint hihetetlen, hogy megismétlődött a Le Mans-i forgatókönyv

A Ducati elsősorban Marc Márqueznek örülhetett Ausztriában, de Fermín Aldeguer is remek versenyt futott, miután a második helyen látta meg a kockás zászlót. Az újonc versenyzőnek természetesen ez a legjobb eredménye a királykategóriában. Francesco Bagnaia miatt viszont szívhatták a fogukat, aki újabb csapnivaló hétvégét teljesített, amely után meglehetősen ingerülten nyilatkozott. Azóta többen is reagáltak kijelentéseire, de egyelőre úgy néz ki, hogy a bolognaiak megértően állnak a kétszeres MotoGP-világbajnokhoz.

„Boldog vagyok, hogy azonnal visszatérhetek a pályára, és magam mögött hagyhatom az Osztrák Nagydíjat – mondta Bagnaia. – Egy erős pénteket követően szenvedtünk. Folytatnunk kell az adatok elemzését, és vissza kell rázódnunk a munkába. A Balaton Parkon mindannyian az alapokról indulunk. Ki kell használnunk, hogy augusztus elején körözhettünk itt. Meg kell értenünk, hol van a valódi határ egy olyan motorral, mint a Desmosedici GP, amely sokkal nagyobb potenciállal rendelkezik a Panigale V4S-hez képest.”

A Ducati főnöke oda is szúrt Bagnaiának, meg nem is

Az Aprilia is remek előjelekkel érkezik a pályára. Ugyan Jorge Martín még mindig messze van a tökéletes formától, Marco Bezzecchi viszont kifejezetten jól muzsikál. Az olasz megnyerte az időmérőt, a két versenyen pedig egy negyedik, valamint egy harmadik pozíciót hozott, utóbbin ráadásul Marc Márquez dolgát is megnehezítette.

„Érdekes lesz a Balaton Park – szögezte le Bezzecchi. – Mindig jó dolog nekilátni egy új pályának, kíváncsi vagyok, hogy milyen. Tele vagyunk pozitív eredményekkel, és ahogyan mindig, Magyarországon is keményen fogunk dolgozni, hogy a legjobbunkat nyújtsuk.”

Martín lenyugtatta a kedélyeket: Rendben leszek Magyarországra

A KTM is erős teljesítményt tett le az asztalra Ausztriában. Pedro Acosta újabb sprintdobogót szerzett, de a nagydíjon is a negyedik helyen ért célba. Brad Binder és Enea Bastianini is stabil pontokat hozott a konyhára. A mattighofeniek feje azonban két dolog miatt is főhet. Egyrészt könnyen lehet, hogy elvesztik a Red Bullt, mint névadó szponzor, másrészt Maverick Viñales továbbra is harcképtelen. A spanyol versenyzőt a Cseh Nagydíjhoz hasonlóan Pol Espargaró fogja helyettesíteni.

„Sajnálatos, hogy Mavericknek egy újabb futamot kell kihagynia, de ahogyan Ausztriában is láthattuk, még idő kell neki a felépüléshez, és fontos, hogy akkor gondolj a MotoGP-re, amikor százszázalékos vagy – magyarázta a spanyol. – Azt tudom megismételni, amit Csehországban is mondtam. Remek munkát végez a gyárban, és megérdemli, hogy élvezze ezt a motort, ahogyan a többiek is megtették. Remélem, mihamarabb visszatér.”

„Most azonban Magyarországra koncentrálunk, és egyáltalán nem könnyű átalakulni MotoGP-versenyzővé – főleg a jelenlegi szint és a többiek tempója mellett – folytatta. – Nemrégiben teszteltünk, és azt láthattuk, hogy a projekt szépen fejlődik. Örülök, hogy segíthetem a csapatot a munkámmal, és ahogyan eddig is, ez értéket ad majd a háttérben végzett munkánkhoz és a versenyeken nyújtott teljesítményünkhöz. Változtatnunk kell a mentalitásunkon, és fel kell készülnünk az új kihívásra.”

Hivatalos: megvan Viñales helyettese a Magyar Nagydíjra, aki már motorozott a Balaton Parkon

Ha már Espargaró, akkor folytassuk a sort a Hondával, ugyanis ott is lesz egy Espargaró. A Magyar Nagydíjon Aleix is lehetőséget kap, aki ezúttal az LCR motorját fogja terelni, mivel Somkiat Chantra továbbra sem épült fel, miután még július elején motokrosszozás közben bukott. Az aranyszárnyasok egyébként remek futamon vannak túl, Joan Mir a hatodik helyen zárt, ezzel pedig beállította legjobb eredményét a 2023-as Indiai Nagydíj óta.

„Az ausztriai hétvégét követően alig várom, hogy visszatérjek a pályára, és folytassuk ezt a lendületet – fogalmazott Mir. – A magyar pálya teljesen eltér az osztráktól, sokkal szűkebb és technikásabb. Hosszú idő telt el azóta, hogy egy teljesen új vonalvezetésen menjünk, de azt gondolom, ez segíteni fog abban, hogy még közelebb kerüljünk az elejéhez. Kíváncsian várom, hogy a MotoGP-gépek hogyan fognak teljesíteni itt. Új pálya, egyedi vonalvezetés, ez az izgalmas hétvége receptje. Mindig élvezetes ilyen helyekre menni és új szurkolókkal találkozni. Csináljunk egy jó show-t a Honda-drukkereknek!”

A Magyar Nagydíjon kelhet el egy ülés a MotoGP-ben, ami két korszak lezárását is jelentheti

Végül, de nem utolsó sorban a Yamaha. A hangvillások szörnyű versenyhétvégén vannak túl. Mindössze egy ponttal gazdagították a büdzsét, hovatovább a nagydíjra teljesen kisajátították az utolsó helyeket. Fabio Quartararo a leintést követően úgy fogalmazott, semmi sem segített nekik, és elfogadhatatlan, hogy egyedül Jack Miller motorja reagált jól. A francia kijelentette, a Magyar Nagydíjon sem számít sok jóra.

„Természetesen nagyon keményen dolgozott a csapat, hogy kielemezze az adatokat, és rájöjjön arra, hogy mi történt Ausztriában – jelentette ki a francia versenyző. – Teljesen erre a versenyhétvégére koncentrálok. Ez lesz az első pályára gurulásom a Balaton Parkon. Mindig jó móka versenyzőként kipróbálni egy új vonalvezetést, és a magyar szurkolókkal is találkozhatunk. Érdekes lesz látni, hogy vajon ez az aszfaltcsík fog-e feküdni nekünk, és hogy tudunk-e előrelépni ezen a hétvégén.”

Quartararo: Ez elfogadhatatlan

Ami az időjárást illeti. Zömében napos idő várható, azonban a hétvége folyamán záporok, zivatarok előfordulhatnak. A hőmérő higanyszála sem fog kiakadni, a maximumok 23-24 fok körül fognak mozogni.

Botrány, „megismételhetetlen” eredmény, első győzelem – vajon melyiket hozza el a Magyar Nagydíj?

Ünnepelhetünk-e magyar dobogót?

A fenti kérdés teljes joggal megfogalmazódhat a szurkolókban. Az állandó sorozatokkal együtt a MotoE is ellátogat a Balaton Park Circuitre, természetesen Varga Tiborral a mezőnyben. A 18 éves versenyző Spielbergben fantasztikus versenyeket futott. Az első viadalon hatodikként, míg a másodikon negyedikként zárt, mindössze 68 ezreddel lemaradva a dobogóról. Amennyiben Vargának összejönne ez a bravúr, akkor ő lenne az első olyan versenyző az elektromos kategóriában, aki úgy állhatna fel a pódiumra, hogy még nem töltötte be a 20. életévét. Ráadásul Magyarország első top hármas eredményét hozná a 2010-es Aragóniai Nagydíj óta. Ekkor Talmácsi szerzett egy harmadik helyet.

Ami pedig a hétvégi további eseményeit illeti. A kilátogatók egy különleges eseményt is megtekinthetnek, ugyanis a MotoGP főfutamának felvezetéseképpen Talmácsi Gábor fog egy tiszteletkört teljesíteni, méghozzá a világbajnoki motorjával. A Balaton Park Circuiten természetesen a P1race.hu is ott lesz, ahonnan már csütörtöktől rengeteg helyszíni anyaggal, köztük exkluzív interjúkkal is jelentkezünk. Tartsanak velünk ezen a történelmi hétvégén!

Hivatalos: Talmácsi Gábor és a világbajnoki motor vezeti fel a Magyar Nagydíjat

A Magyar Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK
8:30 – 8:45 MotoE Szabadedzés
9:00 – 9:35 Moto3 Első szabadedzés
9:50 – 10:30 Moto2 Első szabadedzés
10:45 – 11:30 MotoGP Első szabadedzés
12:35 – 12:50 MotoE Edzés
13:15 – 13:50 Moto3 Edzés
14:05 – 14:45 Moto2 Edzés
15:00 – 16:00 MotoGP Edzés
16:20 – 16:30 MotoE Időmérő (Q1)
16:40 – 16:50 MotoE Időmérő (Q2)
SZOMBAT
8:40 – 9:10 Moto3 Második szabadedzés
9:25 – 9:55 Moto2 Második szabadedzés
10:10 – 10:40 MotoGP Második szabadedzés
10:50 – 11:05 MotoGP Időmérő (Q1)
11:15 – 11:30 MotoGP Időmérő (Q2)
12:10 MotoE Első verseny (8 kör)
12:45 – 13:00 Moto3 Időmérő (Q1)
13:10 – 13:25 Moto3 Időmérő (Q2)
13:40 – 13:55 Moto2 Időmérő (Q1)
14:05 – 14:20 Moto2 Időmérő (Q2)
15:00 MotoGP Sprintverseny (13 kör)
16:10 MotoE Második verseny (8 kör)
VASÁRNAP
9:40 – 9:50 MotoGP Bemelegítés
11:00 Moto3 Verseny (20 kör)
12:15 Moto2 Verseny (22 kör)
14:00 MotoGP Verseny (26 kör)