back to top
2024. november 22. 04:15
KezdőlapMagyarokA Superbike-vb a realitás a magyar motorsport egyik nagy reménységének ─ interjú...

A Superbike-vb a realitás a magyar motorsport egyik nagy reménységének ─ interjú Talmácsi Gáborral

Kovács Bálint, a H-Moto Team versenyzője idén az Endurance-világbajnokság mellett a német IDM-ben is versenyezni fog, méghozzá a BMW gyári színeiben. Talmácsi Gábor szerint számos előnye van a párhuzamos szereplésnek.

A magyar tehetség nem mindennapi kihívás elé néz ebben a szezonban, hiszen két sorozatban is megméretteti magát, ezenkívül tanulmányaira is igyekszik odafigyelni. Kollégánk, Majer Dániel a 2007-es év 125 köbcentis világbajnokát, Talmácsi Gábort kérdezte Bálint esélyeiről, illetve jövőbeli terveiről.

Az első, és talán a legfontosabb dolog, amivel Bálintnak szembe kell néznie, hogy két teljesen különböző motorról van szó. Talmácsi elmagyarázta, mi a különbség a két gép között vezetéstechnikailag, ám azt is megjegyezte, hogy a fiatal magyar versenyző számára ez akár előnyös is lehet.

„A német bajnokságban való részvétel az gyakorlatilag egy sprintfutam, egy nagyon magas szintű csapattal, amelynek sok tapasztalata van, mert a Superbike-világbajnokság miatt motorokat is építenek, és az egy teljesen másfajta kihívás. A gyors tempó a fontos, míg az EWC-n (lényegében ez egy hosszútávú megmérettetés, ami ebben az évben 3 alkalommal kerül megrendezésre Európában, egy futam pedig Japánban lesz), amikor nyilván nem mennek lassan, bár nem úgy kell elképzelni, mint egy sprintversenyt, egészen más a stratégia.”

„Az egyiken Bálint egy BMW-n ül, a másik esetben pedig egy Yamahán, ami nem hiszem, hogy probléma, mert egy jó versenyző ezt meg tudja oldani. Én is számos motormárkával versenyeztem, a fejlesztések oda-vissza működhetnek, mert ami az egyiken jó, az a másikon is jó lehet. Stratégiájában szerintem nagyon jó döntés, hogy egyik versenysorozat támogatja a másikat, és ez egy nagyon jó felkészülés is, mert egy endurance futamon nagyon sokat lehet motorozni. Néha egy ilyen versenyen valaki annyit motorozik, mint más összesen egy bajnokságban. Hatalmas lehetőség, versenykörülmények között egy tapadós pályán, kemény ellenfelekkel. Nagyon jó stratégiai lépésnek tartom ezt Bálinttól. Ha fiatalon már ilyen sikeres, ez egy nagyon jó döntés, hogy párhuzamos bajnokságban versenyez. Ha én lehettem volna ebben a helyzetben anno, mikor még versenyeztem, akkor ezt én is így tenném.”

Elkerülné a pofont, amely sok pályatársára várhat – interjú Kovács Bálint motorversenyzővel

Kollégánk arra is kíváncsi volt, hogy vajon Talmácsi korábban részt vett-e olyan teszten, ami nem gyorsasági motorral történt, illetve mennyire válik ez a versenyző előnyére adott esetben.

„Mindenkinél egyéni, nincsenek szabályok. A közösségi médiában látjuk manapság, hogy más csapatok hogy csinálják. Mindenkinek megvan a saját metodikája, ismerni kell a versenyzőt, hogy milyen feladat elé lehet őt állítani. A jelenlegi piaci helyzetben szerintem ez egy jó irány.”

Milyen céllal tekinthet Bálint a jövőre? Szóba jöhet esetleg a Superbike-világbajnokságon való részvétel, vagy MotoGP-s szereplés?

„Inkább a realitás. Jó dolog álmokat megcélozni, de jelenleg a kisebb kategóriákban sincs versenyzőnk, akit mondjuk a MotoGP-ben tudnánk indítani, sem anyagi szempontból, sem a testi adottságokat figyelembe véve. Bálint számára egy ezres motor lenne a legmegfelelőbb, én úgy gondolom, így inkább a Superbike-ot részesítjük előnyben. Az ő tehetsége és kapacitása elegendő ahhoz, hogy ez egy reális cél lehessen.”

Bálint ugyan még nagyon fiatal, de kollégánk arra is kíváncsi volt, mi történik egy versenyzővel, ha eljár felette az idő, és a visszavonulás mellett dönt.

„Az autó- és motorsport az egy szakasz az ember életében. Amikor Rossi 43 évesen visszavonult, az tényleg egy óriási szám volt az életkorát tekintve. A pilóták 6 évesen kezdik, rendszerint 30-32 évesen már váltanak, és kisebb bajnokságokban indulnak inkább. Bálintnak így van 10 komoly éve, amikor világszinten versenyezhet. Van az a váltás a sportolók életében, ami tervezett és nem robbanásszerű, természetesen van különbség a kettő között. A tanulmányait szerencsére nem befolyásolja olyan mértékben a motorozás, hogy bármilyen problémája is adódna.”