back to top
2024. június 19. 10:29
KezdőlapMotoGPTehetsége ellenére negatív rekorder lett a „texasi tornádó”, akire egy tragédia miatt...

Tehetsége ellenére negatív rekorder lett a „texasi tornádó”, akire egy tragédia miatt is emlékeznek

A „texasi tornádó”, aki képes volt borsot törni olyan nagy nevek orra alá, mint Nicky Hayden, aki szókimondó, néha már-már csípős megjegyzéseivel kora egyik leghumorosabb figurája volt a paddockban, tehetségéről nem is beszélve. Idézzük fel együtt az 5-ös rajtszámmal versenyző Colin Edwards pályafutását a MotoGP-szezon nyitóversenyéig tartó visszaszámlálásunk első napján!

Colin Edwards a texasi Conroe-ban született 1974. február 27-én. Hároméves korában ausztrál édesapja, Colin Edwards Sr. (aki maga is amatőr motorversenyző volt) vásárolt neki egy minimotort, és Edwards négyévesen indult az első motokrosszversenyén. A következő tíz évben az Egyesült Államok egyik legjobb junior motokrosszversenyzőjévé vált, és futamok tucatjait nyerte meg az 50 és 80 köbcentis kategóriákban helyi, regionális és országos versenyeken.

1988-ban, 14 éves korában Edwards abbahagyta a motokrosszversenyzést, mivel a tinédzserkor szokásos követelményei közbeszóltak. 1990-ben azonban úgy döntött, hogy megpróbálkozik országúti versenyzéssel.

1991-ben Edwards helyi amatőr országúti versenyeken kezdett el indulni, de gyorsan eljutott az országos versenyekre is. Abban az évben minden amatőr versenyen veretlen volt, amire benevezett, és számos országos amatőr bajnoki címet nyert. Teljesítménye elég meggyőző volt ahhoz, hogy a South West Motorsports szponzori ajánlatot tegyen neki, és Edwards közvetlenül az 1992-es szezon kezdete előtt vált profivá.

Első profi szezonjában Edwards az AMA 250cc National Series-ben indult. 1992-ben kilenc versenyből ötöt megnyert, és országos bajnok lett a második helyezett Kenny Roberts, Jr. előtt.

1995-ben Edwardsnak felajánlottak egy gyári ülést a Yamahánál a Superbike-világbajnokságban. Az említett évben szerzett eredményei kiábrándítóak voltak, mivel Edwardsnak nehéz volt alkalmazkodnia a globális versenyzés követelményeihez, és kihagyta az utolsó két fordulót, miután csapattársa, Yasutomo Nagai meghalt egy Assenben történt balesetben.

1996-ban Edwards Noriyuki Hagával közösen győzelmet aratott a suzukai 8 órás versenyen egy Yamahával, ami az első nemzetközi győzelme volt. (Még két győzelmet jegyezhet innen: 2001-ben Valentino Rossival, majd 2002-ben a néhai Daijiro Katóval, mindkétszer Hondával.)

1997 ismét csalódást keltő év volt Edwards számára, mivel a Superbike-világbajnokság ötödik fordulóján elszenvedett sérülései miatt kénytelen volt visszalépni a versenyzéstől. Szerencsére Edwardsnak sikerült szerződést kötnie a Hondával, hogy az RC45-ös motorkerékpárral induljon az 1998-as világbajnokságon. Ebben az évben összesítésben az ötödik helyen végzett, és megszerezte első egyéni nemzetközi győzelmeit egy monzai kettős győzelemmel.

1999-ben folytatta sikersorozatát, majd 2000-ben Edwards az új Honda VTR-1000 SP1/RC51 kéthengeres motorkerékpárral Superbike-világbajnok lett, miután a Yamaha versenyzőjét és a pontversenyben vezető Noriyuki Hagát kizárták, mivel doppingvétségen kapták.

Edwards 2001-ben második lett a Ducati versenyzője, Troy Bayliss mögött, de 2002-ben visszaszerezte a bajnoki címet.

2003-ban igazolt át a MotoGP-be. A nagy bajban lévő Aprilia csapatánál versenyzett az RS Cube motorral, és az egyetlen figyelemre méltó eredménye ebben az egyébként kudarcokkal teli évben az volt, hogy elkerült egy súlyos sérülést, amikor a Sachsenringen egy rosszul felszerelt tanksapka miatt kigyulladt a gépe. Edwards, akit minden mindenki nagyszerű tesztelőnek tartott a paddockban, hiába próbált segíteni a bajba jutott csapaton.

2004-ben Edwards a Telefonica Movistar Honda színeiben versenyzett, és Doningtonban megszerezte első dobogós helyezését a MotoGP-ben és az ötödik helyen zárta a szezont.

2005-ben a Gauloises Yamaha gyári csapatához került mint a világbajnok, Valentino Rossi csapattársa. Legjobb eredménye egy második hely volt Laguna Secában, honfitársa, Nicky Hayden mögött.

2006-ban Colin Edwards továbbra is a Yamaha gyári csapatánál versenyzett. Egyik legemlékezetesebb futama Assenben volt ebben a szezonban, mikor a rajtnál átvette a vezetést, és egészen az utolsó körig uralta a mezőnyt, mikor Hayden megelőzte őt. Éles csata vette kezdetét a két versenyző között, és amikor a későbbi világbajnok az utolsó sikánban ismét megpróbálta megelőzni, Edwards átfutott az AstroTurfön, és elvesztette uralmát a motorja felett, de sikerült visszaállnia a versenybe, melyet a 13. helyen fejezett be végül.

A 2007-es év már korán nagyszerű kilátásokat hozott. Edwards a Yamaha gyári csapatával, a most már Fiat Yamaha néven ismert Yamaha YZR-M1 800 köbcentiméteres motorral indult az új Yamaha YZR-M1 800-as modellel. Miután azonban Isztambulban a második rajtkockából indult, az első körben Olivier Jacque által okozott baleset miatt kiesett. Le Mans-ban megszerezte a pole pozíciót, de a nedves körülmények okán megkockáztatta, hogy nedves gumikra vált. Túl korán tette ezt, és mire elég nedves lett a pálya, a gumik felmondták a szolgálatot, így kénytelen volt még egyszer kiállni, ami egyet jelentett a biztos vereséggel.

A 2008-as szezonban elérkezett a revans ideje. Miután a 6. helyre kvalifikálta magát Assenben, Rossi korai bukása őt is hátráltatta, így az első kör végén az utolsó előtti helyen állt, de feljött, és az utolsó kanyarban megelőzte Haydent, akinek kifogyott az üzemanyaga, így visszavágott fiatal honfitársának. Colin Edwards eredményei egy németországi baleset után kezdtek romlani. A következő négy versenyen nem tudott az első tízbe kerülni.

Edwards a 2009-es MotoGP-szezonban ismét egyenletes formát mutatott, és a bajnokság legerősebb szatellitversenyzőjeként mutatkozott be. A Donington Parkban rendezett Brit Nagydíjon a második helyet szerezte meg. Miután a San Marinó-i Nagydíjon balesetet szenvedett, Edwards jellemzően szókimondó kritikát fogalmazott meg Alex de Angelis felé, azt állítva:

„De Angelis volt az, aki ma hős akart lenni, és ez ma nem jött össze. Ő az a srác, akinek Valentino szamársisakját kellett volna viselnie” ─ utalva az olasz által viselt különleges kiadású sisakra.

2009. október 1-jén Edwards bejelentette, hogy egyéves szerződéshosszabbítást írt alá, amelynek értelmében a 2010-es szezonban is a Tech3 Yamaha színeiben fog versenyezni, majd ezt egy újabb idény követte a csapatnál.

2011. október 23-án Valentino Rossival együtt Edwards is részese volt Maláj Nagydíjon a Marco Simoncelli halálos balesetében, amelyben megsérült a bal válla, és ez véget vetett a szezonjának.

2012 és 2014 között a Forward Racing csapatot erősítette, majd bejelentette, hogy a következő két évben a Yamaha és a Michelin tesztpilótája lesz, egyúttal vissza is vonult az aktív versenyzéstől. 196 futamával ő szerepelt a legtöbb versenyen a királykategóriában úgy, hogy egyszer sem tudott győzni. (Aleix Espargaró ideiglenesen megdöntötte a rekordját, de a tavalyi argentínai diadalával lekerült erről a listáról.) Magánéletét tekintve 1999 óta házas, feleségével Alyssiával boldog szülők.