back to top
2024. szeptember 19. 15:07
KezdőlapMotoGPItt az újabb bizonyítéka, hogy a BMW a MotoGP-be tart?

Itt az újabb bizonyítéka, hogy a BMW a MotoGP-be tart?

Sajtóértesülések szerint a BMW megegyezett a Suzukival, hogy megvásárolják a japán gyártó leállított MotoGP-projektjének adatait. A müncheni márka komoly összeget fizethet, de így is bőven megtérülhet a befektetésük.

Jó ideje terítéken van a téma, hogy a BMW vajon beszáll-e a MotoGP-be, és a hőskor után visszatér-e a gyorsaságimotoros-világbajnokság királykategóriájába. Markus Flasch, a BMW Motorrad nem olyan régen kinevezett vezérigazgatója nem zárta ki az esetleges beszállást, és könnyen lehet, hogy most efelé tettek komoly lépést.

A Motor Sport Magazine ugyanis úgy értesült, hogy a német gyártó megegyezett a Suzukival, és 18 millió euróért, azaz több mint 7 milliárd forintért megvásárolják a japánok leállított MotoGP-projektjének minden adatát. Annak a gyártónak az adatairól van szó, amely 2020-ban az egyéni és a csapatvilágbajnoki címet is megnyerte, 2022-ben viszont elhagyta a sorozatot, de utolsó három futamukból kettőn diadalmaskodtak.

Első látásra az összeg komolynak tűnhet, de könnyedén megtérülhet, hiszen, ahogyan a technikai sport bármilyen válfajának csúcskategóriájában, úgy manapság a MotoGP-ben is kis túlzással az adat jelenti a mindent. Ez határozza meg a tervezés és a fejlesztés folyamatát, ahogyan a hétvégékre történő felkészülést, valamint a motor beállításait is.

A MotoGP az egyik szenvedélye a BMW igazgatójának, aki felvetette a gyártó beszállásának lehetőségét

Éppen ezért a BMW rengeteg pénzt és munkaórát megspórolhat, miközben beindítja a MotoGP-projektjét. A GSX-RR pedig egy jó motor volt, így a mérnökök láthatják, hogy mire lesz szükségük. Persze hozzá kell tenni, hogy ez nem feltétlenül bizonyítja, hogy a müncheni márka valóban be fog szállni a királykategóriába, de arra alighanem igen, hogy komolyan tanulmányozni akarják a lehetőséget.

Persze lehet azzal érvelni, hogy jelenleg 2024-et írunk, és a Suzukinak csak 2022-ig vannak adatai, hiszen utána már nem voltak a mezőnyben, és bár kétségtelen, hogy voltak lényeges változások, elég csak a Michelin első abroncsára gondolni, de a technikai szabályrendszer alapja nem módosult Ez csak 2027-ben fog megtörténni, és szinte biztos, hogy ennél korábban egyébként sem fognak csatlakozni.

Mivel egy projekt kiindulópontja minden esetben a motorblokk, tekintve, hogy a Suzukival egyeztek meg (legalábbis az információk szerint), könnyen lehet, hogy a BMW soros négyhengeres erőforrással tervez rajthoz állni. Ez első látásra megint csak nem feltétlenül hangzik jól, látva a Yamaha mostani szenvedését, de két tényezőről nem szabad megfeledkezni. Egyrészt a németek minden nagy teljesítményű gépét ilyen blokk hajtja, így egyszerűbb lenne a közúti és a versenyzési részleg közötti marketing, másrészt 2027-ben 1000-ről 850 köbcentiméterre csökken az erőforrások mérete.

Ez pedig a soros négyhengeresek malmára hajthatja a vizet, hiszen a méret és a súly mellett a nyomaték is kisebb lesz. Ez pedig azt jelenti, hogy nem lesz annyira jó a kanyarokból történő kigyorsítás, ellenben a kanyarsebességre jobban lehet építeni. A soros négyhengeresek pedig íves kanyarvételt igényelnek, miközben az 1000 köbcentis formulának inkább a V alakú fordulás kedvez, de ez utóbbinak három év múlva már nem lesz relevanciája.

A BMW feje megnevezte az egyik „elengedhetetlen” feltételét annak, hogy beszálljanak a MotoGP-be

Ami a többi aspektust illeti, a leszorítóerő tekintetében biztosan nem a Suzuki az ideális „tanítómester”, mivel nekik volt a legkevésbé fejlett aerodinamikájuk. Más kérdés, hogy ennek mennyi jelentősége van, hiszen 2027-től jelentősen korlátozzák az ilyen alkatrészeket a MotoGP-ben. Azt pedig nem tudni, hogy a két gyártó közötti megállapodás magában foglalja-e a számítógépes modellezést, amely szintén kulcsfontosságú, és amelyben évek óta a Ducati jár a legelőrébb.

A BMW szempontjából az is fontos lehet, hogy saját, meglévő mérnöki gárdájuk mellett a MotoGP-ben kipróbált és tapasztalt szakembereket alkalmazzanak a projekt beindításához. A Suzuki például 2017-ben vakvágányra került került, amikor megnövelték a főtengely tömegét, hogy a kanyarkijáratokon vezethetőbbé váljon a motor. Ehelyett viszont a gép nehezen megállítható és befordítható lett, ami körönként körülbelül 3 tizedmásodperces veszteséget jelentett, aminek eredményeképpen a japánok abban az évben egyszer sem álltak dobogóra.

Ennek kapcsán a hivatkozott cikk szerzője, Mat Oxley körbekérdezett a paddockban az egyes gyártóknál, hogy elindult-e már a toborzás a BMW részéről, de meglepődve tapasztalta, hogy minden irányból nemleges választ kapott. Az viszont biztos, hogy ha a müncheniek 2027-ben már valóban ott szeretnének lenni a rajtrácson, akkor hamarosan meg kell tenniük az ilyen jellegű lépéseket.

Razgatlıoğluék „tényleg szeretik” a BMW-t, de azért az megviselte, hogy „bezárták a MotoGP-aktát”