A MotoGP pilótái arra készülnek, hogy létrehozzanak egy versenyzői szakszervezetet, nagyjából olyan módon, ahogyan az a Forma–1-ben már évtizedek óta létezik. A mezőny tagjai ezzel a lépéssel akarják növelni érdekérvényesítő képességüket.
Bár a Biztonsági Bizottság ülésein a versenyzők is felszólalhatnak, és figyelembe veszik a szavukat, illetve a véleményüket, saját érdekvédelmi szervezettel nem rendelkeznek. Ellentétben a csapatokkal és a gyártókkal, hiszen előbbieket az IRTA, utóbbiakat az MSMA képviseli, adott esetben a sportág más érintettjeivel szemben. Azonban könnyen lehet, hogy mindez hamarosan megváltozik, és a pilóták megalapítják saját szövetségüket.
„Minden sportágban van sportolói szakszervezet – nyilatkozta Aleix Espargaró. – Erre szükség van.” A gyári Aprilia versenyzőjének igaza van, elég csak ránézni a négykerekű királykategóriára, a Forma–1-re. Az ott versenyző pilóták már 1961-ben megalapították a GPDA néven ismert szakszervezetüket, és bár ez 1982-ben feloszlott, Roland Ratzenberger és Ayrton Senna imolai tragédiája után 1994-ben ismét létrehozták. A GPDA-nak rendszerint egy elnöke van egy korábbi vagy aktív versenyző személyében, illetve egy vagy több igazgatóval rendelkezik. Korábban csak aktív pilóták töltötték be ezt a pozíciót, de 2021 óta egy jogi és stratégiai tanácsadót is alkalmaznak ebben a szerepkörben.
„Ez csak pozitív lehet számunkra, mert senki nincs, aki képviselje az érdekeinket – jelentette ki Joan Mir az esetleges szakszervezet-alapításról. – Az IRTA a csapatokért van, és mindenkinek van szövetsége, csak a pilótáknak nem. Mi csak képviselni akarjuk az érdekeinket, és hangot akarunk adni a véleményünknek. Úgy vélem, ez pozitív lesz számunkra.”
A pilótáknak már arra is van ötletük, hogy ki legyen a leendő szervezet elnöke. Szerintük a MotoGP-ben két teljes szezont eltöltő Sylvain Guintoli a legalkalmasabb jelölt. A francia motoros 2014-ben megnyerte a Superbike-világbajnokságot, majd 2017 és 2019 között néhány MotoGP-futamon szerepelt a Suzuki színeiben, amelynek egészen tavalyi kiszállásáig a tesztpilótája volt. Jelenleg a sorozat gumiszállítójánál, a Michelinnél tölti be ezt a szerepet.
„Ötleteltünk, és sok név felmerült – árulta el Espargaró, aki arra is kitért, hogy miért tartják jó megoldásnak Guintolit. – Nem emlékszem, hogy Sylvain kinek az ötlete volt, de szerintem ő egy jó jelölt. Jó srác, sok tapasztalattal, jól beszél angolul, ismeri a bajnokságot, és még mindig dolgozik a Michelinnél. Szerintem ő a megfelelő [személy].”
Felmerül a kérdés, hogy egészen pontosan mire lenne jó a pilóták érdekvédelmi szervezete, milyen kérdésekben tudnának kiállni. Nos, számtalan olyan téma van, amely közvetlenül érinti őket, a biztonságtól kezdve a technikai szabályokon, a hétvégék menetrendjén, a szerződések érvényességén át egészen a minimumbérig.
„A csapatfőnökök, különösen a Moto2-ben és a Moto3-ban bármikor felbonthatják a szerződést, amikor csak akarják – folytatta Espargaró. – Nekik pedig ott van az IRTA, a csapatok szövetsége, és semmi sem történik a versenyzőkkel. Szóval szerintem jó, ha a pilótáknak van egy szakszervezetük. Sok mindenen [lehet javítani], a menetrendtől a biztonságig. Szerintem jobb, ha egyelőre megtartjuk magunknak az ötleteinket, és előbb valósítsuk meg őket. Mert egyelőre csak Sylvainnal beszéltünk, de semmi másról nem esett szó, úgyhogy jobb, ha várunk.”
Ahogyan arra az állandó mezőny legidősebb tagja is utalt, a kisebb kategóriákat is be akarják ebbe vonni. Egyelőre azonban még nem tettek konkrét lépéseket az ügyben. Francesco Bagnaia elmondta, a pilóták egyelőre csak egy WhatsApp-csoportban kommunikálnak, hogy közösen megvitassák az esetlegesen felmerülő problémákat.
„Jelenleg inkább egy csoportot alkotunk, és több dologról beszélünk – fogalmazott a címvédő. – Az indiai [hétvége] előtt szerintem nagyon hasznos volt. Úgy gondolom, hogy ez nem fogja túlságosan megváltoztatni a helyzetünket. Nagyon jó helyzetben vagyunk, ehhez remek bajnokságunk van. Nincsenek gondjaink, de néha talán jobb, ha mindannyian beszélünk, mielőtt valamit teszünk.”
„Néha vizes pályán versenyzünk igazán nehéz [körülmények] között, mint például idén Silverstone-ban – vette át a szót Fabio Quartararo. – Kommunikálnunk kell valakivel, hogy »rendben, most nagyon kockázatos«. Amit kérdezünk, azt a legtöbb versenyző megkérdezi, de soha nem kapunk választ. Szerintem az, hogy mindannyian egy irányba tartunk, mindenki számára nagy segítség. Nincs olyan, hogy valaki azt mondja, hogy balra, a másik pedig azt, hogy jobbra. Jelenleg, ahogyan Pecco is mondta, ez egy beszélgetés köztünk. Majd meglátjuk.”
Johann Zarco rámutatott, hogy a versenyzői szakszervezet lehetőséget teremtene számukra, hogy jobban beleszólhassanak abba, hogy milyenek legyenek a jövő motorjai. Mindez több szempontból is fontos kérdés, hiszen amellett, hogy jelentős mértékben ezen múlik a versenyzés minősége, nyilvánvalóan a biztonságot is figyelembe kell venni.
„Talán többet beszélhetünk néhány technikai szabályról – kezdte. – [Jelenleg] csak a csapatokkal folyik megbeszélés, és néhány ötlettel talán segíthetünk, hogy jobbá tegyük a hétvégét. Vagy biztonságosabbá, mert idén sok volt a baleset, mert már nem lehet előzni. Szóval az ilyenekért lenne [a szakszervezet].”