2024. április 24. 10:10
KezdőlapMotoGPAz F1-es Ferrari betiltott megoldására hajaz az izgalmas újítás a MotoGP-ben

Az F1-es Ferrari betiltott megoldására hajaz az izgalmas újítás a MotoGP-ben

Az Aprilia állt elő a MotoGP idei shakedownjának eddigi legizgalmasabb újításával. A megoldás a Forma-1-ben szereplő Ferrari 2008-as megoldására emlékeztet, de egyelőre nem világos, hogy a kétkerekűek között milyen előnnyel járhat.

Vasárnap és hétfőn megrendezték a MotoGP 2023-as idényének shakedownját. Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, a csapatok, illetve gyártók nem elsősorban a köridőre koncentrálnak, hanem arra, hogy a lehető legtöbb információt gyűjtsék. Erre elsősorban azért van szükség, mert most van lehetőségük kipróbálni az idei szezon fejlesztéseit.

MotoGP, Lorenzo Savadori, Aprilia, Sepang shakedown 1. nap 2023
Eddig nem látott megoldással rukkolt elő az Aprilia a motor burkolatán (Fotó: MotoGP Media)

Nyilvánvalóan mindenki készült újításokkal, amelyek közül az eddigi legizgalmasabb az Aprilia nevéhez fűződik. Az olasz gyártó a MotoGP-ben eddig nem látott megoldással kísérletezik, ám máshol egyáltalán nem számít újdonságnak a dolog. A noaleiek fejlesztése egy olyan megoldásra hajaz, amely szűk másfél évtizede jelent meg az F1-ben.

Na de miről is van szó? Az Aprilia új burkolattal rukkolt elő, amelynek két oldalán egy-egy fordított légbeömlő található. Ilyesmit először lehet látni a MotoGP-ben, és meglehetősen izgalmasnak tűnik. Lorenzo Savadori nem ért el kiemelkedő eredményt, ami persze nem jelent semmit az újítás hatékonyságát illetően, a körülmények ismeretében pedig pláne nem.

Mindez a Forma-1-ben szereplő Ferrari 2008-as, akkoriban rendkívül innovatívnak számító megoldására hajaz. A maranellói istálló F2008-as kódjelű autóján, egészen pontosan az orrkúp alján megjelent egy légbeömlő nyílás az az évi Spanyol Nagydíjon. A levegő innen felgyorsítva az orrkúp tetejére áramlott (az útvonal alakjáról S-csatornának nevezték el a szerkezetet), aminek következtében a pilótafülke körüli légáramlat megtisztult. Emellett kevesebb levegő szorult be az autó alá.

Ennek következtében csökkent az autó légellenállása anélkül, hogy leszorítóerőt vesztett volna. Mindez lehetővé tette a Ferrarinak, hogy kisebb leszorítóerős beállításokat alkalmazzon, amivel Barcelonában 5-6 km/h-t nyert a végsebességet tekintve. A megoldást a következő évre betiltották, ám 2012-ben egy módosított és így kevésbé hatékony formában visszatért, azzal az indokkal, hogy az eszköz elsődlegesen a pilótafülke hűtését szolgálja.

Embed from Getty Images

Ezen a képen jól látszik a Ferrari 2008-as újítása

Az, hogy az Aprilia a Ferrari 2008-as megoldásából merített ihletet, egyáltalán nem véletlen. Marco de Luca akkoriban már hosszú ideje a Ferrari aerodinamikai részlegén dolgozott vezető pozícióban, és ez az újítás elsősorban az ő ötlete volt. Az olasz szakember manapság az Apriliánál tevékenykedik, így bizonyos értelemben csak újra kellett hasznosítania saját korábbi találmányát.

Az olasz gyártó fejlesztését Franco Nugnes, a Motorsport.com spanyol kiadásának szakírója elemezte ki, arra viszont ő sem tudott válaszolni, hogy mindez milyen hasznot hajthat a MotoGP-ben. Nem kizárt, hogy az Aprilia új irányt nyitott a királykategóriában egyre fontosabbá váló aerodinamikai fejlesztéseknek, és a mostani csak egy kezdetleges verzió ahhoz képest, amivé a jövőben ez alakulni fog.