Massimo Rivola úgy véli, nem tesz jót a MotoGP-nek, hogy nyolc Ducati van a mezőnyben. Az Aprilia Racing vezérigazgatója azt is elárulta, milyen célokkal vágnak neki a következő szezonnak.
Bár ezúttal nem egy, hanem két futamot nyert az Aprilia, összességében visszalépésnek tekinthető számukra a MotoGP idei szezonja. Még úgy is, hogy a konstruktőri bajnokságban megőrizték a harmadik helyüket, de a 2022-es idénnyel ellentétben Aleix Espargaró a közelében sem volt a világbajnoki címnek, ahogyan más sem a noaleiek pilótái közül.
Olyannyira, hogy hiába a sprintfutamok bevezetése, gyártói szinten kevesebb pontot szereztek, mint az előző szezonban. Ugyanez elmondható a legeredményesebb pilótájukról, aki mindkét esetben a spanyol pilóta volt, így az sem meglepő, hogy az összetettbeli helyezésén is rontott. Bár az olasz gyártó nem teljesítette az elvárásokat, pánikra semmi ok, legalábbis Massimo Rivola szerint.
„A legrosszabb dolog, amit az ember tehet, hogy túlreagálja, ha nem mennek jól a dolgok – nyilatkozta az Aprilia Racing vezérigazgatója. – Ha megnézzük a szezon első felét, [látjuk, hogy] a teljesítményt illetően vagy az eredményeket tekintve nem voltunk a helyzet magaslatán. Megőriztük a nyugalmunkat, tovább hajtottunk, majd két győzelmet ünnepelhettünk.”
A mélypont talán a Maláj Nagydíj volt, ahol a négy Apriliából három is kiesett, és Maverick Viñales is csupán a tizenegyedik helyen tudott célba érni. Rivola ugyanakkor kiemelte, hogy voltak olyan helyszínek, ahol a várakozáson felül teljesítettek, és összességében csak a Ducati ellen nem volt esélyük. Utóbbinak pedig mindenkivel szemben van egy nagy előnye.
„Thaiföldön, ahol sz*rul kellett volna szerepelnünk, egyáltalán nem volt rossz a teljesítményünk – fogalmazott az olasz szakember. – A motor összességében egyre jobb. Ausztria korábban egy olyan pálya volt, ahol szerényen [szerepeltünk], de idén Maverick majdnem megszerezte a pole pozíciót. Ha mindent összerakunk, akkor gyorsak lehetünk. Minden a részleteken múlik, és még szorgalmasabban kell dolgoznunk ezeken a részleteken. Csak a Ducati srácai vertek meg minket rendszeresen, és nyolc motorral, nyolc fantasztikus motorral a mezőnyben hatalmas előnyük van. Jövőre pedig még rosszabb lesz a helyzet, mert azt a motort, amely megnyerte a világbajnoki címet, Marc Márquez fogja vezetni. Ez nem hangzik jól a sorozat egészére nézve. A feladat nehéz, de nincs más választásunk, mint jobb motort csinálni, és nem hibázni. Hogyan csináljuk? A csapatmunka kifizetődik. Át kell gondolnunk, mit tettünk eddig, és ténylegesen meg kell értenünk, miért nem voltunk gyorsak néhány futamon. Ha a versenyző megfelelő környezetben van, jelentheti ő a különbséget. A különbség lenullázásához szükséges plusz a pilótától is érkezhet. Erről meg vagyok győződve.”
Ami a versenyzőket illeti, az Apriliánál maradt ugyanaz a felállás, leszámítva azt, hogy a szatellitcsapatuk most már nem az RNF, hanem a Trackhouse lesz. Ugyanakkor sokan úgy gondolják, hogy ezen a téren is van hova fejlődniük, de az egyértelmű, hogy elsődlegesen a motoron kell javítaniuk a jobb eredmények eléréséért.
„A jövő évi motornak jobbnak kell lennie [az ideinél], és ebben nincs okunk kételkedni – jelentette ki Rivola. – A kérdés tehát az, hogy mennyivel lesz jobb a KTM, mennyit javul a Ducati a már meglévő előnyük birtokában. És a Yamaha? Kicsit aggasztó volt, amit Sepangban mutattak. Kapnak engedményeket, és ezt lehetővé is tesszük, de úgy nézek ki, mint egy idióta, mert miért tennénk ilyet? A nagyobb probléma viszont az, hogy nyolc rendkívül gyors Ducati van a mezőnyben.”
Rivola korábban úgy fogalmazott, hogy a túlságosan magas elvárások, illetve az, hogy aztán ezeket nem teljesítették, jelentősen rombolta a hangulatot a gyártónál. Ugyanakkor most leszögezte, erre nem az a megoldás, hogy alacsonyabbra teszik a lécet. Ami viszont a Ducatit illeti, az 52 éves szakember szerint valamit muszáj kezdeni a helyzettel.
„Soha nem tervezzük, hogy csökkentjük az elvárásokat – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre. – Az kell hogy legyen a cél, hogy a második legjobb gyártó legyünk. Tudjuk, hogy a Ducati ellen nehéz dolgunk lesz azzal az előnyükkel, amely most megvan, számszakilag és statisztikailag is, az összes általuk gyűjtött adatnak köszönhetően. A motort ugyanis pályaidővel lehet fejleszteni, és így kétszer annyi pályaidőt kapnak. Senkit nem akarok megbántani, mert ők megtették, mi pedig nem. A probléma az, hogy nem lett volna szabad engedni, hogy ezt tegyék. Ezt mindennap elmondom Carmelo [Ezpeletának, a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna vezérigazgatójának]. Nem azt mondom, hogy nem jártak el helyesen. Megcsinálták, sokat fektettek bele, szép munka. Mindez azonban nem tesz jót a világbajnokságnak.”