Casey Stoner szerint nem kellene pontokat osztani a sprinteken. Az expilóta úgy gondolja, hogy a mai MotoGP-gépeket túl könnyű elvezetni.
A MotoGP nagy lépésre szánta el magát a 2023-as szezon előtt, hiszen bevezették a sprinteket. A szombati versenyeken azóta is nagyjából a vasárnapi pontmennyiség felét osztják ki a pilótáknak. Ennek pedig idén hatalmas jelentősége van, hiszen az éllovas Jorge Martín a sprinteken „hagyta le” bajnoki riválisát, Francesco Bagnaiát. Martín ugyanis 48 ponttal többet szerzett a rövidebb viadalokon, így Bagnaia hiába volt 24 egységgel jobb nála a hosszabb futamokon, a spanyol pilóta magabiztosan vezeti a tabellát.
A Ducatinak nem jelent problémát, ha Martín magával viszi az 1-es rajtszámot az Apriliához
Tehát a sprintek idén nagyon fontossá váltak, ám vannak, akik így is ellenzik ezt az újítást. Köztük van Casey Stoner is, aki erről az EICMA-n, azaz a milánói motorkiállításon beszélt. „Ennek a bajnokságnak nem egy minifutamokról szóló sorozatnak kellene lennie, hanem egy állóképességi szériának – mondta Stoner a GPOne.com-nak. – Ez most olyan, mintha azt próbálnák állítani: »rendben, itt van 10 körös maraton«, ami nem lehetséges. Egy maraton 42 km, nagyon kimerítő, és rengeteg munka kell a teljesítéséhez.”
„Nem szabadna azt lehetővé tenni, hogy legyenek olyan versenyzők, akik arra szakosodnak, hogy egy rövid ideig gyorsak legyenek a lágy gumikon – tette hozzá. – És ezeken a versenyeken, a sprinteken nem szabadna pontokat osztani, azokat vasárnapra, a főfutamra kellene megtartani. Nagyon nehéz egy ilyen motort úgy beállítani, hogy képes legyen tényleg helytállni egy hosszú viadalon.”
Az idei vb-címet Martín érdemli, a jövő évi Marc Márquezé lesz – legalábbis Stoner szerint
A fordulók felépítése mellett a versenyzés mai képe sem nyerte el Stoner tetszését, aki főleg az uralkodóvá vált technikai sztenderdeket hibáztatja ezért. „Az aerodinamika és ezek a vezérlők, mint például a magasságállító eszközök, tönkreteszik a versenyzést – jelentette ki a kétszeres MotoGP-bajnok. – Katasztrofális, hogy mekkora az aerodinamikai elemek által keltett turbulencia. Ennek okán pedig a költségek is megnőttek, és nemcsak a fejlesztések, hanem a bukások miatt is, amelyekből most sokkal többet láthatunk.”
A MotoGP pont az ausztrál kiválóság által kiemelt problémákat szeretné megoldani a 2027-ben érkező szabályrendszerével. Az előíráscsomag pedig az aerodinamikai fejlesztések visszafogása és egyes eszközök betiltása mellett új, csökkentett méretű motorblokkokat is fog hozni. Ám Stoner úgy látja, hogy mindez nem jelent valódi megoldást.
„Szerintem ezek a változtatások nem lesznek elégségesek. Ezek csak apró módosítások, amelyek kis különbséget fognak jelenteni – magyarázta. – Azt például nem tudom, hogy miért mennek vissza a 850 [köbcentis blokkhoz], amelyre korábban panaszkodtak. Az a helyzet, hogy igazából az 1000 köbcentis sem más, mivel ezekkel a szabályzókkal úgysem lehet kihasználni a benne rejlő erőt.”
Stonernek általánosságban sem tetszenek a mai királykategóriás gépek, mivel szerinte nem dolgoztatják meg eléggé a pilótákat. „A MotoGP-motorok nagyon könnyen vezethetőek lettek, jó lenne visszatérni az organikus versenyzéshez – jelölte ki a követendő irányt. – Szeretnék olyan motorokat látni, amelyeket nehezebb vezetni, szeretném látni a versenyzőket, akik a kuplungot használják a kanyarokban, driftelnek, próbálják megtalálni a tapadás határait, és csökkenteni az egykerekezések [wheelie-k] számát.”
Marc Márquez elmagyarázta, hogy manapság miért nem vezet senki úgy, mint Stoner és Pedrosa