A MotoGP gyártóinak többsége egyetért abban, hogy 2027-től 1000 helyett 850 köbcentiméteres motorblokkokkal versenyezzenek. Emellett az iszonyatos végsebességet is le akarják csökkenteni, de ebben a kérdésben még messze van a megegyezés.
A MotoGP 2027-től új korszakba lép, hiszen jelentősen megváltoznak a technikai szabályok. Azonban arról jelenleg is tárgyalnak az érintettek, hogy pontosan milyen előírásokkal kezdjék meg a három és fél év múlva induló szezont. Az biztos, hogy az egyik sarkalatos pont a motorblokk térfogata, amely 2002 és 2006 között 990, 2007 és 2011 között 800, 2012 óta pedig 1000 köbcentiméteres.
Ennek kapcsán Gigi Dall’Igna, a Ducati versenyrészlegének vezérigazgatója nyáron úgy nyilatkozott, hogy „három és fél gyártó” egyetért abban, hogy 850 köbcentire csökkentsék az erőforrás térfogatát. A felet a KTM-et, a GasGast és a Husqvarnát is birtokló Pierer Mobility AG jelenti, ahol akkor még azt remélték, hogy 2024-re kapnak két extra motort. Ez utóbbi nem fog megtörténni, mostanra viszont változott az álláspontjuk.
„Egyetértünk abban, hogy 850 köbcentiméterre csökkentjük [a motorblokk térfogatát] – nyilatkozta Pit Beirer, a KTM motorsport-igazgatója a SPEEDWEEK.com-nak. – Úgy gondoljuk, hogy ez egy viszonylag észszerű csökkentés. Nagyon menő MotoGP-szabályrendszert lehet létrehozni 850 köbcentivel. Most már stabil többség van emellett.”
Az egyetlen gyártó, amely továbbra is ágál a változtatás ellen, az az Aprilia. Massimo Rivola, az Aprilia Racing vezérigazgatója ehelyett inkább a jelenleg 81 milliméterben maximált furat méretét növelné a teljesítménycsökkentés érdekében. Az olasz szakember úgy véli, hogy az 1000 köbcentis motorblokkok megtartása költséghatékonyabb lenne.
„Az Aprilia elvileg ragaszkodna az 1000 köbcentiméteres erőforráshoz – jelentette ki Beirer. – Eredetileg a mi elképzelésünk is ez volt. Azonban sok megbeszélés után a 850 köbcentis irányba mozdultunk el, amelynek mindenképpen vannak pozitívumai. Kezdetben természetesen költségszempontok vezéreltek, hogy ne változtassuk meg ennyire radikálisan a motorblokkot, mert olcsóbb lenne egy meglévő erőforrás alapján tovább dolgozni. A költségek pedig nemcsak az Apriliát érintik, hanem mindannyiunkat.”
Apropó költségek: az MSMA, vagyis a gyártókat tömörítő szakszervezet ülésén szóba került, hogy a Forma–1-hez hasonlóan bevezetnének egy költségplafont. Ennek lényege, hogy az abba beleszámító kiadások nem haladhatnak meg egy adott összeget. Ezt azonban elvetették, mondván, nehéz kontrollálni. Amiben viszont egyetértés van, hogy 2027-re teljes mértékben kivezetik a fosszilis üzemanyagot, és száz százalékban szintetikus üzemanyagot fognak használni.
A szabálymódosítás egyik célja, hogy csökkentsék a mára már kifejezetten félelmetes végsebességeket. A MotoGP-korszak bő húsz évében több mint 40 km/h-t nőtt a vonatkozó rekord: Ukava Tóru 2002-ben még csak 324,5 km/h-ig jutott Mugellóban, Brad Binder viszont már 366,1 km/h-val repesztett idén az Olasz Nagydíj helyszínén.
Ezt többek között az elektronikai segédeszközök részleges kivezetésével, valamint a szárnyelemek méretének korlátozásával lehet megoldani, ám ebben a kérdésben nincs megegyezés a gyártók között. Ha később sem tudnak megállapodni, akkor a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna vezetőinek szava dönt, akik egyébként is vétójoggal rendelkeznek például a biztonságot érintő kérdésekben.