A második fordulójához érkezett a 2022-es FIM Endurance Világbajnokság. Egy újabb 24 órás versenyt rendeztek, amelynek a naptárba több, mint 20 év után visszatérő legendás belga aszfaltcsík, Spa-Francorchamps adott otthont. A versenyen természetesen jelen volt a H-Moto Team protezsáltja, Kovács Bálint is, aki a lengyel Wójcik Racing színeiben indult.
Ahogyan szintén jelen volt Bulcsú Rezső, az FIM Gyorsasági Bizottságának delegáltja, aki az FIM EWC futamok rendszeres tisztségviselője. Nem ők voltak azonban az egyetlen magyar résztvevők az Ardennekben: a hétvégén 23 magyarországi sportbíró teljesített szolgálatot (19 fő a Hungaroringről, 4 fő a Pannóniaringről), akik a 10-es és 15-ös kanyarokban látták el sportszakmai feladatukat.
Ahogyan a címben is írtuk: Kovács Bálint a Wójcik Racing 77-es számú EWC-s Yamahája nyergében, az angol Dan Linfoot és a portugál Sheridan Morais társaként az ötödik helyen ért célba a Spa-i 24 órás versenyen, egyúttal ők lettek a legjobb yamahások! Bálint ezzel élete legjobb EWC-eredményét érte el.
Nézzük meg azonban, hogyan jutott el a magyar fiú idáig.
Szabadedzések
Kovács Bálintot a 777-es számú Stock brigád színeiben nevezte a Wójcik Racing a Spa-i 24 órásra, ahol zöld karszalagos, vagyis tartalékos versenyzőként indult. Két szabadedzés volt számukra csütörtökön: egy nappali, és egy éjszakai. A nappalin Bálinték összetettben a 15., stockban a 3. helyet szerezték meg. Ezt az edzést a YART csapat nyerte meg. Az éjszakai edzésen Bálinték az összetett 16., a stock kategória 5. helyén zártak. Ekkor a BMW Motorrad csapat volt a leggyorsabb.
Időmérők
Az első kvalifikációra péntek délután, a két szabadedzés között került sor, a versenyzők színkategóriáiként bontva. A zöld karszalagos versenyzők első időmérőjén Kovács Bálint az összetett ötödik leggyorsabb lett, a stockosok között pedig az első!
Ezután azonban jött egy csavar a hétvége alakulásában: a Wójcik Racing 77-es EWC motorján versenyző francia Mathieu Gines nagyot bukott az első időmérő edzésen. Ennek következtében úgy megsérült az ujja, hogy nem tudta folytatni a hétvégét, így Bálint vette át az ő helyét.
A második időmérőn Bálint már az EWC-s motor piros karszalagos versenyzőjeként vett részt. Ezen az összetettben a 17., az EWC-ben a 11. pozícióban zárt.
Összességében a 77-es számú Yamaha az időmérőn a nyolcadik rajthelyet szerezte meg, a pole-ból a YART Yamaha indulhatott.
Kovács Bálint ezeket nyilatkozta a futam előtt:
Verseny
A Spa-i 24 órás szombaton 13 órakor vette kezdetét, 38 motorral a rajtrácson. Az első boxkiállásig mintha csak egy sprintversenyt láttunk volna: az öt gyári csapat (Yoshimura SERT Suzuki, YART Yamaha, BMW Motorrad, SRC Kawasaki, F.C.C. TSR Honda) versenyző úgy előzték oda-vissza egymást, mintha csak egyetlen órából állt volna a viadal.
Ahogyan a 24 órás versenyeken lenni szokott, mindig vannak vezéráldozatok. Az SRC Kawasaki nyitotta a sort: az első másfél óra folyamán többször is elestek, így végül a teljes mezőnyt tekintve is ők lettek az elsők, akik feladták a spái viadalt.
Az éjszaka folyamán a SERT Suzukiban váltót kellett cserélni:
😱 This is the #1 in its box and it seems to be serious. #FIMEWC #24hSPAMotos pic.twitter.com/XL3E620pVT
— FIM EWC (@FIM_EWC) June 4, 2022
A hajnali órákban pedig az F.C.C. TSR Hondáról leszakadt a lánc:
Issue for the leading bike! 🙀#24hSpaMotos #FIMEWC pic.twitter.com/AIWSI0EozX
— FIM EWC (@FIM_EWC) June 5, 2022
Ők azonban némi szerelés után tudták folytatni, sőt: a tempós körideik miatt később újra a dobogóért küzdöttek. A győzelemért ekkor a BMW Motorrad és a YART Yamaha küzdöttek. A BMW vezetett, a Yamaha azonban szép lassan levadászta a bajor márkát, és átvették a vezetést.
Reggel fél nyolckor elkezdett esni az eső – és vele együtt a motorok is. Több csapat is bukott, így a SERT Suzuki és a TSR Honda is:
Gregg Black naked bike-ká alakította a GSX-R-t, de vissza tudta hozni a boxba, ahol a suzukis szerelők kisebb csodát téve újra működőképessé tették a fekete-vörös masinát. A TSR Honda Fireblade-je kisebb károkat szenvedett, de ők is folytatták. Elképesztő, de még ezzel együtt is tudtak harcolni a dobogóért!
A drámák folytatódtak. Az élen álló osztrák YART csapat tragédiája reggel nyolc óra után jött el, amikor is Nicolo Canepa alatt elfüstölt a Yamaha, a versenyüknek így vége lett.
😱 Engine break for the #7. The team has been forced to abandon the race.#FIMEWC #24hSPAMotos pic.twitter.com/BE5CamNdIF
— FIM EWC (@FIM_EWC) June 5, 2022
A BMW ekkor már a zsebében érezhette a győzelmet, mivel nyolc kör előnye volt a második helyezett Tati Team Beringer csapat Kawasakijával szemben. Egyetlen dolguk volt csupán: talpon maradni délután egy óráig.
A versenyt szűk három órával a vége előtt piros zászlóval félbeszakították, mivel a 121-es számú Falcon Racing csapat motorja bőségesen felolajozta a vizes pályát.
That's a lot of oil ._.#24hSpaMotos #FIMEWC pic.twitter.com/Uf4RzO85Vc
— FIM EWC (@FIM_EWC) June 5, 2022
A takarítás és a szárítás sokáig tartott, és közeledett a délután egy óra. A versenyirányítás hosszasan tanakodott, hogy újraindítsák-e egyáltalán a versenyt, és ha igen, akkor csak Safety Car mögött tennének meg pár kört, vagy sem.
Végül az a döntés született, hogy az utolsó tíz percre elengedik a mezőnyt. Ekkor a SERT Suzuki és a TSR Honda ádáz csatát vívott a dobogó legalsó fokáért, egy sprintversenyhez hasonlóan oda-vissza előzték egymást.
A küzdelmüket végül a Honda nyerte meg, így ők állhattak fel a dobogó legalsó fokára. Az első két hely sorsát azonban ez nem befolyásolta: a BMW Motorrad World Endurance Team megnyerte a Spa-i 24 órást, amely ez a bajor márka első 24 órás EWC győzelme! Ráadásul a gyári BMW-t egy belga csapat versenyezteti, így ez hazai győzelem is számukra!
A francia privát Tati Team Beringer Kawasaki szerezte meg az ezüstérmet, az F.C.C. TSR Honda pedig a bronzot. A Yoshimura SERT Suzuki pedig csak fél másodperccel, de lecsúszott a dobogóról.
Kovács Bálint és a Wójcik Racing
És hogy miért nem írtunk eddig Kovács Bálintról, és az őt versenyeztető lengyel Wójcik Racing 77-es számú EWC alakulatáról? Azért, mert velük nem történt semmi rendkívüli! A szerencse ezúttal melléjük állt, nem buktak a versenyen (ellentétben a 777-es Stock brigádjukkal, akik többször is estek), és műszaki problémájuk sem volt! Kovács Bálint, valamint két versenyzőtársa, Dan Linfoot és Sheridan Morais azt tették, amit az endurance műfajban tenni kell: talpon maradni, és hozni a stabil köridőket! Az alakulat a TSR Honda és a SERT Suzuki balszerencséinek idején egy darabig a harmadik helyen is állt, a két gyári istállóval és versenyzőivel azonban nem volt bírás. De így is elképesztő teljesítmény, amit műveltek: 24 órán át ilyen erős mezőnyben az ötödik helyet hozni több, mint remek teljesítmény! Hibátlanul dolgoztak, íme egy éjszakai kerékcseréjük:
A mögöttük befutó francia Viltais Racing Igol csapat egy körön belül, de bő két perc hátránnyal szelte át a célvonalat. Kovács Bálintnak jutott a megtiszteltetés, hogy ő hozza be a motort a célba, így neki erre a pár körre csak annyi volt a dolga, hogy talpon maradjon. Ezt meg is tette, így Bálint szállította az Endurance VB egyik legkiválóbb magyar eredményét! És hogy mik a korábbiak?
- A néhai Bitter Sándor hatodik lett a SAT 76 Suzuki csapattal a 2005-ös Oschersleben-i 24 óráson
- Kispataki Viktor harmadik lett az RMT Racing 21 Honda csapattal a 2010-es Bahrein-i 8 óráson
A P1Race.hu szerkesztősége ezúton is gratulál az ötödik helyezéshez!
Bálintról és a csapatról ezen a linken lehet képeket találni.
A 2022-es Spa-i 24 órás végeredménye:
1 | BMW MOTORRAD WET | BMW | EWC | 508 | – | – |
2 | TATI TEAM BERINGER | KAWASAKI | EWC | 501 | 7 kör | 7 kör |
3 | F.C.C. TSR Honda | HONDA | EWC | 500 | 8 kör | 1 kör |
4 | Yoshimura SERT Motul | SUZUKI | EWC | 500 | 8 kör | 0.538 |
5 | Wójcik Racing EWC 77 | YAMAHA | EWC | 497 | 11 kör | 3 kör |
6 | VILTAIS RACING IGOL | YAMAHA | EWC | 497 | 11 kör | 2:38.055 |
7 | TEAM MOTO AIN | YAMAHA | EWC | 495 | 13 kör | 2 kör |
8 | TEAM LH RACING | YAMAHA | SST | 491 | 17 kör | 4 kör |
9 | Team Bolliger Switzerland | KAWASAKI | EWC | 490 | 18 kör | 1 kör |
10 | Team LRP Poland | BMW | EWC | 490 | 18 kör | 1.399 |
11 | SAPEURS POMPIERS | YAMAHA | SST | 489 | 19 kör | 1 kör |
12 | OG MOTORSPORT | YAMAHA | SST | 488 | 20 kör | 1 kör |
13 | NORMANDIE MOTOSPORT | KAWASAKI | SST | 485 | 23 kör | 3 kör |
14 | MACO RACING Team | YAMAHA | EWC | 480 | 28 kör | 5 kör |
15 | ITeM 17 | KAWASAKI | EXP | 479 | 29 kör | 1 kör |
16 | No Limits Motor Team | SUZUKI | SST | 477 | 31 kör | 2 kör |
17 | PITLANE ENDURANCE | YAMAHA | SST | 477 | 31 kör | 36.094 |
18 | Team Aviobike | YAMAHA | SST | 476 | 32 kör | 1 kör |
19 | FALCON RACING | YAMAHA | SST | 474 | 34 kör | 2 kör |
20 | RAC41-CHROMEBURNER | HONDA | SST | 474 | 34 kör | 2:35.654 |
21 | ENERGIE ENDURANCE 91 | KAWASAKI | SST | 467 | 41 kör | 7 kör |
22 | BMRT 3D MAXXESS | KAWASAKI | SST | 466 | 42 kör | 1 kör |
23 | TRT 27 | SUZUKI | SST | 463 | 45 kör | 3 kör |
24 | MANA-AU COMPETITION | SUZUKI | SST | 462 | 46 kör | 1 kör |
25 | Wójcik Racing STK 777 | YAMAHA | SST | 461 | 47 kör | 1 kör |
26 | MOTOSTAND ENDURANCE | KAWASAKI | SST | 457 | 51 kör | 4 kör |
27 | TEAM 202 | YAMAHA | SST | 454 | 54 kör | 3 kör |
28 | ADSS 97 | KAWASAKI | SST | 451 | 57 kör | 3 kör |
29 | JLD CITYBIKE | YAMAHA | SST | 432 | 76 kör | 19 kör |
30 | Motobox Kremer Racing | YAMAHA | EWC | 425 | 83 kör | 7 kör |
31 | JMA RACING ACTION | SUZUKI | SST | 403 | 105 kör | 22 kör |
Nem értek célba | ||||||
32 | YART – Yamaha Austria | YAMAHA | EWC | 454 | ||
33 | LOUIT APRIL MOTO | KAWASAKI | SST | 445 | ||
34 | 3ART BEST OF BIKE | YAMAHA | SST | 329 | ||
35 | ERC Endurance Ducati | DUCATI | EWC | 280 | ||
36 | PLAYERS | KAWASAKI | SST | 186 | ||
37 | NATIONAL MOTOS HONDA | HONDA | SST | 148 | ||
38 | SRC KAWASAKI FRANCE | KAWASAKI | EWC | 66 |
A zseniális ötödik helyezéssel, valamint a 8 és 16 órási pozíciójukért kapott pontjaik révén a Wójcik Racing 77-es EWC alakulata a világbajnokságon 33 egységgel a kilencedik helyre jöttek fel – mivel Le Mans-ban nulláztak.
A 2022-es FIM EWC világbajnokság állása:
1 | Yoshimura SERT Motul | JPN | SUZUKI | 106 |
2 | F.C.C. TSR Honda France | JPN | HONDA | 91 |
3 | YART – Yamaha Official Team EWC | AUT | YAMAHA | 76 |
4 | TATI TEAM BERINGER RACING | FRA | KAWASAKI | 75 |
5 | BMW MOTORRAD WET | BEL | BMW | 64 |
6 | Team Bolliger Switzerland #8 | SUI | KAWASAKI | 56 |
7 | Team LRP Poland | POL | BMW | 42 |
8 | VILTAIS RACING IGOL | FRA | YAMAHA | 38 |
9 | Wójcik Racing Team EWC 77 | POL | YAMAHA | 33 |
10 | MACO RACING Team | SVK | YAMAHA | 26 |
11 | ERC Endurance Ducati | GER | DUCATI | 23 |
12 | WEBIKE SRC KAWASAKI FRANCE | FRA | KAWASAKI | 23 |
13 | TEAM MOTO AIN | FRA | YAMAHA | 21 |
14 | TEAM GT ENDURANCE | FRA | YAMAHA | 15 |
15 | Motobox Kremer Racing #65 | GER | YAMAHA | 12 |
16 | Kingtyre Fullgas Racing Team | FRA | YAMAHA | 10 |
17 | TECMAS | FRA | BMW | 1 |
A világbajnokság következő fordulójára augusztus hetedikén kerül sor, amely a legendás Suzukai 8 órás futam lesz. Viszont a hírek szerint csupán kevés európai csapat fog részt venni azon, mivel a logisztikai költségek több, mint százezer euróra rúgnak istállónként.