Paolo Ciabatti úgy véli, Francesco Bagnaia és Jorge Martín, illetve a csapataik rivalizálása nem lépte át az egészséges határt. A Ducati sportigazgatója elárulta, a címvédő közel egy hónappal a montmelói balesete után is nagy fájdalmakkal küszködött.
Sok emlékezetes mozzanatot ki lehet emelni a MotoGP 2023-as szezonjából, de a legtöbben alighanem Francesco Bagnaia és Jorge Martín párharcát tennék az első helyre. A két pilóta egészen az utolsó forduló utolsó futamáig küzdött a világbajnoki címért, amelyet aztán az olasz versenyzőnek sikerült elhódítania Valenciában.
A záróhétvégén érezhető volt némi feszültség a riválisok között. A pénteki edzés végén Martín rátapadt Bagnaiára, hogy ezzel idegesítse riválisát, és ebben a gyári Ducati csapatfőnöke, Davide Tardozzi is próbálta megakadályozni. Paolo Ciabatti azonban úgy véli, a párharc összességében megmaradt az egészséges rivalizálás határain belül.
„Mindketten nagyon gyorsak, és ugyanazok az ambícióik – utalt a versenyzőkre a Ducati sportigazgatója a Motorsport.com olasz kiadásának adott interjújában. – Voltak feszült pillanatok, de soha nem ment túl a sportbeli rivalizálás határain a két csapat, a [gyári] Ducati és a Pramac között, amelyek ugyanolyan technikai forrásokkal rendelkeznek. A Pramacnál egyebek mellett a Ducati Corsétól is van hét ember. Szóval a Ducati figyelembe vette, hogy ezekkel a versenyzőkkel, motorokkal, illetve ilyen technikai támogatással előállhatnak bizonyos helyzetek.”
Bagnaia bevallotta, hogy eltitkolta a barcelonai horrorbukásának egyes következményeit
A szezon közepéig ugyanakkor nagyon nem úgy tűnt, hogy itt bármilyen világbajnoki csata lesz. Bagnaia óriási fölénnyel nyerte meg az Osztrák Nagydíjat, így féltávnál 62 ponttal vezetett, amit a montmelói sprintfutamon további 4 egységgel növelt. A főversenyen pedig minden esélye megvolt a győzelemre, ám aztán egészen másképpen alakult a viadal.
„Úgy vélem, a balesete nélkül Pecco hamarabb eldöntötte volna a világbajnokságot – folytatta Ciabatti. – Martín szezonjának utolsó része rendkívüli volt, de Francesco hatvanhat pontos előnnyel rendelkezett, a pole pozícióból indult, és vezetett a kettes kanyarban. Egy olyan versenyen, amelyen magabiztos volt a győzelmet illetően. A következő, misanói futammal kapcsolatban pedig elég biztos volt benne, hogy nyerni tud. Ehelyett Barcelonában nulla pont, Misanóban mankó lett a vége.”
Nem sokkal a Katalán Nagydíj rajtja után ugyanis Bagnaia egy óriási highside-ot produkált, majd Brad Binder keresztülment a lábán. Szerencsére korántsem lett belőle akkora baj, mint amilyen ijesztőnek tűnt az eset, de egy héttel később látszott, hogy a címvédő nehezen jár, és a harmadik helynél nem volt feljebb neki. Sőt, Ciabatti elárulta, hogy még a balesethez képest négy héttel későbbi motegi fordulóban is voltak fájdalmai.
„Rögtön mentünk Indiába és Japánba, úgyhogy nem volt sok ideje összeszednie a mentális és fizikai erejét, illetve energiáját – magyarázta az olasz szakember. – Láttuk a lábát, és elmondhatom, hogy Japánban még mindig vérzett. Szóval úgy hiszem, anélkül hogy bármit is elvennék Jorgétól, aki kivételes volt, Pecco teljesítménye még nagyobb értékkel bírt, mert képes volt menedzselni és kontrollálni a fizikai fájdalmat, amely hosszú időn át nagyon erős volt. Megmutatta, hogy bajnok abból a szempontból, hogy milyen gyorsan vezet, de abból is, hogy mennyire hihetetlen belső erővel kezelte [a helyzetet]. Mások bedobták volna a törölközőt.”