Fabio Quartararo és a Yamaha számára a 2022-es MotoGP-szezon a Ducati és Pecco Bagnaia elleni vereséggel zárult. Régóta nyilvánvaló, hogy mire van szüksége a franciának: egy erősebb motorra!
Már a 2022-es szezont megelőző téli teszteken is csalódott volt a Yamaha élharcosa, Fabio Quartararo, hogy a motor teljesítményét tekintve vajmi kevés esélye van a konkurenciához képest. A szezon során a Yamaha semmit sem tudott tenni ez ellen, de amikor a szeptemberi GP-t követő misanói teszten egy erősebb csomag állt rendelkezésre, a korábbi MotoGP-világbajnok hangulata javult.
„Világos volt számunkra, hogy a jövőre nézve meg kell változtatnunk a motortervezéssel és -fejlesztéssel kapcsolatos megközelítésünket.” – mutatott rá a Yamaha Racing igazgatója, Lin Jarvis a Crash.net-nek.
„Már a korai szakaszban elkezdtünk dolgozni Luca Marmorinivel és az olasz mérnökcsapattal. Megváltoztattuk a japán szervezetünket azzal, hogy egyesítettük erőinket ezzel az olasz mérnöki csoporttal, azzal a céllal, hogy jövőre nagy lépést tegyünk előre.”
„Az első dolog, amit tenniük kellett, hogy megértsék, hol vagyunk. Mert a már meglévő csomagunk nagyon-nagyon magas szintű. Másodikak vagyunk a bajnokságban, és az év nagy részében az élen álltunk.”
„A teljesítményhiány ellenére is játékban voltunk és versenyképesek voltunk. Tehát pontosan meg kellett érteniük, hogy mivel rendelkezünk. Majd a mi szakértelmünkkel és a külső szemléletük segítségével elemezni minden egyes területet, hogy hol kell javulnunk.”
„Nem vagyok mérnök, így nem tudok belemenni az összes részletbe. Bár a legtöbbet értem, de rengeteg terület és sok különböző dolog van, amit megváltoztathatsz, hogy a maximális teljesítményt hozd ki a motorból. Ez mindennél jobban foglalkoztatta őket.”
A Suzuki MotoGP-ből való távozásával a Yamaha lesz az egyetlen gyártó, amely nem V4-es, hanem soros négyhengeres motort használ. A MotoGP-ben gyakran ismételt téma, hogy a V4-es motor nagyobb teljesítményt produkál, a soros motor pedig nagyobb kanyarsebességet biztosít.
„Úgy döntöttünk, hogy maradunk ennél a koncepciónál.” – mondta Jarvis.
„A Suzuki távozásával mi vagyunk az egyetlen gyártó, aki folytatja ezt, de rengeteg tudásunk és tapasztalatunk van a sornégyes motorral kapcsolatban, és véleményünk szerint nem a motor formátuma a korlátozó tényező.”
„Misano után volt egy tesztünk, Fabio és Franky az új specifikációval mentek, és nagyon izgatottak voltak. Soha nem tudhatjuk, hogy mit fognak tenni a versenytársaink, de úgy gondolom, hogy a fejlődésünk határozottan jó irányba halad.”
A valenciai futamot követő utolsó teszten mindkét gyári versenyző hirtelen kényelmetlenül érezte magát az új fejlesztéssel. Az M1 teljesítménynövekedése hirtelen már nem volt nyilvánvaló, és Quartararo arcán nagy kérdőjelek jelentek meg. A mai napig várja a magyarázatot.
„A jövő évi motor utolsó generációja Sepangban érkezik. Tehát még van néhány hónapunk a motor fejlesztésére és tökéletesítésére.” – magyarázta Jarvis.
„Szükségünk van erre a motorerőre, és Fabiónak is szüksége van rá. Idén mindent megtett azért, hogy versenyképes legyen.”
„A legtöbb ember azt mondaná, hogy a Ducati a legteljesebb csomag a mezőnyben jelenleg, és amikor nyolcan vannak, az nagyon-nagyon nehéz. Tehát jobb csomagot kell kialakítanunk. Nagyobb mozgástér kell, hogy lehetővé tegye számunkra, hogy harcoljunk a versenyek során.”