Franco Morbidelli helyzete nem túl jó. A 2020-as MotoGP-világbajnokság második helyezettjének közelebb kell kerülnie csapattársához, Fabio Quartararóhoz.
Morbidellivel esetében elmondható, hogy csapattársa, Fabio Quartararo sokkal többet tud kihozni a Yamaha M1 csomagjából. Hogy miként értékeli ezt, és mit mond néhány más témáról, az e sorok alatt olvasható. Az olasz a Speedweek.com-nak adott interjút.
Egyértelmű, hogy két évvel ezelőtti MotoGP világbajnokság második helyezettje nem az a Franco Morbidelli, akit most látnak az emberek. Kezdjük tehát az alapokkal. Mi a különbség a mai és a 2020-as Franco Morbidelli között?
„Úgy gondolom, hogy a mai Franco Morbidelli egy még sportosabb fiú. Egy olyan időszakban vagyok, amikor nagyon koncentrálok arra, amit csinálok. Edzés, minden a motorom, a csapatom és a teljesítményem körül forog. Ez sajnos nem jelenti azt, hogy gyorsabb vagyok a pályán.”
Nem aggaszt ez a helyzet?
„Nem. Azt hiszem, jó öreg brazilként tudom, hogyan kell kezelni a nehéz helyzeteket. Tudom, hogyan maradjak pozitív, ha ellenszél van. Nagyon jól tudom, hogy ez egy nehéz helyzet, mert ha az ember versenyző, és nem elég gyors, akkor valami baj van. Különösen akkor, ha a tapasztalataid miatt bizonyos elvárásaid vannak.”
Nem frusztrál, hogy a teljesítményed ennyire elmarad az elvárásaidtól?
„Nos, meg kell nézni, hogy melyik irányba megyünk. Természetesen nem tetszik ez a helyzet, de dolgoznunk kell rajta, mindent elemezni kell, hogy kiutat találjunk ebből.”
Tizenegy futam után nincs javulás.
„Igaz. Nem lesz kevesebb, sajnos…..”
De mi folyik itt? Van válaszod?
„Nincs, bárcsak lenne…”
„Ebben a listában vannak olyan futamok, ahol jobban mentek a dolgok, de ezeket mindig befolyásolta a rossz rajtpozíció. Ez nagyon visszavetett. Vannak olyan versenyek, ahol jól fel tudtam küzdeni magam, de sok olyan is van, ahol már az első körben sok időt veszítettem. Ez lehet a válasz erre.”
2020-ban egy szinten voltál Fabióval. Ő három versenyt nyert, te is három versenyt nyertél. Ő a nyolcadik helyen végzett a bajnokságban, te pedig a második helyen, mindössze 13 ponttal lemaradva Joan Mir mögött. Ma Fabio van a csúcson, te pedig hátul. Mikor keletkezett ekkora szakadék?
„Ahelyett, hogy mindent kihoztam volna a motorból, inkább a versenygépeink közötti különbségek értékelésével voltam elfoglalva. Ahelyett, hogy arra összpontosítottam volna, hogy javítsak. A rendelkezésemre álló anyag két éves volt, és nem volt sok lehetőség erre. Jobban is dolgozhattam volna, ha másképp közelítem meg a helyzetet. Emellett jobban is felkészülhettem volna, amikor az új motorral eljött a lehetőség.”
Egyértelmű, hogy ha valaki helyet ajánl a gyári csapatban, nem mondhatsz nemet. Lehetséges, hogy a szezon közbeni váltás hiba volt?
„Nem igazán. Ott lenni a legjobb dolog, ami valaha is történt velem a versenyzői pályafutásom során.”
De ez nem a te döntésed volt.
„Egy gyári csapatban versenyezni, a legjobb csomaggal, a legjobb motorral és a legjobb versenyzővel rendelkező csapatban, ez nagyszerű. Fabio végzi a munkát a motoron. Nem vagy egyedül. Ez azt jelenti, hogy ki lehet hozni ugyanazt a potenciált, amit ő a csapatból és a csomagból. Ott állni, ahol én vagyok, a lehető legjobb pozíció.”
„Jelenleg sajnos vannak gondok, ahogy máshol is, de ez egy kihívás, és a kihívások már csak ilyenek.”
Beszéltél Valentinóval erről a helyzetről?
„Igen, beszéltünk róla.”
Mit mondott neked akkor?
„Vale mindig erőt ad nekem.”
Gondolom, te és csapatod rendszeresen megnézitek Fabio telemetriai adatait. Mit csinál Fabio másképp, amit te nem tudsz ugyanazon a motoron?
„Bonyolult azt csinálni, amit ő csinál. Sikerül megtartania a kanyarsebességet, miközben rendkívül későn fékez. A nagy sebesség miatt a kanyarban sok időt behoz. Fabio a motorunk minden szegletét maximálisan kihasználja, minden területen kihozza a csomagból a teljes potenciált.”
Túl sok MotoGP-futam van?
„Nem.”
Nem paradoxon, hogy a világbajnokságon rendszeresen a leglassabb motor nyer?
„Igen, ez egy kicsit paradoxon.”
Az aerodinamika maradjon a MotoGP része?
„Igen.”
Mit gondolsz a Michelin minőségellenőrzéséről?
„Javított a gumiabroncsokon.”
Szeretnéd kipróbálni az új elektromos Ducatit?
„Nem.”
Tudod, mennyi benzint használsz el évente?
„Fogalmam sincs.”
Megérted a steward-ok kritikus helyzetekre vonatkozó kritériumait a pályán?
„Szerintem túl sok munkájuk van. Ez ahhoz vezet, hogy néhányan alulmaradnak.”
Hány sajtónapot kell tartanod szerződés szerint?
„Kivel? Csapat vagy szponzorok? Elég sok van belőlük.”
A jelenlegi versenyzők közül melyikük nyűgözött le leginkább a pályán?
„Quartararo, mert sokkal gyorsabb nálam ugyanolyan csomaggal.”
Idegesít a sajtó?
„Nem, én szeretek beszélgetni. Akkor idegesít, amikor felületes dolgokat mond, de a legtöbbször ez rendben van.”