Kiderült, hogy Maverick Viñales motorján a kuplung felengedésére használt kar fékezésre is használható. A MotoGP fékbeszállítója az előszezoni tesztek során mindenkinek felajánlotta ezt a megoldást, de állítólag akkor csak a gyári Aprilia pilótája élt vele.
A legtöbb motorversenyző elmondhatja magáról, hogy valamit másképpen csinál, mint a többiek. Mindez általában kényelmi okokból történik, de a legtöbb esetben apróságról van szó. Maverick Viñales viszont a fékezés tekintetében jár más utakon, mint a többiek, legalábbis egyelőre. Erre a Német Nagydíj hétvégéjén derült fény, miután Miguel Oliveira felhívta rá a figyelmet.
„Tudják, hogy gondot okoznak a jobbkanyarok, mert nehézségeim vannak a hátsó fék használatával – nyilatkozta a Trackhouse Aprilia versenyzője, aki szezonbeli legjobb teljesítményét mutatta a többségében balosokból álló Sachsenringen. – Ugyanazt a rendszert kértem, amelyet Maverick használ, de nem akarják odaadni nekem. Úgy tűnik, hogy csak néhány alkatrész van, és azokat a gyári versenyzőknek tartják fenn.”
Viñalest egy korábbi sérülésére emlékeztette az esése, nem bánja, hogy Marc Márquez lehajrázta őt
Hogy pontosan mi ez a rendszer, azt a SPEEDWEEK.com újságírója, Manuel Pecino derítette ki. A lényeg, hogy az alapvetően a kuplung felengedésére használt karral Viñales fékezni is tud. Persze egyszerre csak az egyik funkcióját tudja betölteni, éppen ezért a kormány bal oldalán van egy gomb, amellyel átállíthatja egyikről a másikra. Ehhez a kapcsolóhoz a kuplungszivattyút csatlakoztatták, illetve mind a fékkel, mind a kuplunggal összeköttetésben áll egy-egy vezeték révén.
A hivatkozott cikk szerzője egy zuhanycsaphoz hasonlítja a rendszert, hiszen ott is át lehet állítani, hogy a zuhanyfejből vagy magából a csapból folyjon a víz. Ennek köszönhetően Viñales lényegében úgy fékez, ahogyan egy robogón szokás, hiszen mindkét kezét használja ahhoz, hogy lelassítsa a motorját. Nem véletlen, hogy a MotoGP fékbeszállítója, a Brembo is „robogóféknek” nevezi az eszközt.
A megoldás egyértelmű előnye, hogy a fékezés során kevesebbet kell mozgatnia a lábát, hiszen egyébként a jobbkanyarok esetében a maximális dőlés pillanatában nincs elég hely a lábtartó és az aszfalt között. Mindez persze a hüvelykujjal történő fékezéssel is elkerülhető lenne, de azt sem mindenki szereti, hiszen így a hüvelykujjat le kell venni a markolatról, és a csukló is mozog, még ha csak minimálisan is.
A Brembo egyébként az előszezoni tesztelés során mindenkinek felajánlotta ezt a megoldást, de állítólag csak Viñales élt vele. A 29 éves motoros aztán az idény elején meglehetősen nagy sikereket ért el ezzel az eszközzel, hiszen Portimãóban megnyerte a sprintfutamot, Austinban pedig mindent vitt. Ezután már többen is a motorjukon akarták tudni a rendszert, de mivel a túlnyomó többség kezdetben visszautasította, az olasz vállalat egyelőre nem gyártott belőle eleget.
Viñales nem elégszik meg egyetlen olyan hétvégével, mint az austini, ezért vált Apriliáról KTM-re
A hátsó fék viszonylag gyakran felmerül problémaforrásként egyes versenyzőknél. Marc Márquez a Hondánál dupla támasztékot használt a jobb fékpedálon, míg Casey Stoner nem volt hajlandó hüvelykujjal fékezni, mondván, így elveszítené az irányítást a kormány felett. Viñalesnek egyébként hasonló gondjai voltak, amikor még a Yamaha pilótája volt.