back to top
2024. november 22. 12:54
KezdőlapMotorsportSérülés és piros zászló után újabb nagyon szoros befutót hozott Amerika legrangosabb...

Sérülés és piros zászló után újabb nagyon szoros befutót hozott Amerika legrangosabb motorversenye

A tavalyi után ismét hihetetlenül szoros befutót hozott a Daytonai 200 mérföldes motorverseny. A futamot piros zászlóval kellett megszakítani, korábban pedig egy sérülés is történt.

Szombaton rendezték meg az Amerikai Egyesült Államok legnagyobb presztízzsel bíró motorversenyét, a Daytonai 200 mérföldes viadalt. Az idei kiírás a 81. volt – a versenyt tehát már a daytonai oválpálya 1959-es építése előtt is megrendezték Daytona Beach homokos tengerpartján.

A legendás viadalt 2005 óta a Supersport (illetve az ahhoz nagyban hasonlító Formula Extreme, illetve Daytona Sportbike) géposztály számára írják ki, így a futamon rendszerint részt vesz a MotoAmerica Supersport-bajnokság krémje – de nemcsak ők, hanem olykor más, európai versenyzők is elindulnak. Így idén a nevezési listán találtunk – többek között – két „mindenevőt”, akik a Supersport-vb-től a Brit Superbike-on át az Endurance-vb-ig már sok helyen elindultak: a tavalyi harmadik helyezett portugált, Sheridan Moraist és az újonc spanyol Xavi Forést. Utóbbi idén az amerikai Supersport-bajnokságban fog versenyezni a gyári Ducati csapat, a Warhorse HSBK színeiben. Ott a címvédő Josh Herrin helyét veszi át, aki idénre visszamegy a királykategóriába Danilo Petrucci helyére.

Nem szerepelt azonban a nevezési listán az Amerikában élő magyar, Halász Antal, aki az elmúlt évek Daytona 200-ain rendszeresen elindult.

A rajtelsőséget az említett Herrin szerezte meg, a mellőle a yamahás PJ Jacobsen és a suzukis Tyler Scott indulhattak. Forés a 14., míg Morais a 15. rajthelyre kvalifikálta magát. Ám a két európainak hamar véget ért a floridai kaland: Forés az 57 körösre tervezett futamot már négy kör után feladni kényszerült egy műszaki probléma miatt; Morais pedig ott sem tudott lenni a rajtrácson, mivel a kvalifikáció során egy bukás következtében megsérült, így visszalépett a futamtól.

A rajt simán eljött, az első körökben az élmenők leszakították maguktól a többieket. Olyanok mentek ott, akik mindannyian esélyesek voltak a győzelemre: a már említett Herrin; a korábbi AMA Superbike bajnok Josh Hayes (Yamaha); a korábbi MotoAmerica Supersport-bajnok mexikói Richie Escalante (Suzuki); a legutóbbi két Daytona 200 győztese, Brandon Paasch (Triumph); a négyszeres győztes Danny Eslick (Triumph); a Supersport-világbajnoki futamgyőztes PJ Jacobsen (Yamaha); a tavalyi ezüstérmes dél-afrikai Cameron Petersen (Yamaha); valamint a bombaformában lévő Hayden Gillim (Suzuki). A főtribünről nézve így nézett ki a futam első fele:

Petersen a rakoncátlankodó kuplung miatt pár kör után leszakadt az élbolyról, amely a 18. kör környékén történő első boxkiállások során kettévált. A 23. kör után Escalante, Eslick, Herrin és Hayes alkották az élmenők csoportját. Jacobsen és Paasch jó 6 másodperccel mögöttük voltak – Paasch ráadásul kapott egy 15 másodperces büntetést boxutcai gyorshajtás miatt, ami azt jelentette, hogy elbúcsúzhatott a zsinórban harmadik győzelmétől. Jacobsen a 31. körben elesett, ám folytatni tudta. Ahogy teltek a körök, Eslick már nem tudta tartani a lépést, Hayest pedig feltartották a lekörözött versenyzők – így Escalante és Herrin ketten maradtak az élen, és körökön át ádáz csatát vívtak az elsőségért. A ducatis azonban egy merész manőver révén kiütötte a mexikói riválisát:

Az 52. körben Teagg Hobbs és Jason Waters bukása miatt piros zászlóval megállították a futamot. A szabályok értelmében (a piros zászlót követő újraindítás után minimum 10 kört kell teljesíteni) a versenyirányítás úgy döntött, hogy a hátralévő 5 körhöz még 5-öt adnak, így a Daytona 200 végül „Daytona 217” lett. További döntésük volt még, hogy Escalante kilökése miatt Herrin nem az első, hanem a hetedik rajtkockából kezdheti meg az újraindított versenyt.

A 10 körös futamon hamar kialakult egy hatfős élboly: Herrin, Petersen, Paasch, Hayes, Jacobsen és Hobbs. Az utolsó kört Herrin kezdte meg az élen, ám az oválra visszaérve Hayes átvette a vezetést, és az utolsó kanyarig tartotta is az első helyet – ám a befutónál Herrin a szélárnyékot kihasználva elment mellette, és megszerezte a győzelmet!

Josh Herrin 13, a Ducati pedig 12 év után nyert ismét Daytonában – mindkettejüknek ez a második győzelmük! Herrin ezzel rekordot döntött: két daytonai győzelem között még senkinek sem kellett ilyen hosszú időt várnia (az eddigi csúcstartó Eddie Lawson volt hét évvel – 1986 és 1993).

Bár a befutónál egyetlen ezreddel megelőzte Josh Hayest, az említett büntetés miatt Brandon Paasch második helyett csak 12. lett végül. Hayes számára ezúttal sem jött össze a daytonai győzelem (2008-ban utólag megfosztották a diadaltól szabálytalan főtengely miatt), és be kellett érnie az ezüsttel. A dobogót az egy darabig körhátrányban is lévő Cameron Petersen tette teljessé. Büszke lehet magára a 4., illetve 5. helyen záró Hayden Gillim és PJ Jacobsen, mivel mindketten buktak a futam során, de folytatni tudták, és ilyen előkelő pozícióba zárkóztak fel.

A 81. Daytonai 200 mérföldes első tíz helyezettje

# Versenyző Csapat Motor Különbség
1 Josh HERRIN Warhorse HSBK DUCATI 62 kör
2 Josh HAYES Squid Hunter Racing YAMAHA +0,070
3 Cameron PETERSEN Attack Performance YAMAHA +0,140
4 Hayden GILLIM Disrupt Racing SUZUKI +0,173
5 PJ JACOBSEN Tytlers Cycle YAMAHA +0,439
6 Teagg HOBBS M4 ECSTAR SUZUKI +1,279
7 Geoff MAY Disrupt Racing SUZUKI +4,462
8 Danny ESLICK TOBC Racing TRIUMPH +11,776
9 Matt TRUELOVE Truelove Brothers YAMAHA +11,780
10 Jason FARRELL Farrell Performance KAWASAKI +14,523

 

Itt megtekinthető a futam negyedórás összefoglalója: