2020-ban bombaként robbant a hír, miszerint Magyarországon is lesz a közeljövőben MotoGP-futam, mégpedig Hajdúnánáson. A projekt egyelőre áll, de akár lehet más alternatíva is arra, hogy hazánk vendégül láthassa a királykategória mezőnyét.
2020-ban bejelentették, hogy Hajdúnánáson MotoGP-pálya épül, mely 2023-ra készül el, összesen 65 milliárd forintból. A tervek szerint a pálya megépítése után legalább nyolc évig rendeznének itt világbajnoki futamot a Dorna Sportsszal kötött megállapodás szerint. A hajdúsági aszfaltcsík azonban biztosan nem fog megépülni az idei esztendőben, amit Tiba István, a térség országgyűlési képviselője is megerősített január elején.
Ahogy arról társoldalunk, a Racingline.hu is beszámolt, a Hungaroring kedden sajtótájékoztatót tartott az aszfaltcsík jövőjéről és a tervezett felújítási munkálatokról. Az eseményen dr. Schmidt Ádám sportért felelős államtitkár, valamint Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója ismertette a részleteket, mely során kitértek arra is, hogy a felújítás során megvizsgálják annak lehetőségét is, hogy a pályát alkalmassá tegyék MotoGP-futamok lebonyolítására is.
Megszületett a döntés, ekkorra fog teljesen megújulni a Hungaroring
„Ha a Hungaroringen egy ilyen léptékű fejlesztés megvalósul, akkor azt gondolom, hogy teljesen józan gondolkodást igénylő hozzáállás minden döntéshozó részéről, hogy kerüljön megvizsgálásra, hogy ez a pálya alkalmas lehet-e arra, hogy MotoGP-futat is rendezzen. Egyelőre ebben ott tartunk, hogy a mostani felhatalmazás arra szól, hogy vizsgáljuk meg azt, hogy ez a pálya fejleszthető-e úgy, és átalakítható-e úgy, hogy MotoGP-kompatibilis legyen. Ha a műszaki szakemberek azt mondják, hogy alkalmas, és a jogtulajdonos is azt mondja, hogy hozzájárul ahhoz, hogy legyen itt MotoGP-futam, utána van egy háromfős bizottság, ahol az éppen aktuális motorversenyzőket idehívják, és mennek egy tesztkört. Utána nekik van vétójoguk arra vonatkozóan, hogy azt mondják, ők nem szeretnék, hogy itt MotoGP-futam legyen. Azonban nem tartunk itt, jelenleg ott tartunk, hogy indokolt az ilyen volumenű fejlesztésnél, hogy megvizsgáljuk, hogy egyáltalán alkalmas lehet-e a pálya.” – mondta Schmidt.
A pálya vonalvezetése alkalmas lehet egy motorverseny lebonyolítására, azonban a motorsportban teljesen más biztonsági előírásoknak kell megfelelni, mint a négykerekű küzdelmekben. Figyelembe kell venni a kerékvetők magasságát, illetve pozicionálását, valamint a bukóterek méretét és felületét is, hiszen a MotoGP-ben a kavicságy egy fontos biztonsági szempont. A bukóterek kialakításánál azt is figyelembe kell venni, hogy ez bizonyos lelátók áthelyezésével is járhat.
„A nézőtér is tolódik, mert ha a tizennégyes és az egyes kanyar átalakításra kerül, akkor egy akkora bukóteret kellene kialakítani, amely érintené a nézőteret is, főleg a tizennégyesben. Ami egyébként nem baj, mert pontosan tudjuk, hogy azok a lelátók nagyon régiek és elavultak, tehát ha már megcsináljuk a Hungaroringet, akkor csináljuk meg rendesen természetesen, hogy a pálya kihasználtsága még jobb legyen.” – részletezte Gyulay.
Nem ez lenne az első alkalom, hogy a Hungaroring látja vendégül a motorozás elit kategóriáját, hiszen 1990-ben és 1992-ben már rendeztek futamokat a pályán a MotoGP korábbi érájában, melyek Mick Doohan és Eddie Lawson győzelmével zárultak az 500 köbcentisek között.
Az utóbbi napokban felröppentek olyan pletykák is, hogy akár a balatonfőkajári Balaton Park Circuit is otthont adhat a jövőben MotoGP-futamoknak, bár ehhez további fejlesztésekre lenne szükség ezen az aszfaltcsíkon is. Annyi bizonyosnak tűnik, hogy a balatoni pályát az idei esztendőben a négykerekűek már használni fogják versenyzés céljából.