back to top
2024. november 22. 01:05
KezdőlapMagyarokRemek beugrása után világbajnoki sorozatban kapott állandó ülést a magyar motoros

Remek beugrása után világbajnoki sorozatban kapott állandó ülést a magyar motoros

Kovács Bálint a MACO Racing színeiben fog versenyezni a 2023-as Endurance-világbajnokságon. A 21 éves pilóta remek beugrásával bizonyított az istállónak, ahol erős csapattársakkal dolgozhat együtt, miközben egy másik sorozatban, valamint a tanulásban is teljesítenie kell.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Kovács Bálint Talmácsi Gábor óta első magyar motorosként kapott gyári szerződést. A 21 éves versenyzőnek a BMW adott lehetőséget az IDM-ben, azaz a német bajnokságban a 2023-as idényre. Ám ezzel még nincs vége, ugyanis a magyar pilóta nem csupán itt fog indulni, hanem megismételheti, vagy akár felül is múlhatja tavalyi remek eredményeit.

Jövőre a gyári BMW-csapatban versenyez Kovács Bálint az IDM-ben

Kovácsot ugyanis a MACO Racing szerződtette, amelynek színeiben az Endurance-világbajnokság futamain fog részt venni. A felek azok után kötöttek egész évre szóló megállapodást, hogy a 2022-es Bol d’Oron a fiatal versenyző beugróként kapott szerepet a csapatnál, és a remek eredménynek számító hatodik helyet érte el a csapattársaival együtt.

Bol d’Or – történelmi privát győzelem, Kovács Bálinték hatodikak!

Fiatal és nagyon erős versenyző – méltatta Kovácsot Denisa Grešková, a szlovák alakulat társtulajdonosa a győri Széchenyi István Egyetemen tartott sajtótájékoztatón. – Tavaly kerültünk kapcsolatba, mert bajban voltunk az egyik csapattag kapcsán, aki nem hozta az eredményeket. Bálint volt az elsődleges célpontunk a tapasztalata miatt, illetve azért, ahogyan vezet. Ezért Martin Kuzma, a csapattulajdonos, bement a bokszba Bálinthoz, és megegyeztek. Ő és a csapattársai, a francia Enzo Boulom és az ausztrál Anthony West remekül összeillenek. Arra számítunk, hogy a lehető legjobb eredményeket érjük el, főleg a huszonnégy órás versenyeken.”

A 41 éves West nagy névnek számít a kategóriában, hiszen 2007-ben, 2008-ban és 2015-ben is versenyzett a MotoGP-ben. A 26. születésnapját ezen a héten vasárnap ünneplő Boulom idáig nem jutott el, de 2016-ban három futamon szerepelt a Moto3-as világbajnokságon. Kovács tehát hozzájuk csatlakozik, de az eddigiek alapján minden bizonnyal fel fog tudni nőni melléjük.

Mindenképpen elmondható a csapattársaimról, hogy nemcsak gyorsak, de tapasztaltak is – fogalmazott. – Anthony már nem egy-két éve van a szakmában, és még mindig elképesztően gyors, továbbá sokat lehet tőle tanulni, ahogyan azt a Bol d’Oron is megtapasztaltam. Emellett a csapat is elképesztően segítőkész volt, már az elejétől kezdve, úgy, hogy egy versenyhétvége közepén csöppentem bele a csapat [életébe]. Ennek ellenére nem éreztem magam idegennek, és egyből fel tudtam venni a ritmust. Szerintem ők is ezt látták, hogy gyorsan tudtam alkalmazkodni, annak ellenére, hogy alig mentem a motorral, gyors tudtam lenni, ugyanakkor nem hibáztam… sokat. Egy kis hiba volt, de akkor is látták, hogy hamar felálltam, és jól tudtam teljesíteni, úgyhogy azt gondolom, hogy a Le Mans-i verseny és a hamarosan következő teszt nagyon jó kezdete lehet a 2023-as évnek, hiszen talán most, február elején tudunk tesztelni a csapattal, illetve a csapattársammal.”

Kovács Bálint 2023, sajtótájékoztató
Kovács Bálint (Fotó: TRP Hungary)

Kovács tehát két sorozatban fog indulni az idei szezonban, amelyekről azért elmondható, hogy eltérő műfajt jelentenek. Ennek ellenére úgy véli, hogy az egyikben gyűjtött tapasztalat segíteni fogja őt a másikban, illetve fordítva. Hozzátette, bízik benne, hogy idén sikerül olyan eredménysorral előrukkolnia, amely az ismertségét is jelentősen megnöveli.

Az volt a célunk, hogy ne nagyon legyen idő unatkozni, hiszen szerintem egy versenyző úgy tud a legjobban fejlődni, hogy a lehető legtöbbet ül motoron, a lehető legtöbb adatot vizsgálja meg, és azok alapján gyorsul – magyarázta. – Úgy gondolom, hogy az endurance részében meglesz a rengeteg motorozás, ott is nagyon erős versenytársak ellen megyünk. Az IDM-ben pedig minden edzésen, időmérőn és versenyen száztíz százalékot kell nyújtani, ott a tempó számít. Szóval szerintem ez oda-vissza működik a két bajnokságban, hogy egymást segítjük, és remélem, hogy mind a kettőben tudok egy olyan lépést tenni, ami sok szemet felnyit majd, és egyre többen látnak.”

Ami a sajtótájékoztató helyszínét illeti, a választás nem véletlen, hiszen sportolói pályafutásával párhuzamosan Kovács a Széchenyi Egyetem hallgatója műszaki menedzser szakon. Bár jelenleg a versenyzői karrierjét helyezi előtérbe, már most gondol a későbbiekre, éppen ezért a mostani vizsgaidőszakot is igyekszik a lehető legkomolyabban venni.

Az élsportnak van egy bizonyos határa, amíg ezt lehet csinálni, és nyilván nem szeretnék olyasvalaki lenni, akiben csak ez van meg – jelentette ki. – Több lábon szeretnék állni, ugyanakkor a fő csapásirány még nyilván a motorozás, hiszen látom, hogy egyre több lehetőség van benne, de ezek mellett nyilván időt kell fordítani a tanulmányokra is. Most éppen egy vizsgáról érkeztem ide, majd vizsgával folytatom a napot és a hetet is. A versenyszezon közben ez különösen nehezen lesz kivitelezhető, de úgy gondolom, hogy az egyetemen eddig is próbáltak segítséget nyújtani, hogy ez gördülékenyen menjen. Reménykedem benne, hogy a továbbiakban is meglesz ez a segítség, valamint hogy én is úgy tudok teljesíteni, hogy ezt kiérdemeljem.”

Kovács, illetve az egyetem között valóban van egy együttműködés, hiszen utóbbi is igyekszik profitálni a HUMDA Academy által támogatott versenyző karrierjéből, illetve tapasztalataiból, és próbálja ezt beépíteni a képzésbe. Erről Kelemen Krisztián, a motoros alma materének számító H-Moto Team tulajdonosa számolt be részletesen a sajtótájékoztatón.

Denisa Grešková, Szauter Ferenc, Palkovics László, Talmácsi Gábor, Kovács Bálint
Denisa Grešková, Dr. Szauter Ferenc (az egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszékének docense), Dr. Palkovics László (a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány elnöke), Talmácsi Gábor és Kovács Bálint (Fotó: TRP Hungary)

Ez Bálint karrierjében, a csapatnak és egyébként a magyar motorsportnak is komoly lehetőség, hiszen egy olyan bajnokságban tudjuk megmutatni magunkat, ahol tényleg azok a versenyzők, mérnökök és szakemberek vannak, akik uralják ezeket a világbajnokságokat – kezdte. – Az egyetemre visszatérve, a szerencse is közrejátszott ebben a történetben, hiszen Bálint nem itt kezdett el tanulni, de az a vizsga, amit online próbáltak neki tartani, nem volt a szíve csücske. Ekkor Győrre váltottunk, és nem az volt a cél, amit eddig összehoztunk. Bálint tényleg úgy jött ide, hogy szeretne egy jó egyetemre járni, és ezért választotta a Széchenyi Egyetemet, minden egyéb más pedig most, az elmúlt két esztendőben alakult úgy, hogy a legjobb helyen van abból a szempontból, hogy a karrierjével tudja segíteni az egyetemet, vagy az egyetemre irányítsa azt a figyelmet, ami a mérnökképzésnek a sajátja, hiszen a közép-kelet-európai régióban tudomásom szerint nincs magyar mérnökképzés. Egy huszonnégy órás versenyen, ahol öt-hatezer kilométert mennek, rengeteg adat van. Ezeket az adatokat át tudják adni a mérnököknek, és én mindig azt szoktam mondani, hogy megvan a következő kör, már látszik a következő lépcsőfok. Köszönünk mindent az egyetem részéről, és megteszünk mindent, hogy tudjunk segíteni. Ez egy nagyon izgalmas ’23-as év lesz.”

Az eseményen Talmácsi is részt vett, aki a saját karrierjéből kiindulva hangsúlyozta, hogy mennyire fontos, hogy ne csak a versenyzők képzésére fektessék a hangsúlyt. „Én külföldi csapatoknál értem el a legjobb eredményeimet, és sajnos nem vettek körül magyar szakemberek, úgyhogy ez nekem picit szívügyem, hogy a versenyzőink mellett a saját mérnökeinket és szakembereinket is képezzük – mondta. – Nagyon hiszek benne, hogy ebben előbb-utóbb még jobb megoldásaink lesznek. Ami pedig a stratégiát illeti, ahogyan Bálintnak fel van építve az éve: ő tanul, az élsport pedig egy életszakasz, hiszen ötvenévesen nagyon nehéz motoron versenyezni. Tudatosan áll az egész életéhez, amihez sok sikert kívánok. Nemrég bejelentették, hogy a német bajnokságban, a Superbike-ban, egy gyári csapatban fog versenyezni, most pedig itt van az Endurance-világbajnokság, amely teljesen jól kiegészíti ezt a versenysorozatot. Azt gondolom, hogy ilyen fiatalon nagyon fontos dolog, hogy állandóan motoron ülhet, és tapasztalatot szerezhet. Úgy vélem, ez nagyon jó stratégia, én pedig sok sikert kívánok!”