A MotoGP bejelentette, hogy pontosan milyen változások lesznek 2027-től a technikai szabályzatot illetően. A cél, hogy a sorozatot biztonságosabbá, fenntarthatóbbá és a szurkolók számára látványosabbá tegyék.
Eljött a pillanat, amire a MotoGP közvéleménye már jó ideje várt: bejelentették, hogy pontosan milyen változások lesznek a királykategóriában technikai fronton. A módosítások célja, hogy a sportág biztonságosabbá, fenntarthatóbbá és látványosabbá váljon. Emellett fontos tényező volt, hogy relevánsabbá váljon az utcai motorozás szempontjából, és több előzés legyen a pályán.
Ahogyan arra számítani lehetett, a motorblokk mérete 1000-ről 850 köbcentiméterre csökken. Ennek következtében egyrészt csökken a végsebesség, így nő a biztonság, másrészt az erőforrás nagyobb távolság megtételére lesz képes, vagyis hatékonyabbá válik. Továbbá a furat maximális mérete 81 helyett 75 milliméter lesz, ami egyrészt közelebb viszi a sportágat az utcai motorozáshoz, másrészt a tervek szerint látványosabbá teszi. Emellett az egy szezonban felhasználható blokkok száma hét helyett hat lesz pilótánként.
Safer. More sustainable. More spectacular than ever. 💯
Everything you need to know about 2027's bikes ➡️ https://t.co/YpwjAId9KS#MotoGP pic.twitter.com/XX5UShudzy
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) May 6, 2024
Azt már korábban bejelentették, hogy a jelenlegi 40 százalék helyett 2027-től 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal fognak versenyezni a MotoGP-ben. Szintén a fenntarthatóság célját szolgálja, hogy a tank mérete 22-ről 20 literre fog csökkenni. Ami a sprintfutamokat illeti, ott legfeljebb 11 liternyi benzint lehet majd felhasználni.
Manapság sokan az aerodinamikát tartják a jelenlegi MotoGP egyik rákfenéjének. Ők most örülhetnek, ugyanis ez 2027-ben jelentősen csökkenni fog, és sokkal szigorúbban fogják kontrollálni annak érdekében, hogy minimalizálják a negatív hatását. Az első burkolat teteje 50 milliméterrel keskenyebb lesz, az orr-részt pedig ugyanennyivel hátrébb tolják. A cél, hogy az egyenesekben és fékezéskor a hátul lévő versenyzőt minél kevésbé zavarja az előtte haladó motor által keltett hatás, elősegítve ezzel a szorosabb versenyzést. A motor hátsó részén lévő aerodinamikai elemeket homologizálják, és idényenként csak egy új fejlesztési csomagot lehet bevetni.
A különböző, a pilótákat segítő elektronikai eszközöket szintén rengeteg kritika éri. A magasságállító, valamint az összeültető rendszer viszont három év múlva már nem lesz része a motoroknak, ezeket ugyanis egy az egyben be fogják tiltani. Mindez növeli a biztonságot, főleg a rajtoknál, és nagyobb hangsúlyt fektet a versenyzők képességeire.
Hiába a kritikák, nem mindenki sírja vissza a múltat „a kétkerekű Forma–1-es autókkal” szemben
A GPS-adatokkal kapcsolatban szintén változás lesz, ezek ugyanis az összes pilóta esetében minden csapat számára elérhetőek lesznek. A szándék itt is egyértelmű: nagyobb fejlődési lehetőséget akarnak biztosítani a gyengébben szereplő gyártóknak kontrollált költségek mellett. Emellett a biztonságnak is jót tesz, és a szurkolók is jobban beleláthatnak a részletekbe.
A tavaly bejelentett, idén bemutatkozó koncessziós rendszer továbbra is érvényben marad, de átmenetileg lesz egy fontos változás. 2027 elején ugyanis mindenki a B kategóriában kezd, és a nulláról indul, függetlenül attól, hogy az azt megelőző szezonban hogyan szerepeltek. Ezt szintén könnyen meg lehet magyarázni: a szabályváltozásoknak köszönhetően lényegében bárki az élre ugorhat a korszak elején. Persze a nyári szünetben már ismét besorolják a gyártókat az első félévben mutatott teljesítményük alapján.