Az elmúlt 20 évben, tehát amióta MotoGP kategóriának nevezik a királykategóriát, számtalan új pálya debütált a kategóriában. Miguel Oliveira Indonéziában aratott győzelmével ezt a különleges statisztikát két jelenleg is aktív versenyző vezeti. A Portimaoban szerzett győzelmére persze lehet mondani, hogy a hazai pálya előnye, de azért alaposabban megnézve a listát azért az új pályák királyai között vannak érdekes különbségek.
2004-ben a Forma-1-nek Bahrein, a MotoGP-nek pedig Katar volt az első közel-keleti helyszín a naptárban. A ma már állandó szezonnyitónak számító Losail akkor sem szezonnyitó, sem villanyfényes verseny nem volt még. A futamot végül Sete Gibernau nyerte, akinek ez volt pályafutása utolsó győzelme – állítólag Rossi ekkor „megátkozta” riválisát, amiért a csapata megóvta őt és Biaggit, miután tisztították a rajthelyét.
2005, az új pályák éve
Nem mindegyik pálya volt vadonatúj pálya, hiszen nagy részük rendelkezett hagyományokkal a múltban. Laguna Seca például ugyanazzal a vonalvezetéssel, de teljesen felújítva tért vissza a naptárba 2005-ben, viszont az akkori MotoGP-s mezőnyben csak az amerikaiak, illetve a 90-es évek elején már versenyzők ismerhették korábbról, nevezetesen Loris Capirossi, Alex Barros, Carlos Checa, illetve Max Biaggi. A végeredmény inkább az amerikaiakat igazolta, hiszen Nicky Hayden és Colin Edwards is megelőzte a szezont uraló Rossit. A legendás futamról film is készült, a verseny pedig a MotoGP hivatalos Youtube csatornáján teljes egészében visszanézhető.
Ugyan egyik sem maradt sokáig a naptárban, de 2005-ben debütált a frissen épült pálya Kínában és Törökországban. Előbbit szakadó esőben Valentino Rossi (ahogy hasonlóan később Indianapolist is), utóbbit már a szezon végén Marco Melandri avatta győzelemmel. Melandri végülis az isztambuli pálya legeredményesebb versenyzője is marad, miután a mindössze 3 futamból 2-t megnyert.
Misano és Silverstone új vonalvezetéssel tért vissza, de mindkét helyen már korábban is voltak ott versenyek. Misanonak még a menetirányát is megfordították, Silverstone-nak pedig nagyjából a fele maradt az eredeti, ezeket a futamokat a későbbi világbajnok, Stoner és Lorenzo nyerte. 2010-ben érkezett a Motorland Aragon is, de ez nekünk magyaroknak nem is a Stoner győzelmével végződő királykategória miatt érdekes, hanem azért, mert Talmácsi Gábort ekkor láthattuk utoljára dobogóra állni a Moto2-ben.
Vonalvezetésében nem, csak nevében változott a Red Bull Ring (ha nem számítjuk a jelentős felújításokat a pálya körül), amelyet 2016-ban már csak Valentino Rossi ismerhetett, ő is még 1997-ből. A pálya a Ducati visszatérését hozta, hiszen Iannone pályafutása egyetlen MotoGP győzelmét szerezte ott, a Ducati meg hosszú nyeretlen szériát szakított meg.
A Marquez-korszak
A 2010-es években az abszolút friss pályákat egyértelműen Marc Marquez abszolválta a legjobban, tehát az új pályák királya egyértelműen a nyolcszoros világbajnok, aki három pálya debütáló versenyét is megnyerte már. Az austini pályán minden futamot megnyert, ahol célbaért (csak egy bukás miatt nem veretlen), és Argentínában is csak futamgyőzelmekkel gyűjtögette a pontokat, igaz itt mindössze 50%-os ez az arány. Két futamot rendeztek Thaiföldön, egyelőre ott csak Marqueznek sikerült nyerni – mindkétszer befutóra legyőzve aktuális ellenfelét.
2020-ban a koronavírus miatt egyfajta beugróként érkezett Portimao, ahol a hazai hős, Miguel Oliveira nyert. A pálya ugyan már 2008-ban megépült, de a MotoGP-sek korábban nem mentek rajta. Indonéziát tavaly év végén felavatta a Superbike, idén pedig a MotoGP mezőnye is megismerhette. A 2022-es naptárban van még egy új helyszín, mégpedig a finnországi Kymiring, és látva az eddigi eredményeket, nem kizárt, hogy a legnagyobb esélyes Marquez és Oliveira lehet majd. Már amennyiben komolyan lehet venni ezt a statisztikát, akkor az új pályák királyai egyelőre Marquez és Oliveira.
2004 | Katar, Losail International Circuit | Sete Gibernau |
2005 | Kína, Sanghaj International Circuit | Valentino Rossi |
2005 | Egyesült Államok, Laguna Seca (visszatérő) | Nicky Hayden |
2005 | Törökország, Istanbul Park | Marco Melandri |
2007 | San Marino, Misano (visszatérő) | Casey Stoner |
2008 | Egyesült Államok, Indianapolis | Valentino Rossi |
2010 | Nagy-Britannia, Silverstone (visszatérő) | Jorge Lorenzo |
2010 | Spanyolország, Motorland Aragon | Casey Stoner |
2013 | Egyesült Államok, Circuit Of The Americas | Marc Marquez |
2014 | Argentína, Termas de Rio Hondo | Marc Marquez |
2016 | Ausztria, Red Bull Ring (visszatérő) | Andrea Iannone |
2018 | Thaiföld, Buriram International Circuit | Marc Marquez |
2020 | Portugália, Algarve International Circuit | Miguel Oliveira |
2022 | Indonézia, Mandalika International Street Circuit | Miguel Oliveira |