Joan Mir szerint egyértelműen jó hír, hogy a Honda átkerül a D koncessziós kategóriából a C-be, annak ellenére, hogy emiatt több területen is komoly „veszteség” éri. A váltás egyik következményeképp a japán gyártó a Thai Nagydíjtól nem fejlesztheti majd a motorblokkját.
Szinte pontosan két éve született meg a MotoGP mostani koncessziós megállapodása. Ennek értelmében a gyártókat az eredményességük alapján beosztják a négy kategória egyikébe, és ez határozza meg, milyen „engedményeket” kapnak a fejlesztések területén. A megállapodás érvénybe lépése óta most először fog egy gyártó kategóriát váltani: a Honda az elmúlt két félévben megszerezte az összes elérhető pont 35 százalékát, így a legalacsonyabb, D kategóriából átlép a C-be (ez egyébként számszerűen annyit jelent, hogy a lehetséges maximum 814-ből 285-öt begyűjtöttek, amivel pont elérték a határt).
A japán gyártó esetén egészen az utolsó futamig kérdéses volt, hogy csatlakozik-e a KTM-hez és az Apriliához a D kategóriában, egyedül hagyva a Yamahát (a Ducati egyedüliként tartja magát az A-ban). Így pedig többekben felmerült, hogy nem lett volna-e jobb „mesterségesen” a D-ben tartani magukat, hiszen azzal komoly előnyök járnak, de Joan Mir szerint örülniük kell az előrelépésnek.
„Úgy gondolom, hogy a jövőben azért nem kapunk koncessziókat, mert ezt kiérdemeltük – mondta Mir. – Ez nagyjából a valóság. Volt egy időszak, amikor nem tudtuk, mit kellene tennünk ahhoz, hogy gyorsak legyünk. Mostanra viszont megtaláltuk a helyes irányt. Az út még nagyon hosszú, de munkával és minden mással együtt javítani tudjuk a csomagunkat. Igaz, hogy az elmúlt években a koncessziók fontos szerepet játszottak, de ha a jövőben nem kapunk ilyet, az csak jó hír lehet számunkra.”
A Hondát konkrétan a következő hátrányok érik majd a kategóriaváltás miatt:
- a privát tesztjeiken felhasználható gumik száma 260 helyett 220 lesz;
- a privát tesztjeiken innentől az állandó versenyzők nem, csak a tesztpilóták vehetnek majd részt;
- a privát tesztjeiket bármely elérhető, a MotoGP-naptárban szereplő pálya helyett csak három előre kijelölt aszfaltcsíkon rendezhetik meg;
- a versenyzőik tíz helyett csak nyolc motorblokkot használhatnak majd fel egy szezonban;
- a szezon során kettő helyett csak egy aerodinamikai fejlesztést vethetnek be;
- (egyedüliként a szabadkártyáik száma nem módosul, amely továbbra is hat lesz).
Van még egy terület, amelyen komoly visszalépést hoz a C kategória a Hondának: a motorblokkfejlesztés. A MotoGP ugyanis egy éve befagyasztotta a blokkok fejlesztését – viszont ez nem vonatkozott a D-ben lévő gyártókra. Az aszakaiknak azonban van idejük arra, hogy felkészüljenek a komoly változásra, mivel az esetükben azt az erőforrást fagyasztják be a 2026-os szezon végéig, amelyet az idénynyitóra, a Thai Nagydíjra homologizáltatnak.
Hivatalos: új időpontra került Balaton Park, visszatérő Brazília – íme a MotoGP 2026-os naptára
