Az Aprilia állt elő a MotoGP idei shakedownjának eddigi legizgalmasabb újításával. A megoldás a Forma-1-ben szereplő Ferrari 2008-as megoldására emlékeztet, de egyelőre nem világos, hogy a kétkerekűek között milyen előnnyel járhat.
Vasárnap és hétfőn megrendezték a MotoGP 2023-as idényének shakedownját. Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, a csapatok, illetve gyártók nem elsősorban a köridőre koncentrálnak, hanem arra, hogy a lehető legtöbb információt gyűjtsék. Erre elsősorban azért van szükség, mert most van lehetőségük kipróbálni az idei szezon fejlesztéseit.
![MotoGP, Lorenzo Savadori, Aprilia, Sepang shakedown 1. nap 2023](https://p1race.hu/wp-content/uploads/2023/02/32-lorenzo-savadori_lg96830.gallery_full_top_lg.jpg)
Nyilvánvalóan mindenki készült újításokkal, amelyek közül az eddigi legizgalmasabb az Aprilia nevéhez fűződik. Az olasz gyártó a MotoGP-ben eddig nem látott megoldással kísérletezik, ám máshol egyáltalán nem számít újdonságnak a dolog. A noaleiek fejlesztése egy olyan megoldásra hajaz, amely szűk másfél évtizede jelent meg az F1-ben.
Na de miről is van szó? Az Aprilia új burkolattal rukkolt elő, amelynek két oldalán egy-egy fordított légbeömlő található. Ilyesmit először lehet látni a MotoGP-ben, és meglehetősen izgalmasnak tűnik. Lorenzo Savadori nem ért el kiemelkedő eredményt, ami persze nem jelent semmit az újítás hatékonyságát illetően, a körülmények ismeretében pedig pláne nem.
Mindez a Forma-1-ben szereplő Ferrari 2008-as, akkoriban rendkívül innovatívnak számító megoldására hajaz. A maranellói istálló F2008-as kódjelű autóján, egészen pontosan az orrkúp alján megjelent egy légbeömlő nyílás az az évi Spanyol Nagydíjon. A levegő innen felgyorsítva az orrkúp tetejére áramlott (az útvonal alakjáról S-csatornának nevezték el a szerkezetet), aminek következtében a pilótafülke körüli légáramlat megtisztult. Emellett kevesebb levegő szorult be az autó alá.
Ennek következtében csökkent az autó légellenállása anélkül, hogy leszorítóerőt vesztett volna. Mindez lehetővé tette a Ferrarinak, hogy kisebb leszorítóerős beállításokat alkalmazzon, amivel Barcelonában 5-6 km/h-t nyert a végsebességet tekintve. A megoldást a következő évre betiltották, ám 2012-ben egy módosított és így kevésbé hatékony formában visszatért, azzal az indokkal, hogy az eszköz elsődlegesen a pilótafülke hűtését szolgálja.
Ezen a képen jól látszik a Ferrari 2008-as újítása
Az, hogy az Aprilia a Ferrari 2008-as megoldásából merített ihletet, egyáltalán nem véletlen. Marco de Luca akkoriban már hosszú ideje a Ferrari aerodinamikai részlegén dolgozott vezető pozícióban, és ez az újítás elsősorban az ő ötlete volt. Az olasz szakember manapság az Apriliánál tevékenykedik, így bizonyos értelemben csak újra kellett hasznosítania saját korábbi találmányát.
Az olasz gyártó fejlesztését Franco Nugnes, a Motorsport.com spanyol kiadásának szakírója elemezte ki, arra viszont ő sem tudott válaszolni, hogy mindez milyen hasznot hajthat a MotoGP-ben. Nem kizárt, hogy az Aprilia új irányt nyitott a királykategóriában egyre fontosabbá váló aerodinamikai fejlesztéseknek, és a mostani csak egy kezdetleges verzió ahhoz képest, amivé a jövőben ez alakulni fog.