A tavalyi után ismét hihetetlenül szoros befutót hozott a Daytonai 200 mérföldes motorverseny. A futamot piros zászlóval kellett megszakítani, korábban pedig egy sérülés is történt.
Szombaton rendezték meg az Amerikai Egyesült Államok legnagyobb presztízzsel bíró motorversenyét, a Daytonai 200 mérföldes viadalt. Az idei kiírás a 81. volt – a versenyt tehát már a daytonai oválpálya 1959-es építése előtt is megrendezték Daytona Beach homokos tengerpartján.
A legendás viadalt 2005 óta a Supersport (illetve az ahhoz nagyban hasonlító Formula Extreme, illetve Daytona Sportbike) géposztály számára írják ki, így a futamon rendszerint részt vesz a MotoAmerica Supersport-bajnokság krémje – de nemcsak ők, hanem olykor más, európai versenyzők is elindulnak. Így idén a nevezési listán találtunk – többek között – két „mindenevőt”, akik a Supersport-vb-től a Brit Superbike-on át az Endurance-vb-ig már sok helyen elindultak: a tavalyi harmadik helyezett portugált, Sheridan Moraist és az újonc spanyol Xavi Forést. Utóbbi idén az amerikai Supersport-bajnokságban fog versenyezni a gyári Ducati csapat, a Warhorse HSBK színeiben. Ott a címvédő Josh Herrin helyét veszi át, aki idénre visszamegy a királykategóriába Danilo Petrucci helyére.
The Italian Job: @joshherrin and @XaviFores set for two-pronged attack on the Daytona 200 at Daytona International Speedway. https://t.co/oMTgRAc1OT pic.twitter.com/8cMqBtiNLZ
— MotoAmerica (@MotoAmerica) March 7, 2023
Nem szerepelt azonban a nevezési listán az Amerikában élő magyar, Halász Antal, aki az elmúlt évek Daytona 200-ain rendszeresen elindult.
A rajtelsőséget az említett Herrin szerezte meg, a mellőle a yamahás PJ Jacobsen és a suzukis Tyler Scott indulhattak. Forés a 14., míg Morais a 15. rajthelyre kvalifikálta magát. Ám a két európainak hamar véget ért a floridai kaland: Forés az 57 körösre tervezett futamot már négy kör után feladni kényszerült egy műszaki probléma miatt; Morais pedig ott sem tudott lenni a rajtrácson, mivel a kvalifikáció során egy bukás következtében megsérült, így visszalépett a futamtól.
A rajt simán eljött, az első körökben az élmenők leszakították maguktól a többieket. Olyanok mentek ott, akik mindannyian esélyesek voltak a győzelemre: a már említett Herrin; a korábbi AMA Superbike bajnok Josh Hayes (Yamaha); a korábbi MotoAmerica Supersport-bajnok mexikói Richie Escalante (Suzuki); a legutóbbi két Daytona 200 győztese, Brandon Paasch (Triumph); a négyszeres győztes Danny Eslick (Triumph); a Supersport-világbajnoki futamgyőztes PJ Jacobsen (Yamaha); a tavalyi ezüstérmes dél-afrikai Cameron Petersen (Yamaha); valamint a bombaformában lévő Hayden Gillim (Suzuki). A főtribünről nézve így nézett ki a futam első fele:
#DAYTONA200 #BikeWeek2023 @DAYTONA @MotoAmerica Loving this view ❤️ pic.twitter.com/az2DeXVusP
— 🏁🏳️🌈Buckle KB18🏳️🌈🏁 (@speedway_18) March 11, 2023
Petersen a rakoncátlankodó kuplung miatt pár kör után leszakadt az élbolyról, amely a 18. kör környékén történő első boxkiállások során kettévált. A 23. kör után Escalante, Eslick, Herrin és Hayes alkották az élmenők csoportját. Jacobsen és Paasch jó 6 másodperccel mögöttük voltak – Paasch ráadásul kapott egy 15 másodperces büntetést boxutcai gyorshajtás miatt, ami azt jelentette, hogy elbúcsúzhatott a zsinórban harmadik győzelmétől. Jacobsen a 31. körben elesett, ám folytatni tudta. Ahogy teltek a körök, Eslick már nem tudta tartani a lépést, Hayest pedig feltartották a lekörözött versenyzők – így Escalante és Herrin ketten maradtak az élen, és körökön át ádáz csatát vívtak az elsőségért. A ducatis azonban egy merész manőver révén kiütötte a mexikói riválisát:
Daytona 200 competitors @EscalanteRichie and @joshherrin were battling for the lead when Herrin saw a place to overtake Escalante on the inside. The pass resulted in Escalante sliding off the track and out of the race. Weigh in on what you thought of the move. @DAYTONA pic.twitter.com/WBvEvXzCWt
— MotoAmerica (@MotoAmerica) March 12, 2023
Az 52. körben Teagg Hobbs és Jason Waters bukása miatt piros zászlóval megállították a futamot. A szabályok értelmében (a piros zászlót követő újraindítás után minimum 10 kört kell teljesíteni) a versenyirányítás úgy döntött, hogy a hátralévő 5 körhöz még 5-öt adnak, így a Daytona 200 végül „Daytona 217” lett. További döntésük volt még, hogy Escalante kilökése miatt Herrin nem az első, hanem a hetedik rajtkockából kezdheti meg az újraindított versenyt.
A 10 körös futamon hamar kialakult egy hatfős élboly: Herrin, Petersen, Paasch, Hayes, Jacobsen és Hobbs. Az utolsó kört Herrin kezdte meg az élen, ám az oválra visszaérve Hayes átvette a vezetést, és az utolsó kanyarig tartotta is az első helyet – ám a befutónál Herrin a szélárnyékot kihasználva elment mellette, és megszerezte a győzelmet!
Josh Herrin 13, a Ducati pedig 12 év után nyert ismét Daytonában – mindkettejüknek ez a második győzelmük! Herrin ezzel rekordot döntött: két daytonai győzelem között még senkinek sem kellett ilyen hosszú időt várnia (az eddigi csúcstartó Eddie Lawson volt hét évvel – 1986 és 1993).
DUCATI DOES DAYTONA! Josh Herrin (#1 Warhorse HSBK Ducati) took his and Ducati's 2nd win in the iconic Daytona 200 race after starting from pole. Josh kept his cool in a 10-lap sprint finish after a late red flag. Fores (#12) out with a mechanical #ForzaDucati #DucatiPanigaleV2 pic.twitter.com/49aKmMUk9n
— Ducati Corse (@ducaticorse) March 12, 2023
Bár a befutónál egyetlen ezreddel megelőzte Josh Hayest, az említett büntetés miatt Brandon Paasch második helyett csak 12. lett végül. Hayes számára ezúttal sem jött össze a daytonai győzelem (2008-ban utólag megfosztották a diadaltól szabálytalan főtengely miatt), és be kellett érnie az ezüsttel. A dobogót az egy darabig körhátrányban is lévő Cameron Petersen tette teljessé. Büszke lehet magára a 4., illetve 5. helyen záró Hayden Gillim és PJ Jacobsen, mivel mindketten buktak a futam során, de folytatni tudták, és ilyen előkelő pozícióba zárkóztak fel.
A 81. Daytonai 200 mérföldes első tíz helyezettje
# | Versenyző | Csapat | Motor | Különbség |
1 | Josh HERRIN | Warhorse HSBK | DUCATI | 62 kör |
2 | Josh HAYES | Squid Hunter Racing | YAMAHA | +0,070 |
3 | Cameron PETERSEN | Attack Performance | YAMAHA | +0,140 |
4 | Hayden GILLIM | Disrupt Racing | SUZUKI | +0,173 |
5 | PJ JACOBSEN | Tytlers Cycle | YAMAHA | +0,439 |
6 | Teagg HOBBS | M4 ECSTAR | SUZUKI | +1,279 |
7 | Geoff MAY | Disrupt Racing | SUZUKI | +4,462 |
8 | Danny ESLICK | TOBC Racing | TRIUMPH | +11,776 |
9 | Matt TRUELOVE | Truelove Brothers | YAMAHA | +11,780 |
10 | Jason FARRELL | Farrell Performance | KAWASAKI | +14,523 |
Itt megtekinthető a futam negyedórás összefoglalója: