back to top
2025. október 11. 17:21
KezdőlapMotoGPAmire a teljes paddock vár – Bagnaia szenvedésének nyomában

Amire a teljes paddock vár – Bagnaia szenvedésének nyomában

Mat Oxley terjedelmes elemzésében arra mutatott rá, hogy Francesco Bagnaia 2025-ös szenvedése több fronton is eredeztethető. Úgy véli, a gumik, az összeültető rendszer és a hosszabb lengővilla sem segít a háromszoros világbajnok helyzetén. Több újságíró pedig azt a témát járta körbe, hogy elkerülhető-e a távozás.

„Be tudsz jönni Gigi [Dall’Igna, a Ducati versenyrészlegének általános igazgatója – a szerk.] irodájába?” – Az alábbi üzenetet Mat Oxley kapta nem sokkal az Indonéz Nagydíj rajtja előtt. Az egyik legelismertebb MotoGP-s újságíró eleinte tartott a találkozótól, de félelme hamar elillant. Ugyanis egy olyan téma került terítékre, amely nemcsak őt, hanem szinte a teljes paddockot foglalkoztatja. Miszerint mi történik Francesco Bagnaiával?

Merthogy a háromszoros világbajnok 2025-ös szezonja egy újabb hihetetlen fordulatot vett. Azok után, hogy Misanóban nullázott, Motegiben régi önmagát idézte. Nemcsak, hogy megnyerte mindkét futamot, valamint az időmérőt, hanem mindezt óriási magabiztossággal és nagy dominanciát bemutatva tette. És még az a mellékszál sem zökkentette ki, hogy a háttérben a teljes gyári Ducati-garázs azon imádkozott, hogy ne füstöljön el alatta a motorblokk. Persze, azzal, hogy Marc Márquezt a Japán Nagydíjon világbajnokká koronázták, valamelyest háttérbe szorult a teljesítménye, de mindenesetre a publikum elkezdhetett reménykedni abban, hogy Bagnaia visszatért.

Bagnaiát ki kellett volna inteni Motegiben a füstölő blokkja miatt?

Aztán egy héttel később jött az újabb elképesztő pofon. Bagnaia ismét a Q1-ben ragadt, ráadásul sem a sprintet, sem a nagydíjat nem fejezte be. A főfutamot követően ezúttal sem állt a sajtó rendelkezésre – idén már nem először –, mindössze a Ducati közleményében osztotta meg gondolatait. A verseny előtti konzílium tehát azért verbuválódott össze, hogy megvitassák, mégis mi történik az olasszal. Ugyan a beszélgetés „off the record”, azaz hangfelvétel nem készült, ennek ellenére is leszűrhetőek voltak a lényegesebb pontok. A kirakós ezen elemeit pedig Oxley egy terjedelmes cikkben, a Motorsport Magazine hasábjain közölte, a következő bekezdésekben pedig ezt fogjuk kibontani.

Bagnaia nem nyilatkozott a sajtónak, főnöke szerint a Ducatinak meg kell óvnia az érzelmeit

Nem csak egy terület a ludas

Oxley az első pontban rámutat arra, hogy a versenyzők magabiztossága elsősorban a motor elejéből fakad. Emlékeztetett, ha a pilóta nem a megfelelő módon érkezik meg a kanyarbejárathoz, akkor azzal a teljes fordulót, és akár az egész kört veszélyeztetheti. Ezt tulajdonképpen egy „suttogó beszélgetéshez” hasonlította, amelyet a versenyző „folytat le” a konstrukció első felével. Ebbe valamilyen szintig az első és hátsó fék, valamint a dőlésszög is beleszól, de a fő vonulatot az első abroncs adja. És ha ezt a motoros nem hallja, akkor van igazán nagy bajban. És Bagnaia pontosan ezt nem hallotta…

Ha már a gumiknál tartunk, a mandalikai választék sem kedvezett a Ducati pilótájának. A Michelin ezúttal egy megerősített szerkezetű aszimmetrikus abroncsot hozott, ráadásul ez a gumi hőálló is volt. Hasonló megoldáshoz egyébként már a Thai Nagydíjon is folyamodtak. Ez persze nemcsak Bagnaiának tett be, hanem az egész csapatnak.

Marc Márquez felfedte, miért bukott kétszer is az Indonéz Nagydíj edzésén

Másodsorban, amiben különcködik, az a lengővilla. Oxley elmagyarázta, hogy a 28 éves versenyző az Öhlins-féle komponenst preferálja, amely jóval rövidebb az átlagnál. Az meg szintén nem segít a helyzetén, hogy a hosszabb elem egyáltalán nem fekszik a vezetési stílusának.

A harmadik nagyobb problémaforrás pedig valamilyen szinten összhangban van az első ponttal, ez pedig az összeültető rendszer. Oxley kitért arra, hogy az idei felfogásban olyan, mint egy hidraulikus számítógép. Ez a rendszer azt a célt szolgálja, hogy a motor hátsó részét lenyomja, ezáltal a súlypont is alacsonyabbra kerül. Ennek köszönhetően az első kerék elemelkedését is mérsékli, ezáltal a versenyzők nagyobb gázt adhatnak. Emellett a fékezés közben is hasznos szerepet tölt be, miszerint a hátsó kereket képes az aszfalton tartani, aminek köszönhetően a pilóta ezt a gumit is használhatja ahhoz, hogy lerövidítse a féktávot.

A gyári Ducati főnökét felbőszítette, hogy a VR46 igazgatója kikotyogta Bagnaia „titkát”

Bagnaia problémái pedig innen eredeztethetőek, és tulajdonképp a következő folyamat összeköthető az első pontban elmagyarázottakkal. Oxley felfedi, hogy az összeültető rendszer kritikus pontokon akár az egész motor egyensúlyát is megboríthatja, és onnantól kezdve az olasz nem hallja az első gumit. Az ördögi kör pedig újraindul, és ugyanott vagyunk, hogy nincs meg a kellő magabiztossága.

Ez pedig az Indonéz Nagydíjon egyértelműen kijött. Amikor a főverseny 9. körében az utolsó helyről elesett, akkor a leggyorsabb köre 1,7 másodperccel volt lassabb, mint a futamot megnyerő Fermín Aldegueré. Ráadásul mindössze egy tizeddel tudott jobb kört futni Diogo Moreiránál, aki a Moto2 időmérőjét húzta be… Az pedig egy valószínűleg egy külön cikket is megérne, hogy ez a fiaskó ismét porba döntötte a Ducati-pilóta önbizalmát…

Marc Márquez szerint nem az ő felelőssége segíteni Bagnaián, de nem akarja, hogy ennyire szenvedjen

Mi lesz veled, Bagnaia?

Egy dolog azonban biztos, 2027-től már nem kell az összeültetővel bajlódnia, ugyanis az új korszaktól kezdve egy az egyben betiltják. Viszont előtte még vár egy minden bizonnyal pokolian nehéz 2026-os szezon, a The-Race újságírói pedig a napokban már azon lamentáltak, hogy véget ér-e a Ducatival való házassága. A vélemények pedig nagyrészt egyeznek, de több aspektust is felvillantottak.

Val Khorounzhiy arra jutott, hogy hiába a konstruktőri címek, Bagnaia a szenvedésével elvitte a fókuszt. Dall’Igna kapcsán pedig azt említi, hogy ő pont az a szakember, aki nem tétlenkedik, ha lépni kell. Mindenesetre nem elkerülhetetlen a távozás. Simon Patterson szerint a jövő évi motor még megmentheti a kapcsolatot, hiszen mindkét fél azt kommunikálja, hogy minden rendben, bár ő személy szerint már észrevett gyanús jeleket. Jack Benyon kiemelte, hogy a Ducati Jorge Martín és Marco Bezzecchi elvesztésével rossz lóra tett, ugyanis véleménye szerint mindketten jobbak Bagnaiánál, sőt, azt sem engedhetik meg maguknak, hogy az olasz Álex Márqueztől is kikapjon.

Így áll a MotoGP-tabella az Indonéz Nagydíj után

Ollie Card szerint sem fog Bagnaia egyhamar lelépni a bolognaiaktól, viszont egyrészt muszáj lesz tanulnia Marc Márqueztől, másrészt minél előbb el kell felejtenie ezt az évet. Glenn Freeman úgy érvelt, hogy bár nem elkerülhetetlen a szakítás, de nem látja azt maga előtt, hogy visszatérjen a „Bagnaia-éra”, ha a spanyol csapattársa egyszer elhagyja az istállót. Viszont a Ducati számára is felérhet ez egy üzenettel, miszerint most már nem bízhatnak maximálisan az olaszban. Matt Beer pedig egy jóval sötétebb jövőképet festett le. Úgy véli, nehéz lesz helyrehozni ezt a kapcsolatot, hovatovább a háromszoros világbajnok csak úgy állíthatja vissza a renoméját, ha 2026-ban legyőzi Marc Márquezt a címért. Más eshetőség komoly reputációvesztést eredményezhet. Hosszú távon pedig az válhat be, ha gyártót vált…