2023. február 07. 13:34
MotoGP - 🇬🇧 Brit Nagydíj
MotoGP - 🇦🇹 Osztrák Nagydíj
MotoGP - 🇸🇲 San Marinói Nagydíj
MotoGP - 🇪🇸 Aragón Nagydíj
MotoGP - 🇯🇵 Japán Nagydíj
MotoGP - 🇹🇭 Thai Nagydíj
MotoGP - 🇦🇺 Ausztrál Nagydíj
MotoGP - 🇲🇾 Maláj Nagydíj
MotoGP - 🇪🇸 Valenciai Nagydíj
Superbike - 🇨🇿 Most 1.verseny
Superbike - 🇨🇿 Most 2.verseny
Superbike - 🇫🇷 Magny-Cours 1.verseny
Superbike - 🇫🇷 Magny-Cours 2.verseny
Superbike - 🇪🇸 Catalunya 1.verseny
Superbike - 🇪🇸 Catalunya 2.verseny
Superbike - 🇵🇹 Portimao 1.verseny
Superbike - 🇵🇹 Portimao 2.verseny
Superbike - 🇦🇷 San Juan 1.verseny
Superbike - 🇦🇷 San Juan 2.verseny
Superbike - 🇮🇩 Mandalika 1.verseny
Superbike - 🇮🇩 Mandalika 2.verseny
Superbike - 🇦🇺 Phillip Island 1.verseny
Superbike - 🇦🇺 Phillip Island 2.verseny
🇬🇧 Brit Superbike - Brands Hatch sprint
🇬🇧 Brit Superbike - Brands Hatch 2.verseny
🇬🇧 Brit Superbike - Brands Hatch 3.verseny
SuperSport - 🇦🇷 San Juan 2.verseny
SuperSport - 🇮🇩 Mandalika 1.verseny
SuperSport - 🇮🇩 Mandalika 2.verseny
SuperSport - 🇦🇺 Phillip Island 1.verseny
SuperSport - 🇦🇺 Phillip Island 2.verseny
KezdőlapMotoGPMiért esett vissza a Honda és a Yamaha? - a rivális technikai...

Miért esett vissza a Honda és a Yamaha? – a rivális technikai igazgatója megadta a választ

Romano Albesiano, az Aprilia technikai igazgatója elmondta, hogy az európaiak mit csinálnak jelenleg jobban a MotoGP-ben, és beszél a 2023-as szezon újításairól.

Az európai gyártók 2022-ben 20 nagydíjon 15 győzelmet arattak (12x Ducati, 2x KTM, 1x Aprilia), mindössze öt siker jutott a japánoknak (3x Yamaha, 2x Suzuki). Az Aprilia az Argentin GP-n Aleix Espargarónak köszönhetően először került be a MotoGP győztesek közé.

Mivel magyarázza Romano Albesiano, az Aprilia technikai igazgatója az európaiak jelenlegi dominanciáját?

“Úgy gondolom, hogy az európai gyártók elérték a japánok szintjét. Biztosan más a mentalitás, valószínűleg a fejlesztési modell is – ez a szériamotorok gyártására is igaz. A filozófia más. Mondhatjuk, hogy a japánok kevesebb kockázatot vállalnak. Mi, európaiak valószínűleg jobban merünk új dolgokat bevezetni. Több kockázatot vállalunk, és folyamatosan ösztönözzük a fejlesztési folyamatot. A japánok rendkívül óvatosak a fejlesztés során, hogy elkerüljenek mindenféle problémát. Ez bizonyos területeken nyilvánvalóan pozitív, és általában véve nagyon jót tesz a megbízhatóságnak, de lassítja a fejlődést. Ráadásul valószínűleg nem fektettek be eleget bizonyos új területekbe, például az aerodinamikába, ami nagy különbséget jelentett az elmúlt szezonokban.”

Az aerodinamika minden bizonnyal az egyik olyan szempont, amely segített az RS-GP-nek abban, hogy az elmúlt néhány évben a lemaradóból a győzelemért harcoló versenygéppé váljon. Albesiano szerint azonban a motor minden téren javult.

„Sokat javítottunk az aerodinamika területén, valamint a motor felépítésén a vázzal együtt. Azzal, hogy egyre több és erősebb versenyzőt viszünk a pályára, a teljesítményelemzés szintje is sokat javult… elektronika, gumikezelés, motormenedzsment. És amikor azt mondom, elektronika, akkor stratégiákra gondolok.”

Az Aprilia a szezon során korlátozás nélkül tesztelhetett az állandó versenyzőkkel, illetve dolgozhatott a motoron. A 2022-ben elért dobogós helyezésekkel (6 Aleix Espargaró és 3 Viñales) ezek a kiváltságok elvesztek. Albesiano azonban nem aggódik emiatt.

„Az elmúlt szezonban nem használtuk túl sokszor az ‘engedményeket’, sem a gyári versenyzőkkel való tesztelés során, sem a motorral kapcsolatban. Oké, biztonságosabb és jobb, ha megvannak ezek a lehetőségek arra az esetre, ha szükség lenne rájuk, de mi nem alkalmaztuk őket. Ezért nem aggódom emiatt. Másrészt természetesen másképp készültünk az idei szezonra. Próbáltunk korábban meghozni néhány döntést, többet tesztelni előre, és mindenekelőtt két motorral többet állunk rajthoz.”

2023-ban a MotoGP szombati sprintfutamokat tartalmazó formátuma is újdonság lesz. Hogyan befolyásolja ez a munkát?

„Ez nem világos egyelőre, próbáljuk kideríteni. A versenyzők stressz-szintje magasabb lesz, ez egyértelmű. Lehet, hogy nagyobb lesz a bukás kockázata, mert több rajt lesz, és a versenyen más lesz a nyomás, de tisztán technikai szempontból nem látok nagy különbséget. Azt is el tudom képzelni, hogy bizonyos területeken más irányításra lesz szükség, például a gumiabroncsok esetében. Valami mást kell majd csinálnunk, de nem hiszem, hogy ez szuperkritikus lesz.”