2023. február 07. 11:53
MotoGP - 🇬🇧 Brit Nagydíj
MotoGP - 🇦🇹 Osztrák Nagydíj
MotoGP - 🇸🇲 San Marinói Nagydíj
MotoGP - 🇪🇸 Aragón Nagydíj
MotoGP - 🇯🇵 Japán Nagydíj
MotoGP - 🇹🇭 Thai Nagydíj
MotoGP - 🇦🇺 Ausztrál Nagydíj
MotoGP - 🇲🇾 Maláj Nagydíj
MotoGP - 🇪🇸 Valenciai Nagydíj
Superbike - 🇨🇿 Most 1.verseny
Superbike - 🇨🇿 Most 2.verseny
Superbike - 🇫🇷 Magny-Cours 1.verseny
Superbike - 🇫🇷 Magny-Cours 2.verseny
Superbike - 🇪🇸 Catalunya 1.verseny
Superbike - 🇪🇸 Catalunya 2.verseny
Superbike - 🇵🇹 Portimao 1.verseny
Superbike - 🇵🇹 Portimao 2.verseny
Superbike - 🇦🇷 San Juan 1.verseny
Superbike - 🇦🇷 San Juan 2.verseny
Superbike - 🇮🇩 Mandalika 1.verseny
Superbike - 🇮🇩 Mandalika 2.verseny
Superbike - 🇦🇺 Phillip Island 1.verseny
Superbike - 🇦🇺 Phillip Island 2.verseny
🇬🇧 Brit Superbike - Brands Hatch sprint
🇬🇧 Brit Superbike - Brands Hatch 2.verseny
🇬🇧 Brit Superbike - Brands Hatch 3.verseny
SuperSport - 🇦🇷 San Juan 2.verseny
SuperSport - 🇮🇩 Mandalika 1.verseny
SuperSport - 🇮🇩 Mandalika 2.verseny
SuperSport - 🇦🇺 Phillip Island 1.verseny
SuperSport - 🇦🇺 Phillip Island 2.verseny
KezdőlapWheelieKözel 50 éve távozott közülünk a "Repülő Finn"

Közel 50 éve távozott közülünk a “Repülő Finn”

Ma ünnepelné hetvenhetedik születésnapját Jarno Saarinen, az első finn gyorsaságimotoros-világbajnok. Idézzük fel együtt a fiatalon elhunyt versenyző egyedülálló eredményeit, sikereit.

Saarinen a modern motorversenyzés meghatározó személyisége volt, hiszen ő volt az első, aki kanyarbevételkor letette a térdét. Látványos és abban az időben egyedi motorozási stílusa egyértelműen hozzájárult ahhoz, hogy később világbajnok legyen.

Jarno Saarinen 1945. december 11-én született a Finnország területén található Turku városában. A versenyzést viszonylag későn kezdte (25 évesen), de tehetsége vitathatatlan volt, és azonnal felfigyeltek rá. Első Grand Prix versenyét 1970-ben teljesítette egy 250 köbcentis motorral. Ugyan anyagi okok miatt nem minden futamon tudott részt venni, mégis összesített 4. helyezettként zárta az idényt. Ekkor ragadt rá a “Repülő Finn” elnevezés.

Sikert sikerre halmozott, így a Yamaha 1972-ben leigazolta őt a gyári csapatba. A finn pilóta hozta is az elvárt eredményt, megnyerte a 250-es világbajnokságot, valamint második lett a 350-es géposztályban is.

A hangvillások nem voltak restek, Saarinen számára oylan motort raktak össze, amivel megszorongathatta a kor meghatározó versenyzőit, gondoljunk itt Giacomo Agostinire vagy Phil Read-re. Úgy tűnt, nagy eséllyel indulhat mindkét kategória bajnoki címéért, mivel nagyszerű eredményeket ért el. A sors azonban másképp rendelkezett.

1973. május 20-a volt. Monzában akkor még teljesen más vonalvezetése volt a pályának, mint napjainkban. A tragédiát az okozta, hogy az utolsó előtti körben Walter Villa Benellijéből elkezdett szivárogni az olaj, ám a versenyrendezők gondatlanságból nem takarították fel a kenőanyagot az aszfaltról. A negyedliteresek rajta után a második helyen motorozó Renzo Pasolini megcsúszott, és a szorosan mögötte érkező Saarinen már nem tudta elkerülni az ütközést. Rajtuk kívül további tizenkét pilóta szenvedett balesetet, ám ők sokkal szerencsésebbek voltak. Saarinen és Pasolini azonban a helyszínen életüket vesztették.

Az eset után több gyártó a versenyzőkkel együtt követelte a biztonságosabb körülményeket. A Yamaha elzárkózott a további részvételtől a szezonban, emellett 1981-ig nem is rendeztek itt futamot.

Manapság Saarinen kanyarvételi technikája alappillérévé vált a motorozásnak. A sportág aznap egy hatalmas tehetséget veszített el, akire mindig emlékezni fogunk. Mindössze 27 éves volt. Enzo Trulli nagy tisztelője volt a finn versenyzőnek, így fia, a korábbi Forma-1-es pilóta Jarno Trulli Saarinen után kapta a nevét.