back to top
2025. január 16. 08:52
KezdőlapMotoGPA Yamaha technikai igazgatója rávilágított, mi dönt arról, ki „a gyorsabb” a...

A Yamaha technikai igazgatója rávilágított, mi dönt arról, ki „a gyorsabb” a mai MotoGP-ben

Massimo Bartolini szerint bár a Michelin sokat javított az első gumin, még mindig a hátsó megfelelő használata a fontosabb a MotoGP-ben. A Yamaha technikai igazgatója azzal érvelt, hogy jó hátsó tapadás nélkül nem lehet jól kigyorsítani.

A MotoGP paddockjában mindenkit a legfőbb rejtély megoldása mozgat: mindenki azt szeretné tudni, hogyan lehetne gyorsabb a többieknél. A sikerkoktélnak természetesen számtalan összetevője van, de a MotoGP egyik veterán mérnöke szerint ezek egyike különösen fontos. A korábban a Ducatinál majdnem húsz évet lehúzó Massimo Bartolini, aki tavaly lett a Yamaha technikai igazgatója, úgy gondolja, a gumikra mindenképpen érdemes odafigyelni. Persze a gumik, amelyeket 2004 és 2016 között a Bridgestone, azóta pedig a Michelin szállít, mindenkinél ugyanolyanok. Ám ez nem jelenti azt, hogy mindenki ugyanannyira ki is tudja azokat használni.

A Yamaha technikai igazgatója elárulta, szerinte miért van könnyebb dolga a Ducatinak, mint nekik

„Mindig a jobb gumival dolgozol – magyarázta Bartolini a Crash.net podcastjében. – A Bridgestone esetén ez az első gumi volt. Akkor a hátsó gumi teljesítménye a versenyek során végig állandó maradt, igazán sohasem esett vissza. Amikor 2016-ban elkezdtünk dolgozni a Michelinnel, a hátsó gumi nagyon jól működött, de az első gumi nehezen volt kezelhető. Így aztán nem volt meglepetés, hogy az első teszteken sok bukást láthattunk. De azt kell mondanom, hogy azóta a Michelin nagyon jó munkát végzett, hiszen most már jobb az első, mint korábban.”

„Viszont jelenleg így is hátul nagyobb a tapadás, és aki ezt százszázalékosan ki tudja használni, az lesz a gyorsabb – mutatott rá. – Minden kanyarvétel négy fázisból áll: fékezés, kanyarodás, kanyarsebesség felvétele és kigyorsítás. A kanyarodás és a nagy kanyarsebesség felvétele [amelyekhez jó hátsó tapadás kell] pedig nehezebb, mint a tényleges kigyorsítás. Ha ugyanis ebben a két fázisban nem tudod tartani a tempót, soha nem leszel képes arra, hogy jól gyorsíts ki.”

Bartolini tavaly első kézből szerezhetett tapasztalatokat ezen a téren, hiszen a Yamaha folyamatosan küszködött a hátsó tapadással. Fabio Quartararo októberben „kifejezetten rosszként” írta le az M1 hátsó tapadását. Persze nemcsak az iwatai gyártónak vannak ezzel problémái, az Aprilia és a KTM egy-egy pilótája ugyanerről számolt be. Azt külön kiemelték, az előző szezont domináló Ducati előnye részben pont abból származott, hogy a bolognaiak jól tudták kihasználni a hátsó gumi adottságait.

Mi az Aprilia és a KTM legnagyobb hátránya a Ducatihoz képest? – a két pilóta ugyanazt említette