Massimo Bartolini elmagyarázta, hogy miért lehet előnyös nekik a V4-es blokk használata a mostani sornégyeshez képest. A Yamaha technikai igazgatója többek között arra is válaszolt, hogy biztosan be fogják-e vetni a még fejlesztés alatt álló új erőforrást.
Nagyjából két hónapja szellőztette meg először a nemzetközi szaksajtó, hogy a Yamaha szakíthat egy fontos hagyományával. Szeptember végén pedig Lin Jarvis, a hangvillások MotoGP-projektjének ügyvezetője megerősítette: valóban elkezdtek kifejleszteni egy V4-es motorblokkot. A japán gyártónál ezzel követik a mezőny többi részét, hiszen a Suzuki 2022-es távozása óta ők az egyetlenek, aki sornégyes erőforrással versenyeznek.
Hoppá, a Yamaha már az új korszak előtt szakíthat hagyományaival?
Azt pedig talán senkinek sem kell magyarázni, hogy miért kezdtek bele egy ilyen egyáltalán nem olcsó projektbe. Azután, hogy Fabio Quartararo megnyerte a 2021-es világbajnokságot, majd a 2022-es idény első felében is jól szerepelt, az Yamaha egyre inkább visszaesett az erősorrendben – jelenleg is csak a negyedik a gyártók tabelláján. Ám annyi biztos, hogy az iwataiak nagyon sokat tesznek a visszakapaszkodásért, például leigazolták a Ducatitól Massimo Bartolinit.
Bartolini hatalmas tapasztalattal érkezett meg a Yamahához, hiszen raliautókkal és a Forma–1-ben is dolgozott, mielőtt 2004-ben a Ducatihoz került volna. A bolognaiaknál előbb a Superbike, majd 2010-től a MotoGP-programban kapott helyet. A ranglistán végül a járműteljesítményért felelős mérnöki pozícióig jutott, amit aztán idén a Yamaha technikai igazgatói posztjára cserélt.
Nemrég pont az olasz szakembert faggatták a V4-es blokk fejlesztéséről. Így derült ki, hogy Bartolini nem tudott a projektről, amikor megkeresték. Viszont persze főleg az érdekelte a kérdezőt, hogy szerintük miért lehet előnyös a váltás. „A V4 esetében mindenki magára az erőforrásra gondol. De szerintem a legnagyobb előnye inkább a motor kialakításából, elrendezéséből fakad, nem a blokkból – állapította meg a Crash.net-nek. – Ami a puszta teljesítményt illeti, őszintén szólva, a motorblokkrészlegünket hallgatva, nem lehet nagy a különbség. De a motor kialakítását tekintve vannak olyan lehetőségek, amelyek a V4-es blokkal egy kicsit könnyebbek lesznek.”
„Ahogy az is, hogy jobban elmenjünk a gumikkal egy irányba, hiszen arról mindig szó van, hogyan lehet a gumikat működésbe hozni – emelt ki egy másik szempontot. – A Yamahának [sornégyes blokkal] elég jól ment a Bridgestone-nal, és persze biztosan sok jó versenyük volt a Michelinnel is. De a Michelin egyre inkább a hátsó gumi használatára helyezi a hangsúlyt. Ebben pedig a [V4-es] blokk segíthet, szóval az lesz a kihívás, hogy a blokk köré építsük a motort a hátsó gumi »irányába«. Őszintén szólva, bár persze a [V4-es] blokkot nehéz megépíteni, de szerintem sokkal fontosabb, hogy a motort majd jól a [V4-es] blokk köré építsük.”
Teljesen új motorral áll elő a Yamaha, amennyiben ténylegesen beveti új erőforrását
Az általa felhozott érvekre kapcsolódva megkérdezték Bartolinit, hogy a V4-es blokk jobban beleillik-e egy a mostaninál hosszabb és alacsonyabb motorba. „A [V4-es] blokknak 10-15 centiméterrel keskenyebbnek kell lennie, és ez általában sokat segít az aerodinamikán – magyarázta a szakember. – Aztán a súlyelosztás szempontjából a motor elrendezése egy kicsit »hátrébb« tud kerülni. Így pedig könnyebben kezelhető lesz. Ez a két dolog pedig nagy segítséget jelenthet.”
„És általában egy V4-es blokk egy kicsit könnyebb, mint egy sornégyes – tette hozzá. – Szóval minden abba az irányba mutat, hogy talán előnyt jelent a V4-es. De ez nem jelenti azt, hogy automatikusan ez lesz a legjobb. Hiszen még mindig el kell készítenünk egy blokkot, majd be kell bizonyítanunk, hogy gyorsabb, mint a mostani! Mindenesetre ha a többiek V4-est használnak, akkor legalább meg kell néznünk, hogy az milyen. Nem lenne okos dolog, ha ezt nem tennénk meg.”
Bartolini mindezeken túl elárulta, „még mindig nyitott” kérdés, hogy a többi gyártóhoz hasonlóan az ő V4-es blokkjuk is 90 fokban elforgatott lesz-e. A technikai részletek után leszögezte, „nem garantált”, hogy valaha is bevetik az új erőforrást. Erre szerinte csak akkor fog sor kerülni, ha a köré épített, így szinte teljesen új motor jobbnak bizonyul a mostaninál a pályán. Azt viszont nem hiszi, hogy egyszerre mindkét blokkot, illetve motort versenyeztetni fogják, mivel az nagyon drága és bonyolult lenne, még ha a Pramac „megszerzése” elméletileg lehetőséget adna erre. Végül a távolabbi jövőbe tekintve azt is elmondta, még nem döntötték el, hogy a 2027-es szabályrendszer alapján építendő 850 köbcentis blokkjuk V4-es vagy sornégyes lesz.
Így változik meg a MotoGP, hivatalossá váltak a 2027-es új szabályok