2024. április 24. 07:13
KezdőlapSuperbikeMotoGP-s mintára mutatkozik igény a Superbike-ban

MotoGP-s mintára mutatkozik igény a Superbike-ban

A Superbike résztvevői közül többen is – bár más megközelítésből – hangot adtak véleményüknek, miszerint kedvezőbb lenne a MotoGP mintájához hasonló tesztelési rendszert felépíteni.

A Superbike mezőnye nagyrészt a csapatok által szervezett privát teszteken vesz részt, aminek eredményeképpen a különböző gyártók alakulatai, más-más időpontokban köröznek a versenypályákon. A 2020 decemberében bevezetett változtatások nyomán, a Superbike világbajnokság mezőnyének tíz teljes napja van tesztelni az évad vége és a következő szezon befejezése között (a jelenlegi szabály nem vonatkozik a Dorna által szervezett hivatalos eseményekre). Ezen felül korlátlanul edzhetnek a csapat jelenléte nélkül Superstock versenygépeken. A változtatás előtti időszakban nem volt ilyen mennyiségi kitétel a gyakorlási napokat tekintve, a holtszezonban limit nélkül tesztelhettek a csapatok, míg az évad közben további 8 nap állt rendelkezésére az istállóknak. A tíz nap korlátozás több problémához is vezethet, úgy, mint rossz időjárási körülmények esetén a versenyzőknek nyilvánvalóan meg kell állniuk, azonban ezzel elveszítenek fél vagy akár egy teljes gyakorlásra szánt napot.
Ennek okán tette szóvá a hatszoros világbajnok Jonathan Rea a portimaoi privát edzés alkalmával, hogy jobb megoldás lenne egy a MotoGP-hez hasonló szezonközi felépítés, ahol is a Dorna szervezésében hivatalos tesztnapokat tartanak minden csapat részvételével. Így nem fordulhat elő olyan, hogy bizonyos alakulatok több gyakorlási lehetőséghez jutnak (a “koncessziós” istállók kivételével, mint a királykategóriában az Aprilia). A Superbike 2022-es előszezonjának egyetlen, Dorna által szervezett hivatalos tesztje áprilisban lesz, napokkal az évadnyitó előtt. A Kawasaki versenyzőjének nyilatkozatát a Speedweek.com idézi: “Véleményem szerint a Dornának bele kellene folynia a tesztprogramba, akárcsak a MotoGP-ben. Bizonyos dátumokon a szezon kezdete előtt, amelyeken minden csapat részt vesz. A jelenlegi szabályozás pénzkidobás. Arra kényszerítenek bennünket, hogy megálljunk, amikor rosszabbak a körülmények, csak hogy ne veszítsünk el egy tesztnapot.”
Nem kizárólag Rea adott hangot elégedetlenségének a gyakorlásokkal kapcsolatban, a Honda csapatfőnöke hasonlóképpen, a MotoGP mintájára felépített tesztelési rendszert tartaná megfelelőnek, bár ő más megfontolásból. A Superbike-ban nem teszik lehetővé a kategóriában újonc gyártók számára a korlátlan számú tesztelést – úgy, mint a MotoGP-ben jelenleg az Aprilia esetén –  így nehezen tudnak felzárkózni az élcsapatokhoz. Habár 2018 óta bizonyos engedményeket kapnak, de ezek kizárólag motorfejlesztésre és fordulatszám-határokra vonatkoznak, nem pedig a tesztnapok számára. Leon Camier úgy érzi, előnyös lenne a géposztályhoz visszatérő Hondának vagy BMW-nek, ha további gyakorlási napokat biztosítanának számukra.
A Honda csapatfőnöke így nyilatkozott: “Nagyon nehéz előrelépést elérni ebben a kategóriában a szigorú szabályok mellett, és úgy gondolom, hogy a bajnokságba érkező új gyártóknak és csapatoknak egy kicsit nagyobb szabadságot kellene adni a tesztelésre. Meglátjuk, mi történik, ha egyáltalán változik valami, de ez egy olyan dolog, ami biztosan segítség lenne. Szeretnénk a lehető legtöbbet pályán lenni, de a valóság az, hogy nem lehet edzeni a hét minden napján. Ha nyílt tesztelésünk lenne, az nem csak a motorkerékpározás kedvéért történne, hanem akkor zajlana, amikor konkrét alkatrészeket kell kipróbálnunk, és azon alapulna, hogy Japánban mit tudnak gyártani. Kell, hogy legyen adott célja a gyakorlásnak, de az biztos, hogy több tesztelést szeretnénk.”
Jonathan Rea és Leon Camier véleménye mellett az sem elhanyagolható, hogy a szabályok változtatása más gyártókat is ösztönözne a Superbike irányába, nevezetesen a Suzukit és az MV Agustát. A Suzuki 2015 óta nem képviselteti magát a géposztályban, azonban úgy tűnik királykategóriás sikerei meghozták a márka kedvét a visszatérésre, mindemellett ők tudják a legjobban, hogy a koncessziós szabályozások milyen különbséget jelentenek. Az MV Agusta háza tájáról is felröppentek már olyan hírek, miszerint visszatérnének F4-es sportmotorjukkal sorozatba.
A szabályok változtatása tehát igencsak jól jönne a Superbike mezőnyének és a nézőknek egyaránt, hiszen a „friss” csapatok felzárkózásával és új gyártók érkezésével még izgalmasabb futamokat követhetnénk.