2024. március 29. 15:01
KezdőlapMotorsportSpa 24H - A BMW győzött, Kovács Bálinték ötödikek!

Spa 24H – A BMW győzött, Kovács Bálinték ötödikek!

A második fordulójához érkezett a 2022-es FIM Endurance Világbajnokság. Egy újabb 24 órás versenyt rendeztek, amelynek a naptárba több, mint 20 év után visszatérő legendás belga aszfaltcsík, Spa-Francorchamps adott otthont. A versenyen természetesen jelen volt a H-Moto Team protezsáltja, Kovács Bálint is, aki a lengyel Wójcik Racing színeiben indult.
Ahogyan szintén jelen volt Bulcsú Rezső, az FIM Gyorsasági Bizottságának delegáltja, aki az FIM EWC futamok rendszeres tisztségviselője. Nem ők voltak azonban az egyetlen magyar résztvevők az Ardennekben: a hétvégén 23 magyarországi sportbíró teljesített szolgálatot (19 fő a Hungaroringről, 4 fő a Pannóniaringről), akik a 10-es és 15-ös kanyarokban látták el sportszakmai feladatukat.

Ahogyan a címben is írtuk: Kovács Bálint a Wójcik Racing 77-es számú EWC-s Yamahája nyergében, az angol Dan Linfoot és a portugál Sheridan Morais társaként az ötödik helyen ért célba a Spa-i 24 órás versenyen, egyúttal ők lettek a legjobb yamahások! Bálint ezzel élete legjobb EWC-eredményét érte el.

Nézzük meg azonban, hogyan jutott el a magyar fiú idáig.

Szabadedzések

Kovács Bálintot a 777-es számú Stock brigád színeiben nevezte a Wójcik Racing a Spa-i 24 órásra, ahol zöld karszalagos, vagyis tartalékos versenyzőként indult. Két szabadedzés volt számukra csütörtökön: egy nappali, és egy éjszakai. A nappalin Bálinték összetettben a 15., stockban a 3. helyet szerezték meg. Ezt az edzést a YART csapat nyerte meg. Az éjszakai edzésen Bálinték az összetett 16., a stock kategória 5. helyén zártak. Ekkor a BMW Motorrad csapat volt a leggyorsabb.

Időmérők

Az első kvalifikációra péntek délután, a két szabadedzés között került sor, a versenyzők színkategóriáiként bontva. A zöld karszalagos versenyzők első időmérőjén Kovács Bálint az összetett ötödik leggyorsabb lett, a stockosok között pedig az első!
Ezután azonban jött egy csavar a hétvége alakulásában: a Wójcik Racing 77-es EWC motorján versenyző francia Mathieu Gines nagyot bukott az első időmérő edzésen. Ennek következtében úgy megsérült az ujja, hogy nem tudta folytatni a hétvégét, így Bálint vette át az ő helyét.

A második időmérőn Bálint már az EWC-s motor piros karszalagos versenyzőjeként vett részt. Ezen az összetettben a 17., az EWC-ben a 11. pozícióban zárt.
Összességében a 77-es számú Yamaha az időmérőn a nyolcadik rajthelyet szerezte meg, a pole-ból a YART Yamaha indulhatott.

Kovács Bálint ezeket nyilatkozta a futam előtt:

Verseny

A Spa-i 24 órás szombaton 13 órakor vette kezdetét, 38 motorral a rajtrácson. Az első boxkiállásig mintha csak egy sprintversenyt láttunk volna: az öt gyári csapat (Yoshimura SERT Suzuki, YART Yamaha, BMW Motorrad, SRC Kawasaki, F.C.C. TSR Honda) versenyző úgy előzték oda-vissza egymást, mintha csak egyetlen órából állt volna a viadal.

Ahogyan a 24 órás versenyeken lenni szokott, mindig vannak vezéráldozatok. Az SRC Kawasaki nyitotta a sort: az első másfél óra folyamán többször is elestek, így végül a teljes mezőnyt tekintve is ők lettek az elsők, akik feladták a spái viadalt.

Az éjszaka folyamán a SERT Suzukiban váltót kellett cserélni:

A hajnali órákban pedig az F.C.C. TSR Hondáról leszakadt a lánc:

Ők azonban némi szerelés után tudták folytatni, sőt: a tempós körideik miatt később újra a dobogóért küzdöttek. A győzelemért ekkor a BMW Motorrad és a YART Yamaha küzdöttek. A BMW vezetett, a Yamaha azonban szép lassan levadászta a bajor márkát, és átvették a vezetést.

Reggel fél nyolckor elkezdett esni az eső – és vele együtt a motorok is. Több csapat is bukott, így a SERT Suzuki és a TSR Honda is:

Gregg Black naked bike-ká alakította a GSX-R-t, de vissza tudta hozni a boxba, ahol a suzukis szerelők kisebb csodát téve újra működőképessé tették a fekete-vörös masinát. A TSR Honda Fireblade-je kisebb károkat szenvedett, de ők is folytatták. Elképesztő, de még ezzel együtt is tudtak harcolni a dobogóért!

A drámák folytatódtak. Az élen álló osztrák YART csapat tragédiája reggel nyolc óra után jött el, amikor is Nicolo Canepa alatt elfüstölt a Yamaha, a versenyüknek így vége lett.

A BMW ekkor már a zsebében érezhette a győzelmet, mivel nyolc kör előnye volt a második helyezett Tati Team Beringer csapat Kawasakijával szemben. Egyetlen dolguk volt csupán: talpon maradni délután egy óráig.

A versenyt szűk három órával a vége előtt piros zászlóval félbeszakították, mivel a 121-es számú Falcon Racing csapat motorja bőségesen felolajozta a vizes pályát.

A takarítás és a szárítás sokáig tartott, és közeledett a délután egy óra. A versenyirányítás hosszasan tanakodott, hogy újraindítsák-e egyáltalán a versenyt, és ha igen, akkor csak Safety Car mögött tennének meg pár kört, vagy sem.
Végül az a döntés született, hogy az utolsó tíz percre elengedik a mezőnyt. Ekkor a SERT Suzuki és a TSR Honda ádáz csatát vívott a dobogó legalsó fokáért, egy sprintversenyhez hasonlóan oda-vissza előzték egymást.

A küzdelmüket végül a Honda nyerte meg, így ők állhattak fel a dobogó legalsó fokára. Az első két hely sorsát azonban ez nem befolyásolta: a BMW Motorrad World Endurance Team megnyerte a Spa-i 24 órást, amely ez a bajor márka első 24 órás EWC győzelme! Ráadásul a gyári BMW-t egy belga csapat versenyezteti, így ez hazai győzelem is számukra!

A győztes BMW csapat: Ilya Mikhalchik, Markus Reiterberger, Jeremy Guarnoni, jobboldalt a csapatfőnök Werner Daemen. Fotó: Discovery Sports Events

A francia privát Tati Team Beringer Kawasaki szerezte meg az ezüstérmet, az F.C.C. TSR Honda pedig a bronzot. A Yoshimura SERT Suzuki pedig csak fél másodperccel, de lecsúszott a dobogóról.

Kovács Bálint és a Wójcik Racing

És hogy miért nem írtunk eddig Kovács Bálintról, és az őt versenyeztető lengyel Wójcik Racing 77-es számú EWC alakulatáról? Azért, mert velük nem történt semmi rendkívüli! A szerencse ezúttal melléjük állt, nem buktak a versenyen (ellentétben a 777-es Stock brigádjukkal, akik többször is estek), és műszaki problémájuk sem volt! Kovács Bálint, valamint két versenyzőtársa, Dan Linfoot és Sheridan Morais azt tették, amit az endurance műfajban tenni kell: talpon maradni, és hozni a stabil köridőket! Az alakulat a TSR Honda és a SERT Suzuki balszerencséinek idején egy darabig a harmadik helyen is állt, a két gyári istállóval és versenyzőivel azonban nem volt bírás. De így is elképesztő teljesítmény, amit műveltek: 24 órán át ilyen erős mezőnyben az ötödik helyet hozni több, mint remek teljesítmény! Hibátlanul dolgoztak, íme egy éjszakai kerékcseréjük:

A mögöttük befutó francia Viltais Racing Igol csapat egy körön belül, de bő két perc hátránnyal szelte át a célvonalat. Kovács Bálintnak jutott a megtiszteltetés, hogy ő hozza be a motort a célba, így neki erre a pár körre csak annyi volt a dolga, hogy talpon maradjon. Ezt meg is tette, így Bálint szállította az Endurance VB egyik legkiválóbb magyar eredményét! És hogy mik a korábbiak?

  1. A néhai Bitter Sándor hatodik lett a SAT 76 Suzuki csapattal a 2005-ös Oschersleben-i 24 óráson
  2. Kispataki Viktor harmadik lett az RMT Racing 21 Honda csapattal a 2010-es Bahrein-i 8 óráson

A P1Race.hu szerkesztősége ezúton is gratulál az ötödik helyezéshez!

Bálintról és a csapatról ezen a linken lehet képeket találni.

A 2022-es Spa-i 24 órás végeredménye:

1 BMW MOTORRAD WET BMW EWC 508
2 TATI TEAM BERINGER  KAWASAKI EWC 501 7 kör 7 kör
3 F.C.C. TSR Honda  HONDA EWC 500 8 kör 1 kör
4 Yoshimura SERT Motul SUZUKI EWC 500 8 kör 0.538
5 Wójcik Racing EWC 77 YAMAHA EWC 497 11 kör 3 kör
6 VILTAIS RACING IGOL YAMAHA EWC 497 11 kör 2:38.055
7 TEAM MOTO AIN YAMAHA EWC 495 13 kör 2 kör
8 TEAM LH RACING YAMAHA SST 491 17 kör 4 kör
9 Team Bolliger Switzerland KAWASAKI EWC 490 18 kör 1 kör
10 Team LRP Poland BMW EWC 490 18 kör 1.399
11 SAPEURS POMPIERS YAMAHA SST 489 19 kör 1 kör
12 OG MOTORSPORT YAMAHA SST 488 20 kör 1 kör
13 NORMANDIE MOTOSPORT KAWASAKI SST 485 23 kör 3 kör
14 MACO RACING Team YAMAHA EWC 480 28 kör 5 kör
15 ITeM 17 KAWASAKI EXP 479 29 kör 1 kör
16 No Limits Motor Team SUZUKI SST 477 31 kör 2 kör
17 PITLANE ENDURANCE YAMAHA SST 477 31 kör 36.094
18 Team Aviobike YAMAHA SST 476 32 kör 1 kör
19 FALCON RACING YAMAHA SST 474 34 kör 2 kör
20 RAC41-CHROMEBURNER HONDA SST 474 34 kör 2:35.654
21 ENERGIE ENDURANCE 91 KAWASAKI SST 467 41 kör 7 kör
22 BMRT 3D MAXXESS KAWASAKI SST 466 42 kör 1 kör
23 TRT 27 SUZUKI SST 463 45 kör 3 kör
24 MANA-AU COMPETITION SUZUKI SST 462 46 kör 1 kör
25 Wójcik Racing STK 777 YAMAHA SST 461 47 kör 1 kör
26 MOTOSTAND ENDURANCE KAWASAKI SST 457 51 kör 4 kör
27 TEAM 202 YAMAHA SST 454 54 kör 3 kör
28 ADSS 97 KAWASAKI SST 451 57 kör 3 kör
29 JLD CITYBIKE YAMAHA SST 432 76 kör 19 kör
30 Motobox Kremer Racing YAMAHA EWC 425 83 kör 7 kör
31 JMA RACING ACTION SUZUKI SST 403 105 kör 22 kör
Nem értek célba
32 YART – Yamaha Austria YAMAHA EWC 454
33 LOUIT APRIL MOTO KAWASAKI SST 445
34 3ART BEST OF BIKE YAMAHA SST 329
35 ERC Endurance Ducati DUCATI EWC 280
36 PLAYERS KAWASAKI SST 186
37 NATIONAL MOTOS HONDA HONDA SST 148
38 SRC KAWASAKI FRANCE KAWASAKI EWC 66

A zseniális ötödik helyezéssel, valamint a 8 és 16 órási pozíciójukért kapott pontjaik révén a Wójcik Racing 77-es EWC alakulata a világbajnokságon 33 egységgel a kilencedik helyre jöttek fel – mivel Le Mans-ban nulláztak.

A 2022-es FIM EWC világbajnokság állása:

1 Yoshimura SERT Motul JPN SUZUKI 106
2 F.C.C. TSR Honda France JPN HONDA 91
3 YART – Yamaha Official Team EWC AUT YAMAHA 76
4 TATI TEAM BERINGER RACING FRA KAWASAKI 75
5 BMW MOTORRAD WET BEL BMW 64
6 Team Bolliger Switzerland #8 SUI KAWASAKI 56
7 Team LRP Poland POL BMW 42
8 VILTAIS RACING IGOL FRA YAMAHA 38
9 Wójcik Racing Team EWC 77 POL YAMAHA 33
10 MACO RACING Team SVK YAMAHA 26
11 ERC Endurance Ducati GER DUCATI 23
12 WEBIKE SRC KAWASAKI FRANCE FRA KAWASAKI 23
13 TEAM MOTO AIN FRA YAMAHA 21
14 TEAM GT ENDURANCE FRA YAMAHA 15
15 Motobox Kremer Racing #65 GER YAMAHA 12
16 Kingtyre Fullgas Racing Team FRA YAMAHA 10
17 TECMAS FRA BMW 1

A világbajnokság következő fordulójára augusztus hetedikén kerül sor, amely a legendás Suzukai 8 órás futam lesz. Viszont a hírek szerint csupán kevés európai csapat fog részt venni azon, mivel a logisztikai költségek több, mint százezer euróra rúgnak istállónként.