2024. április 25. 14:54
KezdőlapMoto2Szabályváltozások a Moto2 és Moto3 géposztályban

Szabályváltozások a Moto2 és Moto3 géposztályban

A Grand Prix Bizottság a korhatárra, a kormányra és a magasságállító eszközökre vonatkozó szabályokat is módosította.

A Carmelo Ezpeleta (Dorna, elnök), Paul Duparc (FIM), Herve Poncharal (IRTA) és Biense Bierma (MSMA) urakból álló Nagydíj Bizottság, Carlos Ezpeleta (Dorna), Mike Trimby (IRTA, az ülés titkára) és Corrado Cecchinelli (technológiai igazgató) jelenlétében, a 2022. június 24-én Assenben tartott ülésén szabályváltoztatásokról születtek döntések a középső és legkisebb géposztály számára 2023-tól.

Moto3/Moto2 tesztkorlátozások

A Moto3 és Moto2 géposztály csapataitól érkezett kérés a privát tesztelésre engedélyezett napok számának csökkentésére, elsősorban a versenynaptárban szereplő futamok számának növekedésére hivatkozva.

A 2023-as szezontól kezdődően a tesztelés a következőkre korlátozódik:

  • 1 x 3 napos hivatalos teszt a szezon kezdete előtt (Nincs változás)
  • További 4 nap privát tesztelés.(Jelenleg 7 nap)

Nem lesz korlátozás az újonc versenyzőkre vonatkozó tesztelési szabályokban a szezon utolsó versenye és november 30. között.

A Bizottság beleegyezett, hogy kivételt tegyenek a Moto2 osztályban azon csapatok számára, amelyek olyan vázgyártó által biztosított versenygépet használnak, amely az előző két évben nem szerzett hat koncessziós pontot. Az ilyen csapatokat a MotoGP-hez hasonló eljárás alapján „koncessziós csapatoknak” minősítik.

A koncessziós pontok a versenyeredményeken alapulnak, az alábbiak szerint:

  • Első helyezés = 3 pont
  • Második hely = 2 pont
  • Harmadik hely = 1 pont

Az engedménnyel rendelkező csapatok számára az alábbi tesztmennyiség lesz engedélyezett:

  • 1 x 3 napos hivatalos teszt a szezon kezdete előtt
  • további 7 nap privát tesztelés
Korhatár a Moto2-ben

2023-tól az alsó korhatár minden GP osztályban (Moto3, Moto2 és MotoGP) 18 év lesz.

Kivételt képeznek ez alól a Rookies és/vagy Junior GP győztesei, akik 16 (2023) vagy 17 (2024) éves korukban léphetnek be a Moto3-ba. Ez a kivétel mostantól a Moto2-es Európa-bajnokság győztesére is vonatkozik, akik 17 évesen (2023) kezdhetik meg pályafutásukat a középső géposztályban.

Azonnal hatályba lépő technikai szabályok

Kormánymarkolatok – Moto3 és Moto2 osztályok

A közelmúltban azt figyelték meg, hogy egyes Moto3 csapatok meghosszabbított kormánymarkolatokat szereltek fel versenygépeikre. A cél az, hogy lehetővé tegyék a versenyzőik számára, hogy a kezüket még jobban a villa felé csúsztassák, hogy megpróbálják javítani a versenyző testének aerodinamikai hatását az egyenesekben.

Ezt rendkívül veszélyesnek tartják, mivel a versenyző ebben a helyzetben kevésbé tudja irányítani a motorkerékpárt. Ennek megfelelően azonnali hatállyal a Moto3 és Moto2 kategóriában a kormánymarkolat megengedett legnagyobb teljes hossza 130 mm lesz. A markolatot a kormány végére kell felszerelni, az egyetlen kivételt a kormány végdugója és/vagy a fékkarvédő képezik.

Technikai regulák 2023-tól

Moto3 váz költsége

Egy komplett váz (amelyhez csak a motor, az ECU/adatrögzítő, a transzponder és a rádiós adatátvivő/vevő kell, hogy működőképes legyen és megfeleljen a szervező előírásainak) ára legfeljebb 87 000 euró (áfa és szállítási költségek nélkül) lehet. Ez a jelenlegi 85 000 eurós árhoz képest csak kismértékű emelkedést jelent.

Azok a csapatok, akik a 2022-es gépüket át szeretnék vinni 2023-ra, megvásárolhatják a bukás érzékelő/riasztórendszer frissítő készletét. (Egységesített IMU + egységesített tápegység + kábelköteg) 2000 eurós áron (áfa nélkül).

Moto3 és Moto2 magasságállító eszközök

Minden olyan eszköz, amely a motorkerékpár statikus hasmagasságát módosítja vagy állítja be, miközben a motorkerékpár mozgásban van, már tilos. Ez a tilalom mostantól azokra az eszközökre is vonatkozik, amelyek csak a verseny rajtjánál működnek (azaz a holeshot eszközökre).