A 2022-es MotoGP világbajnokság első felében a versenyzők, a megfigyelők és a szurkolók többször beszéltek az aerodinamikáról és az előzéseket megnehezítő eszközökről. A Dorna vezetője, Carmelo Ezpeleta nem látja szükségét semmilyen intézkedésnek.
Nem utolsósorban a versenyzők vetették fel a kérdést, hogy a MotoGP világbajnokság nem halad-e rossz irányba a sok technikai és aerodinamikai újítással. Nem más, mint a nyolcszoros világbajnok Marc Márquez mondta: „Ma a MotoGP-ben a motorok annyira kiegyensúlyozottak, hogy nagyon agresszív manőverbe kell kezdened, ha meg akarsz előzni egy ellenfelet – igazán agresszívba. Mert a holeshot-rendszerekkel (összeültető – a szerk), a többi eszközzel és az aerodinamikával az előzés nagyon nehézzé vált.”
Ez nem támogatja a látványosságot a szurkolók számára, mondta el a Repsol Honda versenyzője: „Folyamatosan jobb köridőket produkálunk, de nem tudom, hogy a nézőknek tetszik-e ez az út. Nem veszik észre, hogy fél másodperccel gyorsabban vagy lassabban megyünk. Ők előzési manővereket akarnak látni.” A probléma: „Ha az elől haladó pilóta nem hibázik, alig van esélyed előzni.”
Az „AS” spanyol kollégái a Dorna vezérigazgatójához, Carmelo Ezpeleta-hoz fordultak az állítólagos előzési problémával kapcsolatban. „Nem unatkozom” – maradt nagyon nyugodt a MotoGP főnöke. „A sport az sport, és a körülmények, az emberek és a nyomás miatt egyes versenyek szórakoztatóak, mások pedig nem. Azt kell elérni, hogy nagyon kiegyensúlyozottak legyenek, és hogy a legjobb nyerjen. Vicces, mert vannak emberek, akik panaszkodnak, hogy nem mindig egy versenyző nyer, mások pedig arra, hogy mindig ugyanaz a versenyző nyer. Ez nem számít. Semmit sem tehetünk ellene.”
A túl sok aerodinamikai elemről és a különböző eszközökről beszélve Ezpeleta a 2026 végéig meghatározott technikai szabályokra mutat rá. „Nem tudom, hogy megnehezítik-e az előzéseket, vagy sem, de most ez a helyzet. Ezek olyan technikai előírások, amelyeket a gyártók jóváhagytak erre az öt évre, és ennyi. Csak akkor lehet őket megváltoztatni, ha az összes gyártó beleegyezik.”
Ennek megfelelően a MotoGP versenyzőinek beszélniük kell a munkaadójukkal, ha előzési problémát látnak, jelezte Ezpeleta. A Dorna vezérigazgatója nem lát okot az aggodalomra. A felvetések az idei szezonban sokasodtak meg leginkább. „Tavaly is ugyanezek a szabályok voltak” – tette hozzá.
A Dorna részéről stabil helyzetet teremtettek a világbajnokságban, „ahol sok gyártó nyer, és mindenki versenyképes, egy olyan szabályrendszerrel, amit velük egyetértésben hoztunk létre” – erősítette meg Ezpeleta. Tehát ő nem lát problémát. „Nem. Amit most csinálunk, az a 2027-es szabálykönyv előkészítése.”
Többek között azon gondolkodnak, hogyan lehetne a jövőben csökkenteni a maximális sebességeket – különösen a kanyarokban, árulta el Ezpeleta.
A szárnyakkal kapcsolatban a Dorna vezérigazgatója azt mondta: „Az országúti motorokon is vannak szárnyak, be kellene tiltani őket a versenymotorokon?”
Még akkor sem, ha a szárnyak által okozott turbulencia megnehezíti az előzéseket? – kérdezték tőle. „Nagyon is vannak előzési manőverek – kontrázott Ezpeleta. „Lehet, hogy kevesebb van belőlük, de vannak. Ez nem egy cirkusz. Azt tesszük, amit a mi szempontunkból és a gyártókkal egyeztetve kell tennünk. Lesznek olyan gyártók, akik nem támogatják a szárnyakat. Szóval legközelebb majd meglátjuk, hogyan csináljuk, de erre az időszakra olyan szabályokat fogadtak el, amelyekkel mindenki egyetértett. Nem fogunk változtatni a motorokon, hogy több legyen az előzés” – zárta mondandóját Ezpeleta.