2024. április 28. 02:43
KezdőlapMotoGPVisszafoghatják a Ducatit, ha elfogadják az Aprilia és a KTM javaslatát

Visszafoghatják a Ducatit, ha elfogadják az Aprilia és a KTM javaslatát

Az Aprilia és a KTM a Ducati korlátozásával tenné szorosabbá a bajnokságot. A Dorna egyelőre nem szeretné, hogy a MotoGP jelenlegi legeredményesebb gyártóját vissza kelljen fogni, de más elképzeléseik megvalósítása miatt lehetséges, hogy a javaslatok egy részét be kell majd építeniük az új szabálykönyvbe.

A Ducati óriási fölényt alakított ki magának a MotoGP-ben az idei szezonra. Kizárólag a történelmi évet produkáló gyártó pilótái küzdenek a bajnoki címért, 18 főfutamból 15-öt az ő motorjukkal nyertek, és a jelenlegi tabella első nyolc helyezettje között öt versenyzőjük is megtalálható. Ráadásul a bolognaiak már most bebiztosították az első helyet a gyártók versenyében, amelyben egymás követő negyedik évben végeznek az élen.

A Honda és a Yamaha is engedményeket kaphat a következő MotoGP-szezonra

A márkák közti küzdelem szempontjából egyhangú királykategóriát az Aprilia és a KTM szeretné felrázni, és ezért azt javasolták a Dornának, hogy korlátozásokkal vessen véget a Ducati dominanciájának. A MotoGP kereskedelmi jogait birtokló vállalat eközben engedményekkel szeretné elősegíteni a Honda és a Yamaha visszatérését az élmezőnybe, de ezt csak kompromisszumok megkötésével tudja megtenni. A Borgo Panigale-i márka visszafogása reálisan egy ilyen megállapodás részeként történhet meg. A királykategória jelenlegi szabálykönyve még két évig van érvényben, tehát könnyen elképzelhető, hogy a 2027-ben érkező új előírásokkal próbálják majd csökkenteni az olaszok előnyét.

Annyi biztos, hogy a Dornának nem kifejezetten tetszik ez az ötlet. Az ő érdekeiket alapvetően azt szolgálná, ha külső beavatkozás nélkül is egy minden szempontból izgalmas bajnokság lenne a MotoGP. Azonban attól sem tekinthetnek el, hogy ha túl hosszú ideig sikertelen egy márka, akkor könnyen juthat arra a döntésre, hogy kiszáll a sorozatból, ahogyan a Suzuki is tette 2022-ben. Ennek ellenére Carmelo Ezpeleta, a cég vezérigazgatója nem tartaná igazságosnak a bolognai gyártó korlátozását.

„Nem büntethetjük a Ducatit túl keményen azért, mert innovatívak, vagy azért, mert ők tanulmányozták legközelebbről az előírásokat. Ők egyértelműen az érvényben lévő szabályok keretein belül működnek, most pedig több ellenfelük azt kéri tőlünk, hogy vegyünk el tőlük dolgokat, lehetőségeket. Nem mehetek oda a Ducatihoz azzal, hogy »bocsánat, túl jók vagytok, ezért le kell lassítanunk titeket«. A Forma–1-ben sincs a visszafogva a Red Bull, ahogy a sok éven keresztül a Mercedest sem korlátozták mesterségesen” – mondta a spanyol sportvezető.

A SPEEDWEEK.com szerint a Ducatit érintő korlátozások a következőek lehetnek:

  • a szezononként felhasználható tesztgumik számának csökkentése 170-ről 140-re.
  • az eddigi hat helyett csak két, más tervek szerint nulla szabadkártya kiosztása a gyártó számára, hogy a 23 fős mezőnyében ne lehessen kilenc motorjuk, mint most Sepangban.

Az Aprilia azt javasolta továbbá, hogy egy versenyhétvégén csak 22 gumit használhassanak a bolognaiak versenyzői. Ez azonban valószínűleg soha nem fog érvénybe lépni, hiszen ezzel arra késztetnék a Desmosedicin ülő pilótákat, hogy többször is használt abroncsokkal guruljanak ki a pályára, ez pedig súlyos biztonsági kockázatot jelentene.

Igazságtalan előnyt élvez a Ducati az aránytalanul sok motorja miatt a MotoGP-ben?

Felmerült az a lehetőség is, hogy korlátozhatnák az egy gyártóra jutó ügyfelek számát. Massimo Rivola, az Aprilia Racing vezérigazgatója egy interjújában elmondta, hogy szerinte ideális esetben legfeljebb két szatellitcsapat lehetne egy márka kötelékében. A Ducati jelenleg három ügyféllel rendelkezik, ezért összesen nyolc motorról tudnak adatokat gyűjteni, és azokkal beállításokat kipróbálni. Ez egyértelműen hatalmas előnyt jelent számukra a többi gyártóval szemben, amelyek maximum négy állandó – a Honda, a KTM és az Aprilia négy-négy, a Yamaha két – motort indítanak. Az információn kívül az ügyfelek jelentős bevételt is hoznak a Borgo Panigale-i vállalatnak, hiszen a motorokat megvásárló istállók fizetnek nekik, illetve a hírek szerint a Dorna évente 3 millió euróval jutalmazza őket (is) szatellitcsapatonként.

Azt azonban nem lehet letagadni, hogy az elmúlt időszakban a Gresini és a VR46 is azért váltott Ducatira, mert napjainkban ez a gyártó kínálja a legjobb motort a legbarátságosabb áron. Ehhez jön még ráadásképpen a kiváló logisztika és páratlan technikai támogatás. Ezeknek a színvonalát jól mutatja, hogy más márkák versenyzői is erre hivatkozva kritizálják a saját gyártójuk elégtelen munkáját.

Raúl Fernández: Az Aprilia cserbenhagyott minket

Vannak olyanok is azonban, akik szerint az ügyfélcsapatok jelentősége kisebb, mint ahogy azt a közvélemény látja. Közéjük tartozik Gigi Dall’Igna, a Ducati versenyrészlegének vezérigazgatója, aki a következőket nyilatkozta Sepangban: „Az Apriliának nem volt szatellitcsapata 2022-ben, és mégis sokáig harcban voltak a bajnoki címért. 2023-ban a történelmükben először van egy ügyfelük a mezőnyben, de azt igazán nem lehet mondani, hogy ettől erősebbé váltak volna”.