back to top
2024. október 04. 09:52
KezdőlapMotoGPEzpeleta: "A legfontosabb projekt a bioüzemanyagra való átállás"

Ezpeleta: „A legfontosabb projekt a bioüzemanyagra való átállás”

A MotoGP világbajnokság motorjai 70-100 százalékban bioüzemanyaggal fognak működni 2027-ben? Ezpeleta elmondja, hogy állnak most a dolgok. A KTM korábbra szeretné hozni, és már 2026-ban részben nem fosszilis üzemanyagot használna.

A GP versenyzésben még jó ideig a belsőégésű motorok veszek részt a küzdelmekben, ahogy a KTM vezérigazgatója is elmondta:

„Örökké a mai 1000 köbcentis MotoGP-motorokkal fogunk motorozni” – mondta Stefan Pierer a SPEEDWEEK.com-nak adott interjújában. „2035-ig biztosan.”

A gyártók és a Dorna azonban fokozatosan zöldebbé szeretnék tenni a motorversenyeket. Az első lépés a MotoE világbajnokság négy évvel ezelőtti kezdete volt, de közel fél évvel ezelőtt született egy bejelentés is, miszerint a GP versenyzés fokozatosan átáll a nem fosszilis üzemanyagokra.

A MotoGP világbajnokság úttörő szerepet kíván játszani a fenntarthatóbb jövő érdekében. A kétlépcsős bioüzemanyagra való átállásnak konkrét menetrendje is van.

A motoros világszövetség, a FIM, a csapatszövetség az IRTA, a gyártók szövetsége az MSMA és a Dorna Sports már 2021 májusában bejelentette, hogy a jövőben környezetbarátabbá kívánják tenni a motoros világbajnokságot – elsősorban a fenntartható üzemanyagokra helyezve a hangsúlyt.

A MotoGP világbajnokságnak zöldebbé kell válnia anélkül, hogy a három világbajnoki osztály magas színvonala veszélybe kerülne. Közös cél a MotoGP és a globális környezet fenntartható jövője.

A konkrét menetrend, mint szándéknyilatkozat az alábbi:

  • 2024-től a FIM világbajnokságok minden osztályában az üzemanyag legalább 40 százaléka nem fosszilis eredetű lesz.
  • 2027-től az üzemanyagnak akár 100 százalékban nem fosszilis alapanyagokból kell állnia.

Ezt a tervet 2021 novemberében hirdették ki. Időközben fény derült rá, hogy 2027-re talán csak a bioüzemanyag 70 százalékos arányáról lehet megállapodni a MotoGP világbajnokságban.

Ennek ellenére a MotoGP-sorozat a CO2-kibocsátás csökkentése és a klímaváltozás elleni küzdelem terén úttörőként szeretne fellépni.

„Örömmel szabtunk gátat az első magasságállító eszköz fejlesztésének, bár 2021-ben már foglalkoztunk ezzel”– magyarázta Pit Beirer, a KTM motorsport-igazgatója a SPEEDWEEK.com-nak adott interjújában. „De vannak fontosabb dolgaink is. Már 2026-tól szeretnénk a MotoGP világbajnokságon részt venni a környezetszennyezésmentes üzemanyaggal.”

Persze felmerül a kérdés, hogy az egyébként innovatív gyártóknak miért kell ennyi idő – 2021 novemberétől 2027-ig –  arra, hogy a mai motorokat átállítsák szintetikus üzemanyagra? Az ok a szabályzatban rejlik, hiszen a Dorna a gyárakkal és csapatokkal kötött ötéves szerződésekben a teljes időszakra technikai stabilitást garantált. A „bioüzemanyag” használatát tehát 2027-ig nem lehet kötelezővé tenni, legalábbis a MotoGP osztályban.

Hacsak a gyártók szövetségében, az MSMA-ban a Honda, a Yamaha, a Suzuki, a Ducati, a KTM és az Aprilia részéről nem születik korábban egyhangú döntés a fenntarthatóság témájában. Akkor a bioüzemanyagot is hamarabb használhatja az összes csapat.

„Keményen dolgozunk a nem fosszilis üzemanyagra való átálláson” – erősítette meg a Dorna vezérigazgatója, Carmelo Ezpeleta a SPEEDWEEK.com-nak. „2024-ben 40 százalékban szintetikus üzemanyagot fogunk használni. Ezt az arányt 2027-ben 70 százalékra növeljük. Ez a fő célunk.”

Eddig ezek csak szándéknyilatkozatok voltak, de a következő hetekben ezeket a terveket kőbe kell vésni.

A Moto3-ban a Dornának már csak a Honda és a Pierer Mobility AG (a KTM, Husqvarna, GASGAS és CFMOTO márkákkal) jóváhagyását kell megszereznie. A Moto2 világbajnokságban a Triumph szállítja a 675 köbcentis háromhengeres egységmotorokat, ott csak egy kapcsolattartó van. A MotoGP-ben viszont hat gyártót kell meggyőzni.

„Számomra a közeljövő legfontosabb projektje a MotoGP-ben a bioüzemanyagra való átállás” – magyarázta Ezpeleta. „És ez a Superbike-világbajnokságra is vonatkozik. Ott is fokozatosan szeretnénk áttérni az alacsonyabb károsanyag-kibocsátású üzemanyagokra.”

Ha a menetrendet még kedvezőbbé lehet tenni az olyan cégek aktív kutatásainak köszönhetően, mint a Repsol, az ETS Racing Fuels, az Elf, a Shell és így tovább, a Dorna vezetői elégedettek lennének.