Elképesztően drámaira sikeredett a százéves jubileumát ünneplő francia hosszútávú verseny, a Bol d’Or. A viadal 85. kiírásán számos élcsapatot sújtott műszaki probléma, így a győzelem végül egy privát alakulaté lett. Mi magyarok is elégedettek lehetünk, hiszen Kovács Bálint, a H-Moto Team versenyzője a zseniális hatodik helyen zárta a 24 órás viadalt. Nézzük meg, hogy mi is történt az FIM Endurance Világbajnokság zárófutamán.
Kovács Bálint versenye
A szabadedzést és az időmérőket Bálint a lengyel Wójcik Racing Team színeiben futotta, ám a versenyen már egy szlovák istálló, a MACO Racing Yamahája nyergében láthattuk. Bálint zöld karszalagos, vagyis „tartalékos” versenyzőként van jelen a Wójcik Racingnél, hiszen előfordulhat, hogy valamelyik versenyzőjük nem tud elindulni, és Bálintnak be kell ugrani (ahogyan az Le Mans-ban és Spában is történt). A Bol d’Oron erre nem volt szükség Wójcikéknál, de a Maco Racingnél igen – és a két csapat megállapodott abban, hogy Bálintot „kölcsönadják” a versenyre. A magyar srác ezt a következőképp jelentette be:
Ez mindkettejüknek előnyös volt (szép angol kifejezéssel „win-win szituáció”), hiszen Bálintnak nem a boxból kellett végignéznie a futamot, a MACO Racing pedig kapott egy gyors versenyzőt. Az is közös nevező, hogy mindkét csapat Yamahával versenyzik – bár a Maco Racing 14-es számú motorja az EWC géposztályban indult, Bálint pedig egy Superstock felkészítésű R1-essel teljesítette az edzéseket. A HUMDA által is támogatott fiú csapattársai a francia Enzo Boulom, valamint a korábbi Grand Prix-győztes ausztrál Anthony West lettek.
Bálinték küzdelmes 24 órát követően a kitartásuk révén a hatodik helyen futottak be. Pedig nekik sem volt ám sétagalopp: őket is sújtotta műszaki probléma, valamint Bálint hajnali fél kettő körül el is esett a Yamahával! Szerencsére nem lett baja, mintegy másfél perc veszteséggel, de vissza tudott jönni a boxba, ahol némi szerelést követően folytatni tudták a küzdelmet.
Kovács Bálint, Anthony West és Enzo Boulom kitartásának és gyorsaságának köszönhetően a hatodik helyen látták meg a kockás zászlót – pedig volt, hogy egészen a 19. helyig is visszacsúsztak. Az utolsó órákra azonban feljöttek a hatodik helyig, amelyet meg tudtak tartani a végéig. Azonban nem kényelmesedhettek el, hiszen a mögöttük érkező hondás RAC41 Chromeburner alakulat (akik végül megnyerték a Superstock kategóriát) egy körön belül voltak hozzájuk képest.
A hatodik hellyel a MACO Racing a bajnokságban is előrelépett, és végül a 12. pozícióban zárták az évadot. Így örült a csapat a leintés után:
Bálint egyelőre nem nyilatkozott a leintést követően, csupán szűkszavúan ennyit posztolt a facebook-oldalára:
A P1Race.hu szerkesztősége ezúton is gratulál Bálintéknak a hatodik helyhez!
Az élcsapatok drámái
Az Endurance-világbajnokság élmenői – de különösen a gyári csapatok – mintha el lettek volna átkozva a Bol d’Oron.
Az első órában nem történt semmi különös – leszámítva, hogy a YART Yamaha ezúttal is beragadt a rajtnál, és hogy a Bolliger Kawasaki már az első körben elesett. A hat gyári támogatású csapat (F.C.C. TSR Honda, BMW Motorrad, Yoshimura SERT Suzuki, YART Yamaha, SRC Kawasaki, ERC Endurance Ducati) sprintversenyt idéző módon csatázott egymással, miközben leépítették magukról a mezőny többi részét. Már rögtön az első órákban kiállni kényszerültek a boxba műszaki hibával, és többen már nem tudtak visszajönni. A sort a bajnoki címvédő és listavezető Yoshimura Suzuki nyitotta, utánuk következett nem sokkal a BMW Motorrad, majd a YART Yamaha. Utóbbiak több órányi szerelés után visszaküldték a pályára a 7-es rajtszámú R1-est, de egyetlen kört sem tudott teljesíteni, így ők is lehúzták a garázsajtót. Az F.C.C. TSR Honda és az SRC Kawasaki szintén hosszú perceket töltöttek a boxban, jelentős időveszteséget elszenvedve – de ők legalább folytatni tudták. A kálváriát az alábbi videó foglalja össze.
Vagyis az első négy órában a hat gyári csapatból öt súlyos műszaki hiba miatt kiállni kényszerült vagy a versenyből, vagy jobb esetben csak a győzelemért vívott harcból. Az élen így nagyon sokáig a gyári Ducati, valamint két privát csapat: a kawasakis Tati Team Beringer, valamint a yamahás Wójcik Racing Team haladtak, egymáshoz képest legfeljebb két körön belül – de szinte végig a Ducati állt az élen. A Tati Teamnek egy esetleges győzelem nemcsak a dicsőséget, hanem a világbajnoki címet is jelentette volna. Ám a vasárnap délelőtti órákban őket is elérte a műszaki hiba, és ők is hosszú órákat kényszerültek a garázsban tölteni.
Ekkor úgy tűnt, hogy megtörténik a csoda: a nem éppen a megbízhatóságáról híres Ducati megszerezheti első Endurance-világbajnoki futamgyőzelmét, ráadásul rögtön a Bol d’Oron – ahol utoljára 1971-ben fordult elő, hogy nem japán márka nyert (akkor a Percy Tait – Ray Pickrell páros egy Triumph-al diadalmaskodott). Ám másfél órával a vége előtt a Panigale kuplungja megadta magát, a kényszerű csere miatt pedig az ötödik helyig estek vissza.
De privát istállók is áldozatul estek. Három yamahás gárdát: a Moto Ain-t, a Saupers Pompiers-t, valamint Bálint eredeti csapatát, a Wójcik Racing 777-es brigádját is műszaki hiba fosztott meg egy előkelő helyezéstől. Utóbbi kettő be tudott érni a célba, de csak jelentős lemaradással. A Sapeurs Pompiers-nek létfontosságú volt, hiszen a komoly hátránnyal együtt is szereztek annyi pontot, hogy megszerezzék a Superstock bajnoki címet – ehhez viszont át kellett szelniük a célvonalat leintéskor.
A privát csapatok sikere
Ekkor Kovács Bálint „anyacsapata”, a Wójcik Racing vette át az első helyet – ám náluk az utolsó órában elszakadt a lánc… az elsőséget a szintén yamahás Viltais Racing Igol vette át, akiket azonban már nem sújtott probléma, így végül meg tudták nyerni a 85. Bol d’Ort!
🏁 When happiness and relief come. Relive the finish line of this 85th @boldor_moto that has crowned @Viltais333 and the Rac41-Chromeburner @TSRHondaFrance and Team 18 Sapeurs-Pompiers become Endurance World Champions and Endurance World Cup winners. 👑#FIMEWC #BolDor pic.twitter.com/ydwe39782g
— FIM EWC (@FIM_EWC) September 18, 2022
A Steven Odendaal – Erwan Nigon – Florian Alt alkotta trió kitartása révén a Viltais Racing Igol megszerezte az első EWC-győzelmét – ráadásul 2005 óta ők az első privát csapat, akik 24 órás VB-futamot nyernek! A második helyen a Wójcik Racing Team személyében szintén egy privát yamahás csapat végzett, nekik is ez a legjobb EWC-helyezésük a fennállásuk óta. A dobogót a műszaki hiba miatt a 30-on túli helyig visszaeső SRC Kawasaki tette teljessé – az egykoron szebb eredményeket is elért istálló egy bronzéremmel búcsúztatta a visszavonuló csapatfőnökét, Gilles Staflert.
A negyedik helyen futott be a Honda gyári csapata, az F.C.C. TSR – bár idén nem nyertek futamot, az itt szerzett pontjaik révén hozzájuk került a 2022-es Endurance világbajnoki cím! Ezt – nem meglepő módon – a Suzukában súlyosan megsérülő Gino Rea-nek ajánlották.
thank you for thinking of Gino who's still fighting hard to recover. We also would like to thank all the people for the support with the fundraising to help him! We are world champions!! 🏆🙏🏻🧡 pic.twitter.com/lR7jcoL26Z
— Gino Rea (@GinoRea) September 18, 2022
Ötödik lett a győzelemtől eleső ERC Endurance Ducati, a hatodik pedig – ahogy már írtuk – a Kovács Bálintot is soraiban tudó MACO Racing Team.
Végeredmény
Íme a 85. Bol d’Or végeredménye: az első tíz helyezettet – illetve Bálint eredeti csapatát – láthatjátok itt, a teljes lista, amely mind a 43 indultó tartalmazza, itt tekinthető meg (kattintásra letöltés indul).
1 | Viltais Racing Igol | EWC | YAMAHA | 718 kör |
2 | Wójcik Racing Team EWC 77 | EWC | YAMAHA | 717 kör |
3 | Webike SRC Kawasaki | EWC | KAWASAKI | 716 kör |
4 | F.C.C. TSR Honda | EWC | HONDA | 714 kör |
5 | ERC Endurance Ducati | EWC | DUCATI | 706 kör |
6 | MACO Racing Team | EWC | YAMAHA | 704 kör |
7 | RAC41 Chromeburner | SST | HONDA | 704 kör |
8 | BMRT 3D Maxess Nevers | SST | KAWASAKI | 702 kör |
9 | Team Bolliger Switzerland | EWC | KAWASAKI | 702 kör |
10 | Pitlane Endurance | SST | YAMAHA | 698 kör |
… | ||||
18 | Wójcik Racing Team STK 777 | SST | YAMAHA | 690 kör |