hétfő, október 3, 2022
MotoGP - 🇬🇧 Brit Nagydíj
MotoGP - 🇦🇹 Osztrák Nagydíj
MotoGP - 🇸🇲 San Marinói Nagydíj
MotoGP - 🇪🇸 Aragón Nagydíj
MotoGP - 🇯🇵 Japán Nagydíj
MotoGP - 🇹🇭 Thai Nagydíj
MotoGP - 🇦🇺 Ausztrál Nagydíj
Superbike - 🇨🇿 Most 1.verseny
Superbike - 🇨🇿 Most 2.verseny
Superbike - 🇫🇷 Magny-Cours 1.verseny
Superbike - 🇫🇷 Magny-Cours 2.verseny
Superbike - 🇪🇸 Catalunya 1.verseny
Superbike - 🇪🇸 Catalunya 2.verseny
Superbike - 🇵🇹 Portimao 1.verseny
SuperSport - 🇪🇸 Catalunya 1.verseny
🇬🇧 Brit Superbike - Oulton Park sprint
SuperSport - 🇪🇸 Catalunya 2.verseny
🇬🇧 Brit Superbike - Oulton Park 2.verseny
🇬🇧 Brit Superbike - Oulton Park 3.verseny
KezdőlapMotorsportOrszágúti száguldás 3 év szünet után - jön a North West 200!

Országúti száguldás 3 év szünet után – jön a North West 200!

A koronavírus, ahogy annyi minden másnak, a North West 200-nak is rendesen keresztbe tett. De a verseny 2019 után visszatér a hétvégén!

- Hirdetés -

Észak-Írország lassan már egy évszázada, 1929 óta látja vendégül a világ legbátrabb, legőrültebb, legvakmerőbb motorosait. Ők egy majdnem 15 kilométeres pályán mérettetnek meg, a végén pedig eldől, ki az országút királya. Mindezt pedig irgalmatlan tempónál.

A pálya, amelyet a Háromszög néven is emlegetnek igen gyakran, három települést, Portstewartot, Coleraine-t, valamint Portrush-t köti össze, egészen pontosan 14,436 km-nyi közúton.

- Hirdetés -

A North West 200-at eredetileg valahova Nyugat-Írországba tervezték, ahogy azt a neve is sugallja. Végül a helyszín a ma Észak-Írországként ismert terület lett, amely jelenlegi formájában 1921 óta létezik. A verseny elnevezése viszont mind a mai napig megmaradt.

2019 North West 200
2019-es North West 200. Fotó: Stephen Davison/Pacemaker Press

Brutális tempó, brutális pálya…

Közút jellegéből adódóan a North West 200 már önmagában rendkívül veszélyes, ehhez pedig adódik az egészen elképesztő, majdnem 200 km/órás átlagos (!) sebesség. Az eredeti rajt/célvonal még Magherabouy közelében volt, 1930-ra azonban ezt máris Portstewartba került át.

Az eredeti vonalvezetés 1973-ban alakult át jelentősebben, amikor a Portstewart-i Promenade megszűnt a pálya részének lenni. Ekkor került a pálya kezdőpontja a mai helyére, a Juniper Hill és a Millbank Avenue közé. Ezeknek a változtatásoknak köszönhetően a Station Road (B185) először lett a vonalvezetés része, valamint bekerült a York Corner is. Az ikonikus Shell Hill Bridge-en 1979-ben mentek át utoljára, egy évre rá már egy új összekötőutat építettek a University Corner és a Ballysally Roundabout között. 1983-ban a pálya egy sikánnal gazdagodott a Juniper Hill előtt alig valamivel, 1988-ban pedig egy újabbat építettek a Mather’s Cross és a rajt/célvonal közé, hogy csökkentsék az egyre elképesztőbb sebességeket, másrészt pedig hogy nyugodtabb körülmények között hajthassanak ki a bokszba.

2019-es North West 200, Supersport
2019-es North West 200, Supersport-verseny. Fotó: Stephen Davison/Pacemaker Press

2009-ben a Mather’s Cross kiszélesedett, hogy még tovább javítsanak a biztonsági feltételeken, egy évre rá pedig tovább alakították ezt a pályaszakaszt.

Az első, száz mérföld (160 km/óra) feletti átlagsebességgel lefutott körhöz egészen 1957-ig kell visszalapoznunk a verseny történelemkönyvében. A jelenlegi körrekord 124,109 mérföld/óra, ezt Steve Plater futotta még 2006-ban. A nem hivatalos rekord (127,63 mérföld/óra) Tom Herron nevéhez fűződik még 1978-ból.

2004-ben törték át a versenyzők először a 200 mérföldes (320 km/óra) csúcssebességet, nyolc évvel később pedig Martin Jessopp a 208-at (335 km/óra) is elérte.

…brutális balesetek

Hogy a pálya mennyire veszélyes is valójában, az a leírás alapján is könnyen megérthető, a helyszínen pedig már 1939-ben megtapasztalták ezt. A North West 200 már 1939-ben halálos áldozatot szedett Norman Wainwright személyében.

Az 1979-es verseny egyik napját a nem túl vidám, de annál kifejezőbb Black Saturday, vagyis Fekete Szombat néven illetik. Ekkor három motoros is halálos balesetet szenvedett. A fentebb már említett Tom Herron, valamint Brian Hamilton azonnal belehaltak sérüléseikbe, Frank Kennedy viszont még hónapokig lebegett élet és halál között.

A North West 200 toronymagasan legnagyobb nevű halottja Robert Dunlop, aki tizenötször nyerte meg a maga versenyét. Ezzel ő a verseny történetének második legsikeresebb motorosa Alastair Seeley mögött, aki 24-szer végzett az élen. Dunlop végzete a 2008-as verseny volt, amikor az egyik edzésen 260 km/óra körüli tempónál motorja leblokkolt, aminek egy óriási bukás lett a következménye. Nem sokkal kórházba szállítása után máris meghalt.

Robert Dunlop testvére, Joey is rendkívül sikeres a North West 200-akon, ugyanis a báty is tizenháromszor az élen tudott végezni. Testvérén kívül fiai, Michael és William is többszörös győztesek itt, előbbi ötször, utóbbi négyszer végzett az élen.

A North West 200 összes halottja

# Versenyző Időpont Helyszín Esemény Motor
1 Norman Wainwright 1939 május Drumslade Norton
2 P.L.Phillips 1949.05.15 Portstewart
3 William Bennison 1951 május BallySally Lightweight 350cc 350cc
4 L.G.Aislabie 1956.05.27
5 Andrew Manship 1970.05.23 Edzés Yamaha
6 Graham Fish 1973.05.27 Station Corner Edzés Yamaha
7 Brian Hamilton 1979.05.26 Black Hill 350cc Yamaha
8 Tom Herron 1979.05.26 Juniper Hill Superbike Suzuki
9 Frank Kennedy 1979.05.26 University Corner Superbike
10 Mervyn Robinson 1980 május Mather’s Cross
11 John Newbold 1982.05.15 Juniper Hill Superbike Suzuki
12 Pat McLaughlin 1986 május Mather’s Cross
13 Steve Bull 1987.05.09 Yamaha
14 Donny Robinson 1999 május Station Road Edzés
15 Robert Dunlop 2008.05.15 Mather’s Cross Edzés Yamaha
16 Mark Young 2009.05.16 Mather’s Cross 250cc Honda
17 Mark Buckley 2012.05.19 Millbank Avenue Superstock Aprilia
18 Simon Andrews 2014.05.19 Coleraine Road Superstock BMW
19 Malachi Mitchell-Thomas 2016.05.14 Dhu Varren Supertwins Kawasaki

 

A legutóbbi verseny

2019-es North West 200
2019-es North West 200, Superbike. James Hillier, Glenn Irwin és Conor Cummins. Fotó: David Maginnis/Pacemaker Press

A koronavírus-járvány elkaszálta a 2020-as, majd a 2021-re tervezett versenyt is, így utoljára 2019-ben merészkedett ki a mezőny a Háromszögre. Három évvel ezelőtt ezek a végeredmények születtek a különböző versenyeken:

A 2019-es North West 200 csütörtöki végeredményei

Tides Restaurant Supersport:

  1. Lee JOHNSTON, Yamaha – Ashcourt Racing, 27:45.100, 116.058
  2. Dean HARRISON, Kawasaki – Silicone Engineering Racing, 27:45.830, 116.007
  3. James HILLIER, Kawasaki – Quattro Plant Wicked Coatings, 27:46.749, 115.943
  4. Michael DUNLOP, Honda – MD Racing, 28:10.471, 114.316
  5. Jamie COWARD, Yamaha – PreZ Racing, 28:11.932, 114.217

Bayview Hotel Superstock:

  1. Peter HICKMAN, BMW – Smith’s Racing BMW, 26:25.199, 121.908
  2. Glenn IRWIN, Kawasaki – Quattro Plant Wicked Coatings, 26:27.094, 121.762
  3. Michael DUNLOP, BMW – MD Racing, 26:37.427, 120.975
  4. James HILLIER, Kawasaki – Quattro Plant Wicked Coatings, 26:37.893, 120.939
  5. Lee JOHNSTON, BMW – Ashcourt Racing, 26:38.793, 120.871

MCL Insuretech Supertwin:

  1. Stefano BONETTI, Paton – VAS Engine Racing, 19:37.629, 109.257
  2. Jamie COWARD, Kawasaki – KTS Racing, 19:38.208, 109.203
  3. Michael RUTTER, Kawasaki – KMR / Bathams Racing, 19:45.057, 108.572
  4. James CHAWKE, Paton – Team ILR / Mark Coverdale, 20:03.611, 106.898
  5. Horst SAIGER, Paton – Team ILR / Mark Coverdale, 20:03.894, 106.873

A North West 200 szombati végeredményei

The Junction Retail & Leisure Park Supersport:

  1. Davey TODD, Honda – Milenco by Padgett’s Motorcycles, 29:53.797, 107.731
  2. Derek McGEE, Kawasaki – B&W/Diamond Edge Cutting, 29:54.137, 107.711
  3. Conor CUMMINS, Honda – Milenco by Padgett’s Motorcycles, 29:54.422, 107.694
  4. Paul JORDAN, Yamaha – Paul Jordan Racing, 29:57.234, 107.525
  5. Christian ELKIN, Yamaha – Bob Wylie Racing, 31:13.312, 103.158

Anchor Bar Superbike:

  1. Glenn IRWIN, Kawasaki – Quattro Plant Wicked Coatings, 19:15.350, 111.364
  2. James HILLIER, Kawasaki – Quattro Plant Wicked Coatings, 19:15.513, 111.348
  3. Conor CUMMINS, Honda – Milenco by Padgett’s Motorcycles, 19:15.811, 111.319
  4. Derek SHEILS, Suzuki – Burrows Eng/RK Racing, 19:25.192, 110.423
  5. Alastair SEELEY, Ducati – Be Wiser Ducati, 19:35.110, 109.491

John M Paterson Supertwin:

  1. Jeremy McWILLIAMS, Kawasaki – KMR / Bayview Hotel, 20:51.775, 102.785
  2. Christian ELKIN, Kawasaki – Dynocentre NI, 20:53.078, 102.678
  3. Michael RUTTER, Kawasaki – KMR / Bathams Racing, 21:18.329, 100.650
  4. Matthew REES, Kawasaki – KMR / Rees Racing, 21:33.972, 99.433
  5. Joseph LOUGHLIN, Kawasaki – G2-Tech, 21:34.420, 99.399

CP Hire Superstock:

  1. James HILLIER, Kawasaki – Quattro Plant Wicked Coatings, 29:05.081, 110.739
  2. Richard COOPER, Suzuki – Buildbase Suzuki, 29:08.341, 110.532
  3. Davey TODD, BMW – Penz13.com, 29:08.468, 110.524
  4. Dean HARRISON, Kawasaki – Silicone Engineering Racing, 29:16.077, 110.045
  5. Lukas MAURER, Kawasaki – L78 by Heidger Motorsport, 29:56.431, 107.573
Varga Ákos
Varga Ákoshttps://p1race.hu
Valentino Rossin nőttem fel, és szerintem ő marad "A" kedvenc versenyzőm. De a MotoGP sem csak és kizárólag ő, hát még az egyetemes motorversenyzés világa! Gyárilag, az egyik végzettségem szerint olasz-spanyol szakos tanár vagyok, így be is tudjátok viszonylag könnyen lőni, merrefelé irányul alapvetően az érdeklődésem... :)