back to top
2024. október 30. 11:29
KezdőlapSuperbikeÖt év után öt gyártó egy Superbike-futam első öt helyén

Öt év után öt gyártó egy Superbike-futam első öt helyén

Hihetetlenül izgalmas csatákat, vb-aspiránsok csattanását és öt gyártó statisztikai érdekességét is hozta a 2022-es Superbike-vb első két hétvégéje.

Izgalmas szezonkezdetet hozott a 2022-es Superbike-világbajnokság első két hétvégéjének hat futama. Razgatlıoğlu és Rea ráadásul új szintre emelte rivalizálásukat, amikor a harmadik futamon összeütköztek. Ennek is nagyban köszönhetően a bajnokságot Álvaro Bautista vezeti. A harmadik futamon ráadásul mérföldkőnek számító eredmény született, hiszen öt év után először fordult elő, hogy egy futamon öt különböző gyártó zárt az első öt helyen.

A harmadik futam történései

Álvaro Bautista szezonbeli harmadik győzelmét szerezte egy feszültségtől sem mentes harmadik futamon Assenben. A 19-es rajtszámú Ducatin ez volt Bautista tizenkilencedik sikere. Mögötte a Yamahán a 2021-es rivális Andrea Locatelli zárt (Pata Yamaha with Brixx WorldSBK), ez lett az olasz legjobb WSBK-eredménye. Érdekesség, hogy Locatelli első dobogóját is pontosan itt, Hollandiában szerezte még tavaly. A yamahás mögött Iker Lecuona a Honda 340. különböző dobogós helyezését szerezte. A baszk motoros előzetesen az ötödik helyre merte taksálni magát, amennyiben erőből kell eredményt elérnie. Ehhez képest, nyilván Razgatlıoğlu és Rea balesetének is köszönhetően, a harmadik futamon dobogóra állhatott, sőt, rövid ideig vezetett is.

A dobogósok mögött megint csak egy következő gyártó motorosát találjuk, Alex Lowes ugyanis a Kawasakin szerezte meg a negyedik helyet. Ez egyelőre az angol legjobb eredménye 2022-ben. A színes top 5-öt Scott Redding a BMW-vel teszi teljessé. Ez a BMW első top ötös helyezése idén, miután Axel Bassanit pályaelhagyások miatt büntették.

A korábbi precedensek

A látvány nem teljesen új, hiszen ez már harminchetedszer fordul elő. Az első ilyen 1989-ben, Sugóban fordult elő. Akkor Michael Dowson nyert a Yamahával, megelőzve a hondás Ivahasi Kenicsirót, a Yamaha-motoros Bimotával versenyző Giancarlo Falappát, a Suzukival versenyző Doug Polent és a Kawasakival motorsát, Szóva Takahirót. Az egyetlen másik gyártó a Ducati volt még a versenyen, de ez egy katasztrofális nap volt az olasz márka számára: Raymond Roche csak a 18. helyet szerezte meg, míg Baldassarre Monti nem ért célba.

Az első alkalom azonban, amikor öt gyártó mindegyike saját motorral indult (mivel a Bimota a Yamahát használta motorszállítóként az 1989-es eredményhez), a bajnoki címről döntő 1996-os ausztrál futam volt. Phillip Island legjobbja akkor Anthony Gobert volt a Kawasakival, őt Colin Edwards (Yamaha), Troy Corser (Ducati), Carl Fogarty (Honda) és Peter Goddard (Suzuki) követte.

A gyártói sokszínűséget illetően a legtermékenyebb év 2010 volt, amikor ez nyolcszor fordult elő.

Még extrémebb változatosság

Nem az öt a Superbike-világbajnokság történetének határszáma egy adott futamon. Az is előfordult már, hogy az első hat helyen hat különböző motort láthattunk, de kétszer még az is, hogy hét helyen hét különböző márka képviseltette magát. Ez utóbbi utoljára 2011-ben, a Donington Parkban fordult elő, méghozzá a második futamon. 2010-et követően a második legváltozatosabb év az ötgyártós top 5-ök darabszámát tekintve 2000 volt, amikor az első hét versenyen is előfordult ez a statisztikai bravúr.

A legutolsó ilyen

Utoljára az, hogy az első öt helyen öt márka motorosát láthattuk, a 2017-es portimaói második futamon történt meg. A kawasakis Jonathan Rea mögött Michael van der Mark a Yamahán ülve lett második, a dobogóra pedig a ducatis Marco Melandri állhatott még fel. Negyedikként Eugene Laverty zárt az Apriliát képviselve, ötödik pedig Jordi Torres lett, aki akkor a BMW-t erősítette. Az akkori gyártók közül a legjobb hondás Takumi Takahashi tizedik lett, az MV Agustával pedig Leon Camier nem ért célba.