back to top
2025. február 21. 10:56
KezdőlapMotoGPKis híján katasztrófa lett Rossi első királykategóriás tesztjéből, egy hazugságot is bevetett

Kis híján katasztrófa lett Rossi első királykategóriás tesztjéből, egy hazugságot is bevetett

Valentino Rossi születésnapja alkalmából felidézzük az első tesztjét, amelyet 500 köbcentiméteres motoron teljesített. Az olasz pilóta hanyagsága miatt bajba került, végül egy apró hazugság és két pilótatársa mentette meg.

Ezen a napon ünnepli a 46. születésnapját Valentino Rossi, aki pont ezt a rajtszámot tette legendássá. Korábban már egy kvíz keretében megemlékeztünk a jeles évfordulóról (akik esetleg pont akkor töltötték volna ki, amikor nem lehetett, azoktól egyrészt elnézést kérünk, másrészt viszont most már újra lehet próbálkozni), most pedig egy zseniális sztorit idézünk fel az olasz motoros királykategóriás pályafutásának legelejéről.

Mennyire ismeri Valentino Rossit? – kvíz

Olyannyira, hogy hivatalosan még nem is volt az 500 köbcentiméteres mezőny tagja, hiszen az 1999-es idényről van szó, amikor a 125 köbcentis géposztály után a 250-esek között is felért a csúcsra. Az év végén pedig először ülhetett fel a Honda NSR500-asra Jerezben. Csakhogy hanyagsága miatt akadt egy, pontosabban kettő probléma.

Az első ötszáz köbcentis teszt gyönyörű volt – idézte fel a VR46-nál dolgozó Andrea Migno podcastjában még tavaly. – Amikor 1999 végén megérkeztem Jerezbe, két Honda-bőrruhám volt. A menedzserem megegyezett az Apriliával, hogy az ő bőrruhájukat fogom használni. Két Honda-ruhával érkeztem meg Jerezbe, vadonatújakkal, de nem viselhettem őket, az Aprilia ruháját pedig otthon hagytam. Kölcsönkértem Marcellino Lucchi felszerelését. Felhívtam egy tavulliai barátomat, és mondtam neki, hogy »felrakunk egy repülőgépre, és hozd el nekünk az Aprilia-ruhát!«. Kinyitottam a táskát. Nyolc rostély volt benne, de a sisak nem. Akkorra már amúgy is pánikba estem, mert nem hoztam magammal a ruhát.”

Rossi tehát ott állt élete első királykategóriás tesztjének kapujában, sisak s használható bőrruha nélkül. Mondanunk sem kell, hogy mindkét állapot önmagában is megakadályozta, hogy motorra üljön. Persze voltak más pilóták, akitől segítséget tudott kérni, és ez így is történt, ám ehhez neki és a belső körének be kellett vetnie egy trükköt, vagy mondhatni, egy apró hazugságot.

Rossi azt hitte a közös tesztjük előtt, hogy Michael Schumacher „seggfejnek” tartja

Volt egy zseniális ötletünk, [azt mondtuk, hogy] »ellopták a sisakomat – emlékezett vissza. – Szóval így menekültem meg. Azonban nem volt sisakom. Az első ötszázas tesztemen Marcellino Lucchi ruháját és Gregorio Lavilla sisakját viseltem. Ő egy Superbike-versenyző volt a Kawasakinál, akinek volt saját sisakja. Megkérdeztem Lavillától, hogy »kölcsönkérhetek egy sisakot, mert az enyémet ellopták?«.”

Ami az említett két versenyzőt illeti, egyikük sem tartozik a sportág legnagyobbjai közé, de mindketten tisztességes karriert tudhatnak maguk mögött. A Rossinál szűk 22 évvel idősebb Lucchi 1982-től 2004-ig három évet leszámítva mindig indult a gyorsaságimotoros-vb-n, igaz, teljes szezont soha nem futott. Az 500-asok között csak két futama volt, egyetlen győzelmét a 250-es Olasz Nagydíjon aratta 1988-ban. Lavillával szemben már jóval kisebb, szűk öt és fél év a korkülönbség. A spanyol pilóta a gyorsaságimotoros-vb-n csupán három pontszerzésig jutott, a Superbike-világbajnokságban viszont tizenkétszer felállhatott a dobogóra. Bár a győzelem ott nem jött össze, 2005-ben viszont megnyerte a brit Superbike-bajnokságot, manapság pedig a szériamotoros vb ügyvezető igazgatójaként tevékenykedik a jogtulajdonos Dorna alkalmazásában.

Rossit pedig nemhiába segítették ki, hiszen a számára új motor óriási élményt jelentett neki, ráadásul egy idő után kifejezetten jól teljesített. „Az első alkalom az ötszázas motoron minden versenyző pályafutásában egy olyan pillanat, amelyet soha nem felejt el – fogalmazott. – B*szki, amikor az ember gázt ad… Emlékszem, hogy egyre szűkebbnek, kisebbnek éreztem a pályát, jó érzés volt. Az ember hozzászokik a sebességhez. A második napon, amikor a ruhám és a sisakom is megérkezett, még gyors is voltam, Phillip Islanden szintén.”

Rossi nagy hibája ellenére is dobogóra állhatott a legendás futamon