2024. február 21. 16:27
KezdőlapOffroadLefizette a vámosokat, hogy hátráltassák a Hondát, így írt történelmet a motorsport...

Lefizette a vámosokat, hogy hátráltassák a Hondát, így írt történelmet a motorsport dörzsölt alakja

A jelenleg Enea Bastianini és Tony Arbolino menedzserként tevékenykedő Carlo Pernat felidézte pályafutásának elejét. A 75 éves szakember úgy érte el első nagy sikerét, hogy lefizette a reptéri tisztviselőket, hogy „vesszen el” az ellenfél üzemanyaga, majd amikor arra utasították, hogy el kell adnia a sajátjából, pofátlanul magas árajánlatot tett.

Carlo Pernat most már hosszú ideje menedzserként dolgozik a gyorsaságimotoros-világbajnokságban. Jelenleg Enea Bastianini, valamint az idei Moto2-es vb második helyén záró Tony Arbolino karrierjét egyengeti. Korábban viszont csapatvezető is volt, sőt, eleinte nem csak a pályaversenyzésben volt jelen.

Az olasz szakember az Australian Motorcycle News nyomtatott kiadásának adott interjút, amelyben több szenzációs sztorit elevenített fel közel 40 éves pályafutásából. Többek között karrierje hajnala is szóba került. 1984 és 1990 között a Cagiva motorsport-tevékenységeit felügyelte a márka általános igazgatójaként, és első nagy sikerét is velük érte el.

Az 1985-ös motokrossz-világbajnokságon két versenyző harcolt a világbajnoki címért: az olasz márkát Pekka Vehkonen, míg a rivális Hondát David Strijbos képviselte. A végső győzelemért folytatott csata egészen az utolsó, argentínai fordulóig kitartott, és Pernat egészen elképesztő húzása is kellett ahhoz, hogy végül ők örüljenek.

Azt mindkét fél tudta, hogy a helyi üzemanyag valamivel hatékonyabb volt, mint a paraffin, így mindkét gyártó elegendő mennyiséget szállíttatott előbbiből repülőgéppel Buenos Airesbe. Pernat pedig fogta magát, meglehetősen korán megérkezett a reptérre, és az első útja a vámvizsgálathoz vezetett. Ott megvesztegette a tisztviselőket, hogy a Honda üzemanyaga „kallódjon el”, és így is történt.

Aztán mindkét brigád odaért a pályára, majd a beszámolók szerint a Hondánál egyszer csak a semmiből pánikolni kezdtek, nyilvánvalóan akkor fedezték fel a hiányt. A FIM az igazságos finálé érdekében közbe akart lépni, és arra utasította Pernatot, hogy adjon el némi üzemanyagot a japánoknak. „Persze – idézte fel válaszát az ausztrál lapnak. – Az ára kétszáz amerikai dollár lesz literenként.”

A Honda dühösen visszautasította a pofátlan ajánlatot, így a két fél Pernat tervének megfelelően nem egyenlő feltételekkel versenyzett. Ennek meg is lett az eredménye, ugyanis Strijbos CR125-ös motorblokkja tönkrement, így Vehkonen megnyerte a Cagiva első világbajnoki címét. A finn pilótától, mondhatni, később elvette az élet, amit akkor ilyen módon adott, hiszen 1987 és 1990 között zsinórban négyszer lett második a 250 köbcentis géposztály összetettjében. A holland versenyzőt pedig egy évvel később kárpótolta az élet, hiszen akkor elhódította a végső győzelmet a legkisebb kategóriában – immáron a Cagiva színeiben, amely ezután nem is szerzett több vb-címet motokrosszban.