Piero Taramasso, a Michelin kétkerekű motorsportért felelős menedzsere elmagyarázta, milyen gumikkal kapcsolatos problémát oldott meg idén a Yamaha, ami miatt előrelépett az időmérőkön. Viszont Massimo Bartolini, a hangvillások technikai igazgatója elismerte, hogy a versenyeken még mindig küzdenek az abroncsokkal.
Ugyan lecsúszott a gyártói rangsor aljára, és egyedüliként bennmaradt a legalsó koncessziós kategóriában, mégis megkérdőjelezhetetlenül előrelépett a Yamaha a 2025-ös MotoGP-szezonra. Különösen fontos volt, hogy a japán gyártó megoldotta a Michelin-gumik felmelegítésével kapcsolatos problémáját, aminek köszönhetően javult az időmérős teljesítménye. Ennek ékes példája, hogy Fabio Quartararo idén öt pole pozíciót szerzett, aminél csak a bajnok Marc Márquez gyűjtött többet.
Quartararo 5-öst adott saját szezonjára, de ez messze nem jelest jelent
„Korábban az volt a probléma, hogy nem tudtak azonnal elég energiát bevinni, nem tudták felmelegíteni a gumikat – magyarázta Piero Taramasso, a Michelin kétkerekű motorsportért felelős menedzsere a MotoGP hivatalos honlapjának. – Mostanra ezen javítottak, és Fabio ebben nagyon erős, mert rendkívül agresszív, nagyon keményen fékez. Így a motor tömege az első és a hátsó abroncsra is rákerül, ami miatt mindkettő elég hőt termel ahhoz, hogy meglegyen a megfelelő tapadás.”
Massimo Bartolini, a hangvillások technikai igazgatója azt emelte ki, Quartararo annyi tapasztalatot gyűjtött már a motorral, hogy ellensúlyozni tudja annak egyes negatív jellemzőit. „Ő a Yamahán nőtt fel, ezért pontosan ismeri a motor pozitív és negatív tulajdonságait – mondta Bartolini. – Nagyon jól tudja értelmezni a motor reakcióit, és felmérni a határait. Jack [Miller] is futott néhány igazán jó, gyors [időmérős] kört, szóval ez egy olyan terület, ahol előreléptünk. De ez még biztosan nem elég, mert sokkal többször kellene az első két-három sorban lennünk.”
Viszont a sprinteken és a főfutamokon nem tudott akkorát fejlődni a Yamaha, mint az időmérőkön: a gyártó egy vasárnapi és két szombati dobogóval zárta a szezont, amelyek mindegyikét Quartararo jegyezte. Ez a különbség szerintük szintén részben a gumikezelési problémákból adódik. „Amikor az abroncsok mindenkinél veszítenek a tapadásukból, a többiek két tizedmásodpercet veszítenek körönként, mi pedig egy másodpercet: ez a jelenlegi problémánk” – ismerte el Bartolini.
„Amíg abban a tartományban vagyunk, amikor van tapadás, vagyis amikor az abroncs új, minden sokkal könnyebb, és ki tudjuk használni a motorban rejlő potenciált. Amikor viszont az abroncsok elhasználódnak, semmilyen módon nem tudjuk kiaknázni ezt a potenciált, mert nagyon nehézzé válik a gép kezelése. Fabio próbálja ezt megoldani azzal, hogy óvatosabban ad gázt, állítja fel a motort, és mindent a lehető legfinomabban csinál.”
