2024. április 13. 20:45
KezdőlapMotoGPKötelezően egységes alkatrész, de nem jut mindenkinek – befolyásolhatja ez a felkészülést?

Kötelezően egységes alkatrész, de nem jut mindenkinek – befolyásolhatja ez a felkészülést?

A MotoGP-be is elérkezett az elektronikai alkatrész-hiány, ami néhány csapat felkészülését megnehezítheti. Hogy mennyire nagy a baj, azt a motorsport.com oldalnak árulta el egy mérnök.

A bajnokság kiegyenlítése érdekében a MotoGP 2018-ban bevezette az egységes elektronikát, egy külső beszállító által gyártott motor-vezérlőegységet, amely minden csapat számára azonos. A Magneti Marelli által tervezett ECU idén frissítést kapott, ami azonban nem elérhető minden csapat számára.

Az eredeti elképzelés szerint minden csapat négy egységet kapott volna a sepangi teszt előtt. A chipek beszerzésével kapcsolatos problémák azonban megakadályozták, hogy a beszállítónak elegendő alkatrésze legyen minden egység legyártásához. Egyelőre csak a bajnokságban részt vevő öt gyártó (Ducati, Aprilia, KTM, Honda és Yamaha) gyári csapatai tudták beszerezni az új  alkatrészeket, míg a privát csapatok (LCR, GasGas, Pramac, Gresini, VR46 és RNF) még mindig a régi vezérlőegységet használják, és nem tudni, mikor kapják meg az újat. Ez akár hónapokig is tarthat.

„A beszállítónak nincs elég félvezetője ahhoz, hogy az összes csapatot ellássa, így egyelőre csak a gyári csapatok kapták meg” – mondta a Ducati szatellitcsapathoz köthető mérnök. „Az új vezérlőegység nem radikálisan más, ez egy fejlesztés, de erősebb. A probléma az, hogy nincs kifejlesztve, és egyelőre nincs előnye a régivel szemben, csak annyi, hogy több memóriával és nagyobb sebességgel rendelkezik az információk feldolgozásához, feltöltéséhez és letöltéséhez. Ez inkább egy hőmérséklet-biztonsági frissítés, és bár lehet, hogy fejlesztés, de a szoftver ugyanaz. Végeztünk teszteket a kettőt összehasonlítva, aminek az eredménye az, hogy a versenyzők számára nem jelent nagy változást, nem vették észre a különbséget.”

Elvileg a MotoGP szabályzata kimondja, hogy minden versenygépnek ugyanazt a Magneti Marelli IPS-160 ECU-t kell használnia, de nincs szó arról, hogy ugyanazon hardver különböző verzióit használnák, így jogilag semmi akadálya nem lehet annak, hogy a MotoGP a 2023-as szezont Portimãóban kezdje meg, annak ellenére, hogy a szatellit csapatok a tavalyi ECU-val versenyezhetnek.

A GPone.com szerint a Gyártók Szövetsége már intézkedik, és kétféle forgatókönyvet fontolgatnak az első versenyekre: megvárják, amíg elegendő vezérlőegység lesz az új változatból, és a 2022-es ECU-t használják tovább, vagy csak a gyári csapatok kezdik az évet a módosított változattal, a többiek pedig megvárják, amíg a Magneti Marelli a maradék ECU-kat le tudja szállítani a privát csapatoknak.

A megkérdezett technikusok úgy vélik, hogy az új vezérlőegységek finomhangolására a közelgő portimãói teszt (március 11-12.) során kerül sor. „Az elképzelés az, hogy ez javítani fogja a MotoGP-motorok elektronikus teljesítményét” – mondta a Ducati szatellitcsapatának mérnöke, ami a gyári csapatoknak enyhe előnyt jelenthet a privát csapatokkal szemben. Kezdetben a késés leginkább azokat a szatellitcsapat versenyzőit érintheti, akiknek gyári szerződésük van, hogy ugyanazt az anyagot kapják, mint a gyári versenyzők, mint például a Pramac Ducati pilótái, Jorge Martín és Johann Zarco, az LRC-Hondánál Alex Rins és a GasGasnál Pol Espargaró és Augusto Fernández párosa.