2024. április 20. 09:56
KezdőlapMotoGPPont az olaszokkal bánik a legkeményebben Mugello

Pont az olaszokkal bánik a legkeményebben Mugello

Az Olasz Nagydíj helyszíne, Mugello tradicionálisan nem kedves helyszín az olasz motorosok számára. Ebben néhány kósza sikertől eltekintve csak egy rövid időszak a kivétel.

Mugello 1976 óta látja vendégül a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnyét. Az akkor még Nemzetek Nagydíja néven futó versenyt addig kizárólag Monzában és Imolában rendezték. Ebbe a rotációba került bele a hetvenes évek közepén Mugello, de idő kellett, mire stabil helyszín lett a naptárban. Nemzetek Nagydíja innentől kezdve volt Imolában, Misanóban és Monzában is, ebbe a körforgásba Mugello csak 1978-ban és ’85-ben tudott odaférni.

A versenyt 1991 óta hívják Olasz Nagydíjnak, az elsőt ilyen néven még szintén Misanóban rendezték. Mugello 1992-ben került ismét sorra, majd 1994 óta kizárólag itt randevúzik a mezőny.

Mugello első meghódítója a királykategóriában 1976-ban Barry Sheene volt, két évre rá Kenny Roberts tudott nyerni. 1985-ben az 500-asok (illetve a negyedliteresek) versenyét Freddie Spencer tudta megnyerni. 1992-ben megszületett négyből a harmadik amerikai siker is Kevin Schwantz révén. 1994-től a korszaknak megfelelően az Olasz Nagydíjat is Mick Doohan uralta, 1998-ig sorozatban öt versenyt nyert.

A kisebb kategóriákban rendszeresek voltak az olasz sikerek Pier Paolo Bianchi, Walter Villa, Eugenio Lazzarini, Ezio Gianola vagy éppen Luca Cadalora révén. Az első királykategóriás győzelemre viszont egészen 2000-ig kellett várni Mugellóban. Igaz, annak az olaszok megadták a módját, Loris Capirossi ugyanis másik két olasszal, Valentino Rossival és Max Biaggival küzdött meg ezért. Ám Rossi az utolsó előtti, Biaggi az utolsó körben esett el, így végül Capirexé lett a győzelem.

2001 még Alex Barros győzelmét hozta, ezt követően viszont következett a következő egyeduralkodó Mugello aszfaltcsíkján. Ki más, mint Valentino Rossi. A Doktor 2002 és 2008 között minden egyes versenyt megnyert, ez pedig zsinórban hét sikert jelent. Ezzel párhuzamosan pedig rendszeresek voltak az olasz sikerek a 125-ben és a 250-ben is. 2008-ban mindhárom kategóriában olasz diadalmaskodott, 125-ben Simone Corsi, a negyedliteresek között pedig Marco Simoncelli nyerte a futamot.

Újabb szűk esztendők

Az ekkor már hosszú évek óta MotoGP-nek hívott legnagyobb géposztályban Rossi 2008-as sikerével újabb korszakváltás következett, amelyben megint az olaszok voltak a kárvallottak. Andrea Iannone és Romano Fenati révén született ugyan három győzelem az évek során, a következő, olasz szempontból igazán sikeres évre egészen 2017-ig kellett várni.

Ekkor a hazai publikum megint úgy ünnepelhetett, mint 2008-ban, miután mindhárom kategória olasz győztest adott az Olasz Nagydíjon. A Moto3-ban ráadásul Migno és Di Giannantonio révén kettős olasz siker született. Kettejük között egyébként mindössze 37 ezredmásodperc döntött. A Moto2-ben Mattia Pasini szintén minimális különbséggel, 52 ezreddel előzte meg Lüthit a győzelemért. Andrea Dovizioso ehhez képest kifejezetten kényelmes különbséggel, több mint egy másodperccel szerezte meg a győzelmet Viñales előtt.

Az utolsó siker a MotoGP-ben 2019-ben született, amikor Danilo Petrucci tudta megörvendeztetni győzelemmel Mugello fanatikusait. A Moto3-ban legalább az utolsó két versenyt (2019, 2021) olasz nyerte: Tony Arbolino és Dennis Foggia.

A jelenlegi sztároknak sem megy Mugellóban

Egyöntetű vélemények szerint Pecco Bagnaia a vb-cím egyik legnagyobb esélyese (kellene, hogy legyen), Enea Bastianini pedig jelenleg a tabella harmadik helyén áll. Ez akár reménykeltő is lehetne az olasz drukkerek számára, azonban egyikőjüknek sem megy igazán hazai pályán.

Enea Bastianini legjobbja egy ötödik hely 2015-ből, tavaly ráadásul el sem tudott indulni, miután a felvezető körön ütközött Johann Zarcóval. Bagnaia legalább már dobogóra állhatott 2016-ban, amikor harmadik lett a Moto3-ban Mahindrájával. Tavaly a verseny elején vezetni már tudott, de mindössze két kör elteltével kiesett.

Bár alapvetően jól érzem magam Mugellóban, soha nem adatott meg, hogy egyáltalán dobogóra állhassak” – fogalmaz a korábbi évekkel kapcsolatban Bastianini. „Talán idén végre megfelelő az időzítés ehhez.

ForrásGPOne