Massimo Bartolini elárulta, a Yamaha V4-es motorblokkját csak nagyon alapos előkészületek után vethetik be, mert az szóba sem jöhet, hogy ezután visszatáncoljanak a sornégyes koncepcióhoz. A gyártó technikai igazgatója leszögezte, hogy az új erőforráshoz új versenygép is párosul.
Immáron hetek óta téma a MotoGP-ben, hogy a Yamaha új motorblokk fejlesztésébe fogott. A japán márka jelenleg a mezőnyben egyedüliként sornégyes erőforrással rendelkezik, ám ki szeretnék próbálni a V4-es koncepciót. Nemrég Lin Jarvis, a szezon végén leköszönő ügyvezető igazgató megerősítette, hogy a projekt valóban elindult már.
Persze arra, hogy az új blokk valóban pályára kerüljön, pláne versenykörülmények között, még várni kell, már ha egyáltalán utóbbi megvalósul. Amennyiben igen, úgy alighanem kívülről is észrevehető lesz a változás. Persze nem a blokk válik láthatóvá, de nyilvánvaló, hogy magán a motoron is módosítani kell ahhoz, hogy működőképes legyen.
„Miután megszületett a döntés a V4-es kifejlesztéséről, megkezdődött a tervezési munka – nyilatkozta Massimo Bartolini, a Yamaha technikai igazgatója a SPEEDWEEK.com-nak. – Ez a fázis még mindig folyamatban van. Jelenleg nincs semmi kézzelfogható, tehát semmi olyasmi, amit a tesztpadon tudnánk futtatni, nemhogy a motorban. Azt kell megérteni, hogy nem csak egy új erőforrás építéséről van szó. A V4-es hajtáslánc építésével kapcsolatos döntés egy teljesen új MotoGP-motor tervezését jelenti. Ismétlem: teljesen. A hajtásláncot nem lehet önmagában nézni. A gyakorlatban egy újonnan kifejlesztett blokkot lehetetlen beletenni az aktuális motorba, majd [azzal] tesztelni.”
Ahogyan az olasz szakember is hangsúlyozta, az új blokk egyelőre csak papíron létezik. A napvilágra került tervek szerint legkorábban a következő idény közepén kerülhet pályára, persze először csak tesztkörülmények között. Aztán esetlegesen jöhet az éles körülmények között történő bevetés, de ezt nagyon alapos munka fogja megelőzni, mivel a Yamahánál semmiképpen sem akarnak visszatáncolni, amennyiben leteszik a voksukat az új koncepció mellett.
A Yamaha leköszönő főnöke megerősítette, valóban dolgoznak a jelentős koncepcióváltáson
„Most meg kell valósítanunk a V4-es erőforrást, és egy ahhoz illeszkedő motort kell építenünk – fogalmazott Bartolini. – Amint ez megvan, kezdődik a tesztelési fázis, és csak ezután lehet összehasonlítani a két teljesen különböző motort. Csak akkor van értelme a versenyeztetésre gondolni, ha a V4-es motor előnye megerősítést nyer. A szabályok lehetővé tennék, hogy a soros négyhengeresről az adott szezonban V4-esre váltsunk, de az új V4-es bevetését tökéletesen elő kell készíteni. A visszatáncolás szóba sem jöhet.”
Felmerül a kérdés, hogy a Yamaha miért akar váltani már az új szabályrendszer 2027-es debütálása előtt. Sokan alighanem arra gondolnak, hogy a sornégyessel teljesítménybeli gondok vannak, ami logikusnak is tűnik, hiszen a közelmúltban többször is adódtak végsebességbeli problémák. Azonban Bartolini szerint nem erről van szó: a váltást, pontosabban annak kísérletét sokkal inkább az a tény indokolja, hogy a Suzuki kiszállásával immáron második éve egyedül vannak jelenlegi koncepciójukkal.
„Elmondhatom, hogy nem a motorblokk teljesítménye miatt hoztuk meg ezt a döntést – szögezte le. – Épp ellenkezőleg. A tervező, [Luca] Marmorini mérnöki részlegével való munkánkból kifolyólag nagyon jól ismerjük a soros motor előnyeit. A jelenlegi erőforrásban még mindig rengeteg potenciál rejlik. Azonban más a cél. Rá kellett jönnünk, hogy egyetlen, soros blokkal rendelkező gyártóként nincsenek referenciáink. Ez a vázra is vonatkozik, de az abroncsoknak is van szerepük. Minden mindennel összefügg. Ezen a ponton pedig stratégiai megfontolások is vannak. Az a helyzet, hogy egy rendkívül nagy kihívást jelentő világbajnokságon veszünk részt, amelyben az összes többi gyártó a V4-es koncepciót részesíti előnyben.”
Persze a V4-es blokk bevetése nem a legrövidebb távú célok között szerepel. Ebbe a kategóriába sokkal inkább a Pramac érkezésére való felkészülés tartozik, hiszen jövőre már az olasz istálló is a Yamaha motorjait fogja használni. „Ez egy különösen izgalmas időszak, mivel jelenleg a teljes M1-es projekt kibővítése előtt állunk a Pramackal – jelentette ki Bartolini. – Már most hihetetlenül izgatottan várom a valenciai tesztet a négy Yamaha M1-est hajtó versenyzővel.”