back to top
2025. február 22. 04:22
KezdőlapSuperbikeMegállíthatja-e Razgatlıoğlu Bulegát és a többi Ducatit az idénynyitón? – hétvégi menetrend

Megállíthatja-e Razgatlıoğlu Bulegát és a többi Ducatit az idénynyitón? – hétvégi menetrend

Ezen a hétvégén indul a Superbike-világbajnokság a népszerű pályán, amelynek menetiránya az eredeti tervek szerint ellentétes lett volna a mostanival. A helyszínen tartott teszten a Ducati és azon belül is főleg Nicolò Bulega emelkedett ki, de nem kizárt, hogy Toprak Razgatlıoğlu veszélyes lesz a bolognaiakra ebben az idénynyitón, melynek főversenyein ismét speciális szabályok lépnek életbe.

Eljött a február vége, és ez szokás szerint azt jelenti, hogy indul a Superbike-világbajnokság szezonja. Az a szezon, amelynek tizenkét futamhétvégéje közül a hetediket Magyarországon, a Balaton Park Circuiten fogják megrendezni, így a sorozat 1990 után tér vissza hazánkba. Azonban ne szaladjunk ennyire előre, egyelőre foglalkozzunk az első fordulóval!

Kategorikusan cáfolták, hogy veszélyben lenne a Superbike-vb magyarországi fordulója

A helyszín szokás szerint a gyorsasági motorversenyzés egyik legnépszerűbb pályája, a Phillip Island Grand Prix Circuit lesz. A Melbourne-höz közeli szigeten már közel száz éve is versenyeztek, ám a mostani aszfaltcsík korábbi, rövidebb változata az 50-es években épült. Ráadásul az eredeti elképzelés alapján a versenyzők pont az ellenkező irányba száguldanának.

A tervezési folyamatokat egy helyi földmérő és mérnökszakértő, Alan Brown vezette, akinek az volt a célja, hogy a lehető legnagyobb átlagsebességet érje el, amihez a hollandiai Zandvoort jelentett inspirációt. A szakember az óramutatóval megegyező irányú vonalvezetést képzelt el, ám végül pont az ellenkezője valósult meg.

Mivel a közlekedésbiztonság volt a legfontosabb szempont, a munkabizottság úgy építette meg a kanyarokat, hogy azok a kijáratnál beszűküljenek, hogy a pilóták ne próbáljanak meg gázt adni, amíg nem az egyenesben vannak – olvasható John Smailes ’Phillip Island: The Inside Story of Australia’s Fastest Racetrack, Our Home of Motorsport’ című könyvében. – Ez pontosan az ellenkezője az észszerű pályatervezésnek, amelynek lényegét a lassú bejáratok és a gyors kijáratok képezik. Brown követte a munkabizottság utasításait, ez alapján mutatta be az első tervét. A PIARC-t (Phillip Island Auto Racing Club, a pálya tulajdonosa – a szerk.] ez sokkolta. [Úgy vélték, hogy] ez nem fog működni. Természetesen volt pénz, de arra nem volt elég, hogy elpazarolják. Drága mulatság lett volna, ha az egész visszatér a tervezőasztalhoz. Mígnem valaki felvetette, hogy »mi lenne, ha a másik irányba mennének?«.”

Ami a Superbike-vb-t illeti, Phillip Island a sorozat történetének harmadik idényében, 1990-ben került be a versenynaptárba, és azóta csak kétszer, 1993-ban és 2021-ben maradt ki, utóbbi alkalommal a koronavírus-járvány miatt. Eleinte év végén fogadta a mezőnyt, de 1997-től át került az idény elejére, és 2009 óta rendre itt rendezik a szezonnyitót. Az egyetlen kivétel (a 2021-es mellett) a 2022-es esztendő volt.

A helyszín legeredményesebb versenyzője Álvaro Bautista, aki 2019-es bemutatkozása óta nem kevesebb mint nyolc alkalommal ünnepelhetett győzelmet, köztük két triplázással, de ezenkívül csak egyszer állt fel a pódiumra. Ellentétben a gyártók között élen álló Ducatival, amely harminchárom diadalnál tart, emellett további negyvenhat dobogós helyezést zsebelt be.

A 4,448 kilométer hosszú és 13 méter széles pálya hét bal- és öt jobbkanyarból áll, és, ahogyan azt már említettük, az óramutató járásával ellentétes a vonalvezetés. A célegyenes egyben a leghosszabb egyenes is, mintegy 900 méter. A kategórián belül mind az abszolút pályacsúcsot, mind a versenyben futott leggyorsabb kör rekordját Nicolò Bulega tartja tavalyról: előbbi 1:27.916, utóbbi pedig 1:28.564 másodperc.

Az időjárást illetően az eső az előrejelzések szerint legfeljebb vasárnap okozhat gondot, de akkor sem nagy a valószínűsége, viszont aznap várható a legerősebb, 30 km/h feletti szél, ami okozhat kihívást a mezőnynek. Ahogyan a speciális szabály is, hiszen a tavalyi alkalomhoz hasonlóan a két főfutamon egy gumiszettet legfeljebb tizenegy körig lehet használni, vagyis a 9. és a 11. kör között mindenkinek kötelezően ki kell állnia abroncsot cserélni. A Pirelli elővigyázatosságból hozta meg a szabályt, de a teszt alapján Bautista szerint ez már többet árthat, mint amennyit használ.

Nem szűnt meg a tavalyi probléma, újra szokatlan formátumban tartják a Superbike-vb idénynyitóját

Meglepett a gumik teljesítménye – jelentette ki. – A Pirelli két új keveréket hozott, és ezek nagyon jól működtek. Nemcsak a teljesítményük magas, hanem a tartósságuk is sokat javult. Nagyszerűek voltak, és szerintem nem jelentene kockázatot a futam egész távjának teljesítése. Úgy vélem, a flag-to-flag nagyon veszélyes, mivel be kell hajtani a bokszutcába, amely itt nagyon szűk. Az aszfaltból beton lesz, és sok a versenyző, illetve a motoron dolgozó szerelő. Tavaly volt értelme, mert volt kockázat a gumikat illetően, de úgy gondolom, idén veszélyesebb a kiállás, mint a teljes verseny.”

Ezek a változások alakíthatják át az erőviszonyokat

A tavalyi évhez képest módosítottak néhány szabályon. Talán a legfontosabb intézkedés, hogy eltörölték a fordulatszám korlátozását, és lényegében ehelyett vezették be az üzemanyag-átfolyás maximálását. Ez az érték jelenleg minden gyártónál legfeljebb 47 km/h lehet körönként 2 gramm toleranciával, és ha ezt valaki túllépi, akkor büntetést kap. Azonban, ha egy márka minimum 12-vel vezet a koncessziós pontok tekintetében, akkor fél kilogrammal csökken a határérték, amely akár növekedhet is, ha valakinek nagy a lemaradása.

Bautista még mindig „hülyeségnek” tartja a minimumsúlyt, de a legújabb szabállyal nincs gondja

Engedmények vagy éppen a szigorítások minden második forduló után léphetnek életbe, amennyiben ez indokolt. Ez tehát nem változott 2024-hez képest, ám a pontszámítás igen. Sokak szerint Toprak Razgatlıoğlu azért is volt nagy fölényben, mert az adott gyártó minden pilótájának teljesítményét figyelembe vették, mostantól viszont már csak a legjobb eredmény fog számítani, ahogyan a bajnoki egységek esetében is.

Amennyiben egy márka 30 koncessziós pontra kerül az első helyezettől, akkor kaphat extra koncessziós és szuperkoncessziós jogokat. Emellett arról sem szabad elfeledkezni, hogy az idei évre csökkentették a felhasználható gumik számát, amely pilótánként minden hétvégén tíz első és tizenegy hátsó abroncsot jelent. Továbbá a tesztelésre vonatkozó előírásokat is átírták: eddig minden gyártónak tíz tesztnapja volt a hivatalos alkalmakat nem számítva, mostantól pedig tizenkettő, de ezekkel az eseményekkel együtt. Természetesen a koncesszióval rendelkező márkák extra lehetőséghez jutnak.

Bulega a Ducatik, Razgatlıoğlu a többiek közül emelkedett ki

Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, megy az esélylatolgatás, hogy idén ki érhet fel a csúcsra. Ebbe mi most nem mennénk bele, egyedül a mostani erőviszonyokra szorítkoznánk, már csak azért is, mert legutóbb Phillip Islanden tesztelt a mezőny. A felkészülés mindkét napját Bulega zárta az élen, aki kijelentette, magabiztosan érkeznek meg a fordulóra, a maga részéről azért is, mert ez a kedvenc pályája. Ez utóbbi nem véletlen, hiszen azok után, hogy a 2023-as Supersport-vb-n duplázott ezen a helyszínen, tavaly élete első Superbike-világbajnoki hétvégéjén megszerezte a pole pozíciót, majd megnyerte az első futamot.

Bulega kirobbanó formában, ismét csak Razgatlıoğlu tudott beférkőzni a Ducatik közé a teszten

A Ducati ugyanakkor nem csupán az olasz pilóta teljesítménye miatt tűnik meggyőzőnek, hiszen mindkét napon négy motort „delegáltak” az első ötbe. Ami az egymáshoz képesti sorrendet illeti, hétfőn és kedden is Andrea Iannone lett a második, míg Danilo Petrucci a harmadik, Bautista pedig mindössze a negyedik legjobb volt a bolognaiak pilótái közül. A kétszeres Superbike-világbajnok ezzel együtt jól érezte magát a motoron, ám a fordulót illetően nincs különösebb célja.

A Phillip Island-i mindig nehéz forduló, mert kétnapnyi tesztelés után mindenki nagyon felkészült a hétvégére, és minimálisak a különbségek – magyarázta. – Az eredményeket illetően nem tűzök ki célt magam elé, mert az számít, hogy jól érezzem magam a motoron, és élvezzem [a vezetést], ahogyan a teszteken is. Aztán majd meglátjuk, mi lesz az eredmény.”

A Ducati előnye mellett az is körvonalazódott, hogy a legnagyobb „külső” kihívó ezúttal is Razgatlıoğlu lehet, aki mindkétszer beférkőzött az említett kvartett tagjai közé. Az ő teljesítményét ráadásul nem könnyű megítélni, hiszen egyrészt a holtszezonban megsérült, másrészt az első Phillip Island-i tesztnapon is csúnyán megütötte magát bukásának következtében. A gyári BMW pilótája leszögezte, még nincsenek tökéletes állapotban.

Razgatlıoğlunak mindene fáj, ő és csapata sem érti, hogy mi okozta a „furcsa” bukást

A bukás után, különösen a második napon jól kezdtünk, mert a fő célunk, hogy megtaláljuk a megfelelő beállításokat a futamra – fogalmazott. – Végül találtunk valamit, de még nem vagyunk száz százalékig készen. A balesetet követően kétórányi pályaidőt vesztettünk, [kedden] délután pedig esett az eső, úgyhogy csak az utolsó nyolc percben tudtunk motorozni. Találtunk néhány dolgot, de még mindig nem vagyunk százszázalékosak, szóval meglátjuk, hogy hogyan alakul a péntek. A hétvége nagyon fontos, és mi a legjobbunkat nyújtjuk, mint mindig.”

Razgatlıoğlu mindössze egyszer nyert Ausztráliában, ellentétben Alex Lowes-zal, aki négyből három Superbike-világbajnoki győzelmét itt szerezte, a legutóbbit tavaly. Az eddig látottak alapján ő és csapattársa, Axel Bassani szólhatnak még esetleg bele a dobogóért folytatott küzdelembe, miután a visszatérő Bimota biztatóan szerepelt a teszteken. Ha pedig esetleg összejön valami nagy dobás, az azért is lenne óriási szó, mert az olasz márka legutóbb pont itt tudott nyerni 25 éve, a tavaly elhunyt Anthony Gobert révén.

Hozzájuk csatlakozhat Andrea Locatelli, aki várhatóan egyedül fogja képviselni a gyári Yamahát, miután a helyszín nehézzé teszi, hogy pótolják az első napon megsérült Jonathan Rea-t. Az olasz motoros mindig az első ötben végzett Phillip Islanden, amikor célba ért, és úgy véli, a tempója alkalmassá teszi rá, hogy a tavalyi két második helye után ismét a pódiumon ünnepelhessen. Márkatársa, Remy Gardner pedig arra törekszik, hogy megörvendeztesse a hazai szurkolókat, akik az évek során huszonháromszor örülhettek honfitársuk sikerének, utoljára 2008-ban Troy Bayliss duplája révén.

A Honda biztató jeleket produkált az előző idény végén, de úgy tűnik, hogy ismét az ötödik (vagy Garrett Gerloff Kawasakijától függően esetleg a hatodik) erőként kezdhetik meg az idényt. Az aszakaiak helyzetét nehezíti, hogy Iker Lecuona sérülésből jön vissza. Az állandó pilóták mellé egyébként ezúttal Tetsuta Nagashima is csatlakozik szabadkártyásként.

Zárásként pedig arról sem feledkezhetünk meg, hogy négyen is most mutatkoznak be teljes állású versenyzőként a Superbike-világbajnokság mezőnyében. A legkedvezőbb helyzetben talán Yari Montella van, aki amellett, hogy a legjobbnak tűnő technikával rendelkezik, a Supersport-vb-n háromszor is nyert ezen a helyszínen. Ryan Vickersre az első állítás ugyancsak igaz, de a második olyannyira nem, hogy először fog rajthoz állni Phillip Islanden. Bahattin Sofuoğlu és Zaqhwan Zaidi pedig nincsenek irigylésre méltó helyzetben: előbbi a portimãói teszten elszenvedett kulcscsonttörése után tér vissza, de utóbbi talán nála is rosszabbul járt. A maláj versenyző ugyanis vízumproblémák miatt csak a legutolsó tesztnapon vett részt, ám a kivezető köre után rögtön elesett a vizes pályán, így neki ennyiből állt a felkészülés.

A Superbike-vb Phillip Island-i versenyhétvégéjének menetrendje

Péntek
0:25 – 1:05 Supersport Szabadedzés
1:20 – 2:05 Superbike Első szabadedzés
4:55 – 5:35 Supersport Superpole
6:00 – 6:45 Superbike Második szabadedzés
Szombat
0:00 – 0:20 Superbike Harmadik szabadedzés
0:30 – 0:40 Supersport Bemelegítés (első)
3:00 – 3:15 Superbike Superpole
4:30 – Supersport Első verseny
6:00 – Superbike Első verseny
Vasárnap
00:30 – 0:40 Superbike Bemelegítés
0:50 – 1:00 Supersport Bemelegítés (második)
3:00 – Superbike Superpole verseny
4:30 – Supersport Második verseny
6:00 – Superbike Második verseny