A korábbi értesüléseket igazolva az Európai Bizottság egyelőre nem engedte át a MotoGP-t irányító Dorna felvásárlását, mivel a vevő, a Liberty Media tulajdonában van a Forma–1 is. A testület ezzel együtt elindította a II. fázisú vizsgálatot, amely során alaposabb elemzés után dönt az ügyletről.
A motorversenyzés világában az idei év egyik legfontosabb történésére tavasszal került sor, amikor hivatalossá vált, hogy a Forma–1-et is tulajdonló Liberty Media megszerzi a Dorna Sports 86 százalékát. A mostani héten aztán több mértékadó lap egybehangzó értesülése alapján számoltunk be arról, hogy az Európai Unió végrehajtó szerve, az Európai Bizottság első körben még nem engedélyezheti a többek között a MotoGP kereskedelmi jogaival is rendelkező spanyol vállalat felvásárlását. Végül a napokban megérkezett ennek a hivatalos megerősítése.
Vizsgálatot indíthatott az Európai Unió – veszélybe kerülhet a MotoGP felvásárlása?
A problémát természetesen az jelenti, hogy a Forma–1 is a Liberty tulajdonában van. Az Európai Bizottság aggódik amiatt, hogy milyen hatással lehet a televíziós és a streaming iparágakra, ha két olyan jelentős, egymással versenyző bajnokság, mint a Forma–1 és a MotoGP egyazon kézbe kerül. Emiatt tehát a testület az úgynevezett I. fázisban nem hagyta jóvá az ügyletet, de arra még sor kerülhet a most megindított II. fázisban. A Bizottság honlapja szerint a II. fázis során az adott ügylet versenyre gyakorolt hatásainak „mélyreható elemzését” végzik el, amely így több időt igényel. A vizsgálat megindításától legfeljebb 110 munkanap áll rendelkezésre a döntésre, amelynek végeredménye akár a „feltétel nélküli törlés” is lehet.
„Az ügylet komoly versenyjogi aggályokat vet fel a sportközvetítési jogoknak az Európai Gazdasági Térség potenciálisan szűk nemzeti piacain történő odaítélésének tekintetében, mivel a Forma–1 minden európai országban egyértelműen piacvezető, és gyakran a MotoGP az egyetlen versenytársa – olvasható a Bizottság érvelésében. – Az ügylet megszüntethet fontos versenykényszereket az érintett felek között az összes sporttartalom közvetítési jogainak odaítélésének tekintetében egyes potenciálisan nagyobb nemzeti piacokon is, illetve ezen piacok egyes szegmenseiben. Ez különösen amiatt történhet meg, mert a Forma–1 és a MotoGP szoros versenyt folytat egymással.”
Jöhet a közös „szupernagydíj”, miután egy kézbe került a MotoGP és a Forma–1?
Az Európai Bizottság új gazdaságstratégiáért és a versenyjogért is felelős ügyvezető alelnöke, Teresa Ribera arra is kitért, hogy ez miért lehet kedvezőtlen a hétköznapi fogyasztókra, szurkolókra nézve. „A Dorna Sports felvásárlásával a Liberty Media birtokába kerülne az Európában két legnépszerűbb motorsport sorozat, a Forma–1 és a MotoGP kereskedelmi jogai is – mondta Ribera. – Alaposabban meg kell vizsgálnunk, hogy ez az ügylet negatív hatással lehet-e az európai műsorszolgáltatókra, például a megnövekedett licencdíjak miatt, és végső soron az európai fogyasztókra és motorsportrajongókra, az esetleges magasabb árak miatt. Ugyanakkor persze meg fogjuk vizsgálni a felek minden olyan megalapozott állítását is, amely arra vonatkozik, hogy a felvásárlás milyen előnyökkel járhat a szurkolóknak, az iparágnak és a fogyasztóknak.”
Azonban egyelőre úgy tűnik, hogy a Liberty mellett a Dorna oldaláról sem estek kétségbe a vizsgálat miatt. „Arra számítunk, hogy a felvásárlás megkapja a szükséges uniós jóváhagyást, és izgatottan várjuk a Liberty Mediával való együttműködés lehetőségét – nyilatkozta Carmelo Ezpeleta, a Dorna vezérigazgatója. – Addig is továbbra is elkötelezettek maradunk azon stratégiánk mellett, hogy új magasságokba emeljük a sportágat, és folytassuk az eddigi lenyűgöző ütemű növekedést.”
Jön a BMW? Visszatér a Suzuki? – a MotoGP mindkét gyártónak szabott egy feltételt