Carmelo Ezpeleta, a kereskedelmi jogokat birtokló Dorna vezérigazgatója visszadobta az első elképzeléseket a „Concorde-egyezmény” kapcsán, miszerint osszák újra a kereskedelmi jogokból származó bevételeket. A gyártók maradásának garantálását integráló pontról pedig hallani sem akarnak. A jövőben akár teljesen eltűnhetnek a független csapatok, aminek kapcsán egyáltalán nem jöttek be az elképzeléseik.
Néhány hete számoltunk be arról, hogy sajtóértesülések szerint a gyártók a Cseh Nagydíjon aláírtak egy szándéknyilakozatot, melyben elsősorban az állt, hogy a kereskedelmi jogokat birtokló Dorna ossza újra a csapatok között a kereskedelmi jogokból származó bevételeket. Hasonló kontraktus a Forma–1-ben is van, ez ott az úgynevezett Concorde-egyezmény.
Carmelo Ezpeleta már az első tárgyalások alkalmával sem repesett az örömtől. Az elmúlt napokban pedig az is kiderült, hogy ezek a híresztelések igaznak bizonyultak, mivel valóban lesöpörte az asztalról az első ötleteket. A GPOne beszámolója szerint nyersen elutasította ezt a követelést. A gyártók vezetői pedig felismerték, hogy a Dorna vezérigazgatója a részesedést vásárló Liberty Media vezetőivel tárgyal, az amerikai cég pedig teljes mellszélességgel támogatja őt.
Összeálltak a MotoGP gyártói, magasabb pénzdíjat követelnek a jogtulajdonostól
A portál arra is emlékeztetett, hogy a Concorde-egyezmény létrejöttéhez hasonlóan a Dorna is egy konfliktus közepébe érkezett meg. A vállalat azonnal kukázta a 350 köbcentis, valamint az oldalkocsis kategóriát. A programot illetően kihúzták az utcai pályákat, hovatovább a naptárat is logikusabban alakították ki. Ezenfelül abban is megállapodtak, hogy minden osztályban fix számú szerződtetett versenyző induljon. Az is elmondható, hogy önmagában a teljes sorozatot „megújították”.
A MotoGP szatellitcsapatai jelenleg állandó összegeket kapnak, viszont a gyári istállók nem részesülnek a közvetlen bevételekből. A gyártók ezt a rendszert szeretnék a Forma–1 mintájára átszabni. A Száguldó Cirkusz esetében az köztudott, hogy a szezon végi bajnoki helyezés is elképesztően sokat nyom a latba.
A gyártók azt is el szeretnék érni, hogy a rajthelyek tulajdonjogát is újraossza a Dorna. Ugyan ezzel kapcsolatos szerződés már létezik, de az a tervük, hogy 2026 utáni helyeik még biztosabb lábakon álljon. A spanyol vállalatnak azonban esze ágában sincs ezen változtatni, mivel jelenleg e terület felett ők „örködnek”.
A Dorna igazgatója felfedte, mitől függ, hogy lesz-e költségplafon a MotoGP-ben
Az idézett cikk arra is rávilágít, hogy a független csapat mint fogalom simán eltűnhet a közeljövőben, mivel a szatellitistállók egyre jobban integrálódnak bele a gyári alakulatokba. Ráadásul Ezpeletának néhány évvel ezelőtt olyan elképzelései voltak, hogy tizenkét csapat és huszonnégy motor alkossa a rajtrácsot, hat-hat elosztásban. Ez azonban eddig dugába dőlt, ugyanis például 2024-ben nyolc Ducati mellett mindössze két Yamaha szerepelt a mezőnyben.
Az biztos, hogy amennyiben belépne egy hatodik gyártó, jelentkezőből nem lenne hiány. Elsősorban a BMW érkezéséről lehet olvasni, azonban erre legkorábban 2028-ban kerülhet sor. És akkor még a KTM jövőjéről nem is beszéltünk, ez a téma azonban egy külön cikket is megérne… Az pedig szintén egy rejtély, hogy a következő hónapokban tudnak-e a csapatok annyit puhítani a Dorna megítélésén, hogy megszülessen ez az egyezmény.
Fontos részlet tisztázódott a BMW esetleges MotoGP-be történő beszállásáról